Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Noel Ramos Rojas, Diego
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Martínez Mendoza, Sarelly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1497
Resumo: ABSTRACT – Entrepreneurial journalism, which has multiplied in different parts of the world, has its own nuances in each country. In this paper we analyze eight journalistic projects in two states of Mexico, Chiapas and Jalisco; the first, the poorest in the country and with less access to the internet, and the second, of the most developed in the economic plane, with more teledensity and greater contribution to the national GDP. The results show, in both entities, enterprising journalistic projects not yet consolidated that explore different forms of revenue, such as institutional advertising agreements, first, and more marginally, commercial advertising, digital monetization, and solidarity support from readers and foundations. In Chiapas, the projects are characterized by being unipersonal initiatives, while in Jalisco they arise within the new cooperativism that digital journalism experiences.   RESUMO – O jornalismo empreendedor, que se multiplicou em diferentes partes do mundo, apresenta suas próprias nuances em cada país. Neste trabalho analisamos oito projetos jornalísticos de dois estados do México, Chiapas e Jalisco; o primeiro, o mais pobre do país e de menor acesso à internet, e o segundo, dos mais desenvolvidos no plano econômico, com mais teledensidade e maior contribuição ao PIB nacional. Os resultados obtidos em ambas as entidades são projetos jornalísticos empreendedores ainda não consolidados que exploram diferentes formas de receitas, como convenções publicitárias institucionais, em primeiro lugar, e de forma mais marginal, publicidade comercial, monetização digital, e apoio solidário de leitores e de fundações. Em Chiapas, os projetos se caracterizam por serem iniciativas unipessoais, enquanto em Jalisco surgem dentro do novo cooperativismo que experimenta o jornalismo digital.   RESUMEN – El periodismo emprendedor, que se ha multiplicado en diferentes partes del mundo, presenta sus propios matices en cada país. En este trabajo analizamos ocho proyectos periodísticos de dos estados de México, Chiapas y Jalisco; el primero, el más pobre del país y de menor acceso a internet, y el segundo, de los más desarrollados en el plano económico, con más teledensidad y mayor aportación al PIB nacional. Los resultados arrojan, en ambas entidades, proyectos periodísticos emprendedores aún no consolidados que exploran diferentes formas de ingresos, como convenios publicitarios institucionales, en primer lugar, y de manera más marginal, publicidad comercial, monetización digital, y apoyo solidario de lectores y de fundaciones. En Chiapas, los proyectos se caracterizan por ser iniciativas unipersonales, mientras que en Jalisco surgen dentro del nuevo cooperativismo que experimenta el periodismo digital.
id SBPJOR-1_73dbbee8bb050ddcc8e64a45ff1779e6
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1497
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and ChiapasDesafios do jornalismo empreendedor no Méximo: comparação de casos nos estados de Jalisco e ChiapasEntrepreneurial journalismChiapasJaliscoJournalism companyInformative portalJornalismo empreendedorChiapasJaliscoEmpresa jornalísticaPortal informativoABSTRACT – Entrepreneurial journalism, which has multiplied in different parts of the world, has its own nuances in each country. In this paper we analyze eight journalistic projects in two states of Mexico, Chiapas and Jalisco; the first, the poorest in the country and with less access to the internet, and the second, of the most developed in the economic plane, with more teledensity and greater contribution to the national GDP. The results show, in both entities, enterprising journalistic projects not yet consolidated that explore different forms of revenue, such as institutional advertising agreements, first, and more marginally, commercial advertising, digital monetization, and solidarity support from readers and foundations. In Chiapas, the projects are characterized by being unipersonal initiatives, while in Jalisco they arise within the new cooperativism that digital journalism experiences.   RESUMO – O jornalismo empreendedor, que se multiplicou em diferentes partes do mundo, apresenta suas próprias nuances em cada país. Neste trabalho analisamos oito projetos jornalísticos de dois estados do México, Chiapas e Jalisco; o primeiro, o mais pobre do país e de menor acesso à internet, e o segundo, dos mais desenvolvidos no plano econômico, com mais teledensidade e maior contribuição ao PIB nacional. Os resultados obtidos em ambas as entidades são projetos jornalísticos empreendedores ainda não consolidados que exploram diferentes formas de receitas, como convenções publicitárias institucionais, em primeiro lugar, e de forma mais marginal, publicidade comercial, monetização digital, e apoio solidário de leitores e de fundações. Em Chiapas, os projetos se caracterizam por serem iniciativas unipessoais, enquanto em Jalisco surgem dentro do novo cooperativismo que experimenta o jornalismo digital.   