Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva,Rejane Maria Ghisolfi da
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Schnetzler,Roseli P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045
Resumo: The purpose of this paper is to investigate lecturers'actions and conceptions about pre-service teaching practices in chemistry. In this sense, it takes into account several theoretical references concerned with teacher education, which support the qualitative analysis of 18 interviews, gathered with 14 brazilian and 4 portuguese lecturers. Results reveal that the pre-service teaching practices in chemistry have been performed far from a technical approach, showing a paradigmatic rupture and presenting another logic related with teacher education in chemistry, which have improved the comprehension of the teachers' real practices, since these have been shaped by complex and unprescribed factors.
id SBQ-3_4c8f3aec44c61de7895fd0633ec9b182
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40422008000800045
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesaspre-service teaching in chemistryinitial teacher educationlecturers' actions and conceptionsThe purpose of this paper is to investigate lecturers'actions and conceptions about pre-service teaching practices in chemistry. In this sense, it takes into account several theoretical references concerned with teacher education, which support the qualitative analysis of 18 interviews, gathered with 14 brazilian and 4 portuguese lecturers. Results reveal that the pre-service teaching practices in chemistry have been performed far from a technical approach, showing a paradigmatic rupture and presenting another logic related with teacher education in chemistry, which have improved the comprehension of the teachers' real practices, since these have been shaped by complex and unprescribed factors.Sociedade Brasileira de Química2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045Química Nova v.31 n.8 2008reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422008000800045info:eu-repo/semantics/openAccessSilva,Rejane Maria Ghisolfi daSchnetzler,Roseli P.por2009-01-16T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422008000800045Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2009-01-16T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
title Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
spellingShingle Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
Silva,Rejane Maria Ghisolfi da
pre-service teaching in chemistry
initial teacher education
lecturers' actions and conceptions
title_short Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
title_full Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
title_fullStr Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
title_full_unstemmed Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
title_sort Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
author Silva,Rejane Maria Ghisolfi da
author_facet Silva,Rejane Maria Ghisolfi da
Schnetzler,Roseli P.
author_role author
author2 Schnetzler,Roseli P.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva,Rejane Maria Ghisolfi da
Schnetzler,Roseli P.
dc.subject.por.fl_str_mv pre-service teaching in chemistry
initial teacher education
lecturers' actions and conceptions
topic pre-service teaching in chemistry
initial teacher education
lecturers' actions and conceptions
description The purpose of this paper is to investigate lecturers'actions and conceptions about pre-service teaching practices in chemistry. In this sense, it takes into account several theoretical references concerned with teacher education, which support the qualitative analysis of 18 interviews, gathered with 14 brazilian and 4 portuguese lecturers. Results reveal that the pre-service teaching practices in chemistry have been performed far from a technical approach, showing a paradigmatic rupture and presenting another logic related with teacher education in chemistry, which have improved the comprehension of the teachers' real practices, since these have been shaped by complex and unprescribed factors.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-40422008000800045
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.31 n.8 2008
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318108387573760