Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Giovana Borges
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1091
Resumo: This paper is the result of an ethnographic study conducted on one of the most important Spanish newspapers, the La Vanguardia in its digital version, the lavanguardia.com, and on diariodepernambuco.com, the digital version of the oldest circulation newspaper in Latin America, the Diario de Pernambuco, in Recife (PE). This article aims to analyze how the relationship between journalists and what we call the potent audience has caused complex changes to the way journalism is conducted, affecting both the professionals and the news production. It also reflects on new roles taken on by journalists who now perform both journalistic and marketing assignments, which has changed the routine in newsrooms and raised important questions about what the values are that guide journalists in selection processes, news gathering and editing in a post-social media world.O trabalho é fruto de uma pesquisa de cunho etnográfico em um dos mais importantes diários espanhóis, o La Vanguardia em sua versão digital, lavanguardia.com, e no diariodepernambuco.com, versão digital do jornal mais antigo em circulação da América Latina, o Diario de Pernambuco, sediado no Recife (PE). O artigo busca analisar como a relação entre jornalistas e o que denominamos audiência potente tem provocado complexas alterações no mundo do trabalho do jornalismo, afetando o profissional e a produção noticiosa. Também se propõe a refletir sobre novas funções assumidas pelos jornalistas que reúnem atribuições do campo jornalístico e do marketing, mudando a rotina nas redações e levando a questionamentos importantes sobre quais são os valores que norteiam os jornalistas nos processos de seleção, apuração e edição pós redes sociais.El trabajo es fruto de una investigación de cuño etnográfico realizada en uno de los más importantes diarios españoles, el La Vanguardia en su versión digital, el lavanguardia.com, y en el diariodepernambuco.com, versión digital del periódico más antiguo en circulación de América Latina, el Diario de Pernambuco, con sede en Recife (PE). El artículo busca analizar cómo la relación entre periodistas y lo que denominamos Audiencia Potente ha provocado complejas alteraciones en el mundo del trabajo del periodismo, afectando al profesional y la producción noticiosa. También se propone reflexionar sobre nuevas funciones asumidas por los periodistas que reúnen atribuciones del campo periodístico y del marketing, cambiando la rutina en las redacciones y llevando a cuestionamientos importantes sobre cuáles son los valores que orientan a los periodistas en los procesos de selección, recopilación y edición post-redes sociales.
id SBPJOR-1_d6d17b414d6ce1cf66ae54cc5b442bbb
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1091
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling Two Newsrooms and the Daily Reinvention of JournalismJournalismJournalistChangesPotent AudienceRoutineThis paper is the result of an ethnographic study conducted on one of the most important Spanish newspapers, the La Vanguardia in its digital version, the lavanguardia.com, and on diariodepernambuco.com, the digital version of the oldest circulation newspaper in Latin America, the Diario de Pernambuco, in Recife (PE). This article aims to analyze how the relationship between journalists and what we call the potent audience has caused complex changes to the way journalism is conducted, affecting both the professionals and the news production. It also reflects on new roles taken on by journalists who now perform both journalistic and marketing assignments, which has changed the routine in newsrooms and raised important questions about what the values are that guide journalists in selection processes, news gathering and editing in a post-social media world.O trabalho é fruto de uma pesquisa de cunho etnográfico em um dos mais importantes diários espanhóis, o La Vanguardia em sua versão digital, lavanguardia.com, e no diariodepernambuco.com, versão digital do jornal mais antigo em circulação da América Latina, o Diario de Pernambuco, sediado no Recife (PE). O artigo busca analisar como a relação entre jornalistas e o que denominamos audiência potente tem provocado complexas alterações no mundo do trabalho do jornalismo, afetando o profissional e a produção noticiosa. Também se propõe a refletir sobre novas funções assumidas pelos jornalistas que reúnem atribuições do campo jornalístico e do marketing, mudando a rotina nas redações e levando a questionamentos importantes sobre quais são os valores que norteiam os jornalistas nos processos de seleção, apuração e edição pós redes sociais.El trabajo es fruto de una investigación de cuño etnográfico realizada en uno de los más importantes diarios españoles, el La Vanguardia en su versión digital, el lavanguardia.com, y en el diariodepernambuco.com, versión digital del periódico más antiguo en circulación de América Latina, el Diario de Pernambuco, con sede en Recife (PE). El artículo busca analizar cómo la relación entre periodistas y lo que denominamos Audiencia Potente ha provocado complejas alteraciones en el mundo del trabajo del periodismo, afectando al profesional y la producción noticiosa. También se propone reflexionar sobre nuevas funciones asumidas por los periodistas que reúnen atribuciones del campo periodístico y del marketing, cambiando la rutina en las redacciones y llevando a cuestionamientos importantes sobre cuáles son los valores que orientan a los periodistas en los procesos de selección, recopilación y edición post-redes sociales.