Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita,Nyuara Araújo da Silva
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422014000600024
Resumo: We developed and applied an educational instrument (ID) to discuss, in the discipline of Supervised Pre Service Teachers Practice 1, guidelines for teacher education to redefine teacher knowledge with a specific focus on chemistry teachers. The study used methodological fundamentals of Discursive Textual Analysis that involves identifying and isolating a set of materials subjected to analysis, categorizing these statements and producing texts, integrating these descriptions and interpretations, basing its construction on the category system built. Data were collected through participant observation and text readings used by the students in performing the activity. It was noted that the chemistry teachers trained were able to express opinions that indicated the Construction of Meanings Interface that was the category of analysis established a priori.
id SBQ-3_c495afddb3e9918942a6280759ed66e4
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40422014000600024
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativasdiscipline interfaceschemistry teacher educationguidelines for teacher trainingWe developed and applied an educational instrument (ID) to discuss, in the discipline of Supervised Pre Service Teachers Practice 1, guidelines for teacher education to redefine teacher knowledge with a specific focus on chemistry teachers. The study used methodological fundamentals of Discursive Textual Analysis that involves identifying and isolating a set of materials subjected to analysis, categorizing these statements and producing texts, integrating these descriptions and interpretations, basing its construction on the category system built. Data were collected through participant observation and text readings used by the students in performing the activity. It was noted that the chemistry teachers trained were able to express opinions that indicated the Construction of Meanings Interface that was the category of analysis established a priori.Sociedade Brasileira de Química2014-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422014000600024Química Nova v.37 n.6 2014reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.5935/0100-4042.20140169info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita,Nyuara Araújo da SilvaSoares,Márlon Herbert Flora Barbosapor2014-08-01T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422014000600024Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2014-08-01T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
title Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
spellingShingle Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
Mesquita,Nyuara Araújo da Silva
discipline interfaces
chemistry teacher education
guidelines for teacher training
title_short Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
title_full Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
title_fullStr Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
title_full_unstemmed Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
title_sort Diretrizes para a formação de professores da educação básica em interface com a licenciatura em química: em contexto as possibilidades formativas
author Mesquita,Nyuara Araújo da Silva
author_facet Mesquita,Nyuara Araújo da Silva
Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
author_role author
author2 Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita,Nyuara Araújo da Silva
Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv discipline interfaces
chemistry teacher education
guidelines for teacher training
topic discipline interfaces
chemistry teacher education
guidelines for teacher training
description We developed and applied an educational instrument (ID) to discuss, in the discipline of Supervised Pre Service Teachers Practice 1, guidelines for teacher education to redefine teacher knowledge with a specific focus on chemistry teachers. The study used methodological fundamentals of Discursive Textual Analysis that involves identifying and isolating a set of materials subjected to analysis, categorizing these statements and producing texts, integrating these descriptions and interpretations, basing its construction on the category system built. Data were collected through participant observation and text readings used by the students in performing the activity. It was noted that the chemistry teachers trained were able to express opinions that indicated the Construction of Meanings Interface that was the category of analysis established a priori.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422014000600024
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422014000600024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.5935/0100-4042.20140169
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.37 n.6 2014
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318115938369536