Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Química Nova (Online) |
Texto Completo: | http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045 |
Resumo: | The purpose of this paper is to investigate lecturers'actions and conceptions about pre-service teaching practices in chemistry. In this sense, it takes into account several theoretical references concerned with teacher education, which support the qualitative analysis of 18 interviews, gathered with 14 brazilian and 4 portuguese lecturers. Results reveal that the pre-service teaching practices in chemistry have been performed far from a technical approach, showing a paradigmatic rupture and presenting another logic related with teacher education in chemistry, which have improved the comprehension of the teachers' real practices, since these have been shaped by complex and unprescribed factors. |
id |
SBQ-3_4c8f3aec44c61de7895fd0633ec9b182 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S0100-40422008000800045 |
network_acronym_str |
SBQ-3 |
network_name_str |
Química Nova (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesaspre-service teaching in chemistryinitial teacher educationlecturers' actions and conceptionsThe purpose of this paper is to investigate lecturers'actions and conceptions about pre-service teaching practices in chemistry. In this sense, it takes into account several theoretical references concerned with teacher education, which support the qualitative analysis of 18 interviews, gathered with 14 brazilian and 4 portuguese lecturers. Results reveal that the pre-service teaching practices in chemistry have been performed far from a technical approach, showing a paradigmatic rupture and presenting another logic related with teacher education in chemistry, which have improved the comprehension of the teachers' real practices, since these have been shaped by complex and unprescribed factors.Sociedade Brasileira de Química2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045Química Nova v.31 n.8 2008reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422008000800045info:eu-repo/semantics/openAccessSilva,Rejane Maria Ghisolfi daSchnetzler,Roseli P.por2009-01-16T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422008000800045Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2009-01-16T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas |
title |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas |
spellingShingle |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas Silva,Rejane Maria Ghisolfi da pre-service teaching in chemistry initial teacher education lecturers' actions and conceptions |
title_short |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas |
title_full |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas |
title_fullStr |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas |
title_full_unstemmed |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas |
title_sort |
Concepções e ações de formadores de professores de química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas |
author |
Silva,Rejane Maria Ghisolfi da |
author_facet |
Silva,Rejane Maria Ghisolfi da Schnetzler,Roseli P. |
author_role |
author |
author2 |
Schnetzler,Roseli P. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva,Rejane Maria Ghisolfi da Schnetzler,Roseli P. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pre-service teaching in chemistry initial teacher education lecturers' actions and conceptions |
topic |
pre-service teaching in chemistry initial teacher education lecturers' actions and conceptions |
description |
The purpose of this paper is to investigate lecturers'actions and conceptions about pre-service teaching practices in chemistry. In this sense, it takes into account several theoretical references concerned with teacher education, which support the qualitative analysis of 18 interviews, gathered with 14 brazilian and 4 portuguese lecturers. Results reveal that the pre-service teaching practices in chemistry have been performed far from a technical approach, showing a paradigmatic rupture and presenting another logic related with teacher education in chemistry, which have improved the comprehension of the teachers' real practices, since these have been shaped by complex and unprescribed factors. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045 |
url |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000800045 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.1590/S0100-40422008000800045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
Química Nova v.31 n.8 2008 reponame:Química Nova (Online) instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ) instacron:SBQ |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
instacron_str |
SBQ |
institution |
SBQ |
reponame_str |
Química Nova (Online) |
collection |
Química Nova (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
repository.mail.fl_str_mv |
quimicanova@sbq.org.br |
_version_ |
1750318108387573760 |