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/109110.25200/BJR.v14n2.2018.1091Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 460-485Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 460-4851981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1091/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1091/pdf_1Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Giovana Borges2018-08-30T23:44:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1091Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2018-08-30T23:44:15Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
title Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
spellingShingle Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
Mesquita, Giovana Borges
Journalism
Journalist
Changes
Potent Audience
Routine
title_short Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
title_full Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
title_fullStr Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
title_full_unstemmed Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
title_sort Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism
author Mesquita, Giovana Borges
author_facet Mesquita, Giovana Borges
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Giovana Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Journalism
Journalist
Changes
Potent Audience
Routine
topic Journalism
Journalist
Changes
Potent Audience
Routine
description This paper is the result of an ethnographic study conducted on one of the most important Spanish newspapers, the La Vanguardia in its digital version, the lavanguardia.com, and on diariodepernambuco.com, the digital version of the oldest circulation newspaper in Latin America, the Diario de Pernambuco, in Recife (PE). This article aims to analyze how the relationship between journalists and what we call the potent audience has caused complex changes to the way journalism is conducted, affecting both the professionals and the news production. It also reflects on new roles taken on by journalists who now perform both journalistic and marketing assignments, which has changed the routine in newsrooms and raised important questions about what the values are that guide journalists in selection processes, news gathering and editing in a post-social media world.O trabalho é fruto de uma pesquisa de cunho etnográfico em um dos mais importantes diários espanhóis, o La Vanguardia em sua versão digital, lavanguardia.com, e no diariodepernambuco.com, versão digital do jornal mais antigo em circulação da América Latina, o Diario de Pernambuco, sediado no Recife (PE). O artigo busca analisar como a relação entre jornalistas e o que denominamos audiência potente tem provocado complexas alterações no mundo do trabalho do jornalismo, afetando o profissional e a produção noticiosa. Também se propõe a refletir sobre novas funções assumidas pelos jornalistas que reúnem atribuições do campo jornalístico e do marketing, mudando a rotina nas redações e levando a questionamentos importantes sobre quais são os valores que norteiam os jornalistas nos processos de seleção, apuração e edição pós redes sociais.El trabajo es fruto de una investigación de cuño etnográfico realizada en uno de los más importantes diarios españoles, el La Vanguardia en su versión digital, el lavanguardia.com, y en el diariodepernambuco.com, versión digital del periódico más antiguo en circulación de América Latina, el Diario de Pernambuco, con sede en Recife (PE). El artículo busca analizar cómo la relación entre periodistas y lo que denominamos Audiencia Potente ha provocado complejas alteraciones en el mundo del trabajo del periodismo, afectando al profesional y la producción noticiosa. También se propone reflexionar sobre nuevas funciones asumidas por los periodistas que reúnen atribuciones del campo periodístico y del marketing, cambiando la rutina en las redacciones y llevando a cuestionamientos importantes sobre cuáles son los valores que orientan a los periodistas en los procesos de selección, recopilación y edición post-redes sociales.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1091
10.25200/BJR.v14n2.2018.1091
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1091
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v14n2.2018.1091
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1091/pdf
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1091/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 460-485
Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 460-485
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160258031616