Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Química Nova (Online) |
Texto Completo: | http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422021000600766 |
Resumo: | The present work discusses some of the difficulties that chemistry undergraduates have with electrochemistry and possible impacts on higher education. They responded to a questionnaire about their insights and experiences regarding electrochemistry teaching, as well as their knowledge about it. The responses were categorized according to their difficulties, mistakes, and alternative views, by means of content analysis. The data revealed that undergraduates often enter the course without solid previous knowledge about redox phenomena, since few of them managed to develop more elaborate and correct responses, directly impacting the continuity of electrochemical studies in higher education. |
id |
SBQ-3_51fb4930e3079fd2218d7d36e6feb237 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S0100-40422021000600766 |
network_acronym_str |
SBQ-3 |
network_name_str |
Química Nova (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superiorchemistry teachingredoxmisconceptionsThe present work discusses some of the difficulties that chemistry undergraduates have with electrochemistry and possible impacts on higher education. They responded to a questionnaire about their insights and experiences regarding electrochemistry teaching, as well as their knowledge about it. The responses were categorized according to their difficulties, mistakes, and alternative views, by means of content analysis. The data revealed that undergraduates often enter the course without solid previous knowledge about redox phenomena, since few of them managed to develop more elaborate and correct responses, directly impacting the continuity of electrochemical studies in higher education.Sociedade Brasileira de Química2021-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422021000600766Química Nova v.44 n.6 2021reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.21577/0100-4042.20170756info:eu-repo/semantics/openAccessVenturi,GabrielaJunckes,Ermelinda SilvanaMartin,Maria da Graça Moraes BragaOliveira,Brenno Ralf Macielpor2021-08-09T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422021000600766Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2021-08-09T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior |
title |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior |
spellingShingle |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior Venturi,Gabriela chemistry teaching redox misconceptions |
title_short |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior |
title_full |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior |
title_fullStr |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior |
title_full_unstemmed |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior |
title_sort |
Dificuldades de ingressantes de um curso de licenciatura em química sobre conceitos da eletroquímica: um desafio para o ensino superior |
author |
Venturi,Gabriela |
author_facet |
Venturi,Gabriela Junckes,Ermelinda Silvana Martin,Maria da Graça Moraes Braga Oliveira,Brenno Ralf Maciel |
author_role |
author |
author2 |
Junckes,Ermelinda Silvana Martin,Maria da Graça Moraes Braga Oliveira,Brenno Ralf Maciel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Venturi,Gabriela Junckes,Ermelinda Silvana Martin,Maria da Graça Moraes Braga Oliveira,Brenno Ralf Maciel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
chemistry teaching redox misconceptions |
topic |
chemistry teaching redox misconceptions |
description |
The present work discusses some of the difficulties that chemistry undergraduates have with electrochemistry and possible impacts on higher education. They responded to a questionnaire about their insights and experiences regarding electrochemistry teaching, as well as their knowledge about it. The responses were categorized according to their difficulties, mistakes, and alternative views, by means of content analysis. The data revealed that undergraduates often enter the course without solid previous knowledge about redox phenomena, since few of them managed to develop more elaborate and correct responses, directly impacting the continuity of electrochemical studies in higher education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422021000600766 |
url |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422021000600766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.21577/0100-4042.20170756 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
Química Nova v.44 n.6 2021 reponame:Química Nova (Online) instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ) instacron:SBQ |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
instacron_str |
SBQ |
institution |
SBQ |
reponame_str |
Química Nova (Online) |
collection |
Química Nova (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
repository.mail.fl_str_mv |
quimicanova@sbq.org.br |
_version_ |
1750318121424519168 |