RESUMEN – El periodismo emprendedor, que se ha multiplicado en diferentes partes del mundo, presenta sus propios matices en cada país. En este trabajo analizamos ocho proyectos periodísticos de dos estados de México, Chiapas y Jalisco; el primero, el más pobre del país y de menor acceso a internet, y el segundo, de los más desarrollados en el plano económico, con más teledensidad y mayor aportación al PIB nacional. Los resultados arrojan, en ambas entidades, proyectos periodísticos emprendedores aún no consolidados que exploran diferentes formas de ingresos, como convenios publicitarios institucionales, en primer lugar, y de manera más marginal, publicidad comercial, monetización digital, y apoyo solidario de lectores y de fundaciones. En Chiapas, los proyectos se caracterizan por ser iniciativas unipersonales, mientras que en Jalisco surgen dentro del nuevo cooperativismo que experimenta el periodismo digital.RESUMO – O jornalismo empreendedor, que se multiplicou em diferentes partes do mundo, apresenta suas próprias nuances em cada país. Neste trabalho analisamos oito projetos jornalísticos de dois estados do México, Chiapas e Jalisco; o primeiro, o mais pobre do país e de menor acesso à internet, e o segundo, dos mais desenvolvidos no plano econômico, com mais teledensidade e maior contribuição ao PIB nacional. Os resultados obtidos em ambas as entidades são projetos jornalísticos empreendedores ainda não consolidados que exploram diferentes formas de receitas, como convenções publicitárias institucionais, em primeiro lugar, e de forma mais marginal, publicidade comercial, monetização digital, e apoio solidário de leitores e de fundações. Em Chiapas, os projetos se caracterizam por serem iniciativas unipessoais, enquanto em Jalisco surgem dentro do novo cooperativismo que experimenta o jornalismo digital.   ABSTRACT – Entrepreneurial journalism, which has multiplied in different parts of the world, has its own nuances in each country. In this paper we analyze eight journalistic projects in two states of Mexico, Chiapas and Jalisco; the first, the poorest in the country and with less access to the internet, and the second, of the most developed in the economic plane, with more teledensity and greater contribution to the national GDP. The results show, in both entities, enterprising journalistic projects not yet consolidated that explore different forms of revenue, such as institutional advertising agreements, first, and more marginally, commercial advertising, digital monetization, and solidarity support from readers and foundations. In Chiapas, the projects are characterized by being unipersonal initiatives, while in Jalisco they arise within the new cooperativism that digital journalism experiences.   RESUMEN – El periodismo emprendedor, que se ha multiplicado en diferentes partes del mundo, presenta sus propios matices en cada país. En este trabajo analizamos ocho proyectos periodísticos de dos estados de México, Chiapas y Jalisco; el primero, el más pobre del país y de menor acceso a internet, y el segundo, de los más desarrollados en el plano económico, con más teledensidad y mayor aportación al PIB nacional. Los resultados arrojan, en ambas entidades, proyectos periodísticos emprendedores aún no consolidados que exploran diferentes formas de ingresos, como convenios publicitarios institucionales, en primer lugar, y de manera más marginal, publicidad comercial, monetización digital, y apoyo solidario de lectores y de fundaciones. En Chiapas, los proyectos se caracterizan por ser iniciativas unipersonales, mientras que en Jalisco surgen dentro del nuevo cooperativismo que experimenta el periodismo digital.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/149710.25200/BJR.v18n2.2022.1497Brazilian journalism research; Vol. 18 No. 2 (2022): Entrepreneurial journalism: emerging models and lived experiences. Looking back and looking forward. ; 266-289Brazilian journalism research; v. 18 n. 2 (2022): Jornalismo e Empreendedorismo: entre modelos ideais e experiências práticas. Balanços e Perspectivas.; 266-2891981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORenghttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1497/1422https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1497/1423Copyright (c) 2022 Brazilian journalism researchhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNoel Ramos Rojas, DiegoMartínez Mendoza, Sarelly2022-08-29T16:14:42Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1497Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2022-08-29T16:14:42Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
Desafios do jornalismo empreendedor no Méximo: comparação de casos nos estados de Jalisco e Chiapas
title Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
spellingShingle Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
Noel Ramos Rojas, Diego
Entrepreneurial journalism
Chiapas
Jalisco
Journalism company
Informative portal
Jornalismo empreendedor
Chiapas
Jalisco
Empresa jornalística
Portal informativo
title_short Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
title_full Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
title_fullStr Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
title_full_unstemmed Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
title_sort Challenges of entrepreneurial journalism in Mexico: comparing cases in the states of Jalisco and Chiapas
author Noel Ramos Rojas, Diego
author_facet Noel Ramos Rojas, Diego
Martínez Mendoza, Sarelly
author_role author
author2 Martínez Mendoza, Sarelly
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Noel Ramos Rojas, Diego
Martínez Mendoza, Sarelly
dc.subject.por.fl_str_mv Entrepreneurial journalism
Chiapas
Jalisco
Journalism company
Informative portal
Jornalismo empreendedor
Chiapas
Jalisco
Empresa jornalística
Portal informativo
topic Entrepreneurial journalism
Chiapas
Jalisco
Journalism company
Informative portal
Jornalismo empreendedor
Chiapas
Jalisco
Empresa jornalística
Portal informativo
description ABSTRACT – Entrepreneurial journalism, which has multiplied in different parts of the world, has its own nuances in each country. In this paper we analyze eight journalistic projects in two states of Mexico, Chiapas and Jalisco; the first, the poorest in the country and with less access to the internet, and the second, of the most developed in the economic plane, with more teledensity and greater contribution to the national GDP. The results show, in both entities, enterprising journalistic projects not yet consolidated that explore different forms of revenue, such as institutional advertising agreements, first, and more marginally, commercial advertising, digital monetization, and solidarity support from readers and foundations. In Chiapas, the projects are characterized by being unipersonal initiatives, while in Jalisco they arise within the new cooperativism that digital journalism experiences.   RESUMO – O jornalismo empreendedor, que se multiplicou em diferentes partes do mundo, apresenta suas próprias nuances em cada país. Neste trabalho analisamos oito projetos jornalísticos de dois estados do México, Chiapas e Jalisco; o primeiro, o mais pobre do país e de menor acesso à internet, e o segundo, dos mais desenvolvidos no plano econômico, com mais teledensidade e maior contribuição ao PIB nacional. Os resultados obtidos em ambas as entidades são projetos jornalísticos empreendedores ainda não consolidados que exploram diferentes formas de receitas, como convenções publicitárias institucionais, em primeiro lugar, e de forma mais marginal, publicidade comercial, monetização digital, e apoio solidário de leitores e de fundações. Em Chiapas, os projetos se caracterizam por serem iniciativas unipessoais, enquanto em Jalisco surgem dentro do novo cooperativismo que experimenta o jornalismo digital.   RESUMEN – El periodismo emprendedor, que se ha multiplicado en diferentes partes del mundo, presenta sus propios matices en cada país. En este trabajo analizamos ocho proyectos periodísticos de dos estados de México, Chiapas y Jalisco; el primero, el más pobre del país y de menor acceso a internet, y el segundo, de los más desarrollados en el plano económico, con más teledensidad y mayor aportación al PIB nacional. Los resultados arrojan, en ambas entidades, proyectos periodísticos emprendedores aún no consolidados que exploran diferentes formas de ingresos, como convenios publicitarios institucionales, en primer lugar, y de manera más marginal, publicidad comercial, monetización digital, y apoyo solidario de lectores y de fundaciones. En Chiapas, los proyectos se caracterizan por ser iniciativas unipersonales, mientras que en Jalisco surgen dentro del nuevo cooperativismo que experimenta el periodismo digital.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1497
10.25200/BJR.v18n2.2022.1497
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1497
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v18n2.2022.1497
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1497/1422
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1497/1423
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Brazilian journalism research
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Brazilian journalism research
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 18 No. 2 (2022): Entrepreneurial journalism: emerging models and lived experiences. Looking back and looking forward. ; 266-289
Brazilian journalism research; v. 18 n. 2 (2022): Jornalismo e Empreendedorismo: entre modelos ideais e experiências práticas. Balanços e Perspectivas.; 266-289
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160902905856