Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes,Alice Ribeiro Casimiro
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40421997000500020
Resumo: xThe aim of this article is to present a contribution of the school knowledge research to Chemistry Teaching. The object of research is school knowledge on physical sciences, considering the existence of a rupture between scientific knowledge and everyday knowledge. The differences between analogies and metaphors and the process of didactic mediation were thoroughly examined. The conclusion is that the process of didactic mediation is built on their own cognitive configurations, which not always make public the private scientific knowledge to certain social groups.
id SBQ-3_f6188e050f639492cfd8da9378723ff0
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40421997000500020
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciênciaschool knowledgedidactic mediationmetaphorxThe aim of this article is to present a contribution of the school knowledge research to Chemistry Teaching. The object of research is school knowledge on physical sciences, considering the existence of a rupture between scientific knowledge and everyday knowledge. The differences between analogies and metaphors and the process of didactic mediation were thoroughly examined. The conclusion is that the process of didactic mediation is built on their own cognitive configurations, which not always make public the private scientific knowledge to certain social groups.Sociedade Brasileira de Química1997-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40421997000500020Química Nova v.20 n.5 1997reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40421997000500020info:eu-repo/semantics/openAccessLopes,Alice Ribeiro Casimiropor2008-09-09T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40421997000500020Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2008-09-09T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
title Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
spellingShingle Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
Lopes,Alice Ribeiro Casimiro
school knowledge
didactic mediation
metaphor
title_short Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
title_full Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
title_fullStr Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
title_full_unstemmed Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
title_sort Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência
author Lopes,Alice Ribeiro Casimiro
author_facet Lopes,Alice Ribeiro Casimiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes,Alice Ribeiro Casimiro
dc.subject.por.fl_str_mv school knowledge
didactic mediation
metaphor
topic school knowledge
didactic mediation
metaphor
description xThe aim of this article is to present a contribution of the school knowledge research to Chemistry Teaching. The object of research is school knowledge on physical sciences, considering the existence of a rupture between scientific knowledge and everyday knowledge. The differences between analogies and metaphors and the process of didactic mediation were thoroughly examined. The conclusion is that the process of didactic mediation is built on their own cognitive configurations, which not always make public the private scientific knowledge to certain social groups.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40421997000500020
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40421997000500020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-40421997000500020
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.20 n.5 1997
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318100142620672