Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Química Nova (Online) |
Texto Completo: | http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422022000400466 |
Resumo: | The student who has just entered higher education is faced with chemical knowledge that receives a much deeper treatment when compared to high school so that he is not always able to construct meanings for this knowledge. To help in this construction of meanings, we analyzed an experience in which students of an Inorganic Chemistry course were asked to produce a text based on the reading of a scientific divulgation text and to participate in the evaluation process of their colleagues’ texts. We observed a good involvement with the activity and the construction of relationships between the topic in question and the contents developed in the discipline, what contributed to improve the performance of the class. We argue that the involvement with creative writing of scientific texts should be encouraged throughout the entire undergraduate course. |
id |
SBQ-3_b8d972e55eabd9c0ae832e22336729c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S0100-40422022000400466 |
network_acronym_str |
SBQ-3 |
network_name_str |
Química Nova (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânicawritingpedagogical link‐makinginorganic chemistryThe student who has just entered higher education is faced with chemical knowledge that receives a much deeper treatment when compared to high school so that he is not always able to construct meanings for this knowledge. To help in this construction of meanings, we analyzed an experience in which students of an Inorganic Chemistry course were asked to produce a text based on the reading of a scientific divulgation text and to participate in the evaluation process of their colleagues’ texts. We observed a good involvement with the activity and the construction of relationships between the topic in question and the contents developed in the discipline, what contributed to improve the performance of the class. We argue that the involvement with creative writing of scientific texts should be encouraged throughout the entire undergraduate course.Sociedade Brasileira de Química2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422022000400466Química Nova v.45 n.4 2022reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.21577/0100-4042.20170854info:eu-repo/semantics/openAccessDeFreitas-Silva,GilsonCorrêa,Roberta GuimarãesQuadros,Ana Luiza depor2022-06-06T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422022000400466Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2022-06-06T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica |
title |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica |
spellingShingle |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica DeFreitas-Silva,Gilson writing pedagogical link‐making inorganic chemistry |
title_short |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica |
title_full |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica |
title_fullStr |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica |
title_full_unstemmed |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica |
title_sort |
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no Ensino Superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de Química Inorgânica |
author |
DeFreitas-Silva,Gilson |
author_facet |
DeFreitas-Silva,Gilson Corrêa,Roberta Guimarães Quadros,Ana Luiza de |
author_role |
author |
author2 |
Corrêa,Roberta Guimarães Quadros,Ana Luiza de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DeFreitas-Silva,Gilson Corrêa,Roberta Guimarães Quadros,Ana Luiza de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
writing pedagogical link‐making inorganic chemistry |
topic |
writing pedagogical link‐making inorganic chemistry |
description |
The student who has just entered higher education is faced with chemical knowledge that receives a much deeper treatment when compared to high school so that he is not always able to construct meanings for this knowledge. To help in this construction of meanings, we analyzed an experience in which students of an Inorganic Chemistry course were asked to produce a text based on the reading of a scientific divulgation text and to participate in the evaluation process of their colleagues’ texts. We observed a good involvement with the activity and the construction of relationships between the topic in question and the contents developed in the discipline, what contributed to improve the performance of the class. We argue that the involvement with creative writing of scientific texts should be encouraged throughout the entire undergraduate course. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422022000400466 |
url |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422022000400466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.21577/0100-4042.20170854 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
Química Nova v.45 n.4 2022 reponame:Química Nova (Online) instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ) instacron:SBQ |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
instacron_str |
SBQ |
institution |
SBQ |
reponame_str |
Química Nova (Online) |
collection |
Química Nova (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
repository.mail.fl_str_mv |
quimicanova@sbq.org.br |
_version_ |
1750318121856532480 |