Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452
Resumo: Every day people need to travel to participate in different activities spread around the city. If for any reason an individual is prevented from participating in their activities, in the intended and predetermined location, they may be considered socially excluded. The concept of accessibility can be used as a tool to measure social exclusion and identify the differences between the travel patterns of different groups. It is important to understand differences in accessibility levels to define urban planning processes and evaluate existing public policies, so that interventions in transport and land use measures can be elaborated considering social differences, mitigating inequalities in access to work. This paper evaluates the accessibility of job opportunities of three different groups, considering the level of social exclusion of workers in Recife, with feel transport and employment data. Six modes of transport and a combination of modes were considered for the analysis. The results showed that accessibility levels vary between social exclusion and the groups with low level of exclusion have 70% higher accessibility than groups with more excluded. The GIS analysis also identify the city areas and transport modes that have lower accessibility levels, this information can be used to elaborate land use and transport policies directed for require areas, to improve sustainable modes.
id SCAR_07cd39625a9206622204d1bdd9955a76
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15452
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Segadilha dos Santos, Ana Beatriz PereiraSanches, Suely da Penhahttp://lattes.cnpq.br/3857424839674606http://lattes.cnpq.br/15198709677025584938bb09-2923-46c4-a64a-4de8dd3d087c2022-01-10T11:59:19Z2022-01-10T11:59:19Z2021-12-07SEGADILHA DOS SANTOS, Ana Beatriz Pereira. Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social. 2021. Tese (Doutorado em Engenharia Urbana) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452Every day people need to travel to participate in different activities spread around the city. If for any reason an individual is prevented from participating in their activities, in the intended and predetermined location, they may be considered socially excluded. The concept of accessibility can be used as a tool to measure social exclusion and identify the differences between the travel patterns of different groups. It is important to understand differences in accessibility levels to define urban planning processes and evaluate existing public policies, so that interventions in transport and land use measures can be elaborated considering social differences, mitigating inequalities in access to work. This paper evaluates the accessibility of job opportunities of three different groups, considering the level of social exclusion of workers in Recife, with feel transport and employment data. Six modes of transport and a combination of modes were considered for the analysis. The results showed that accessibility levels vary between social exclusion and the groups with low level of exclusion have 70% higher accessibility than groups with more excluded. The GIS analysis also identify the city areas and transport modes that have lower accessibility levels, this information can be used to elaborate land use and transport policies directed for require areas, to improve sustainable modes.Todos os dias indivíduos precisam se deslocar para participar de diversas atividades espalhadas pela cidade. Se por qualquer motivo um indivíduo for impedido de participar de suas atividades, no local pretendido e predeterminado, poderá ser considerado excluído socialmente. O conceito de acessibilidade pode ser utilizado como uma ferramenta para mensurar a exclusão social, sendo capaz de identificar diferença entre os padrões de viagens dos diferentes grupos. É importante entender diferenças nos níveis de acessibilidade para definir os processos de planejamento urbano e avaliar as políticas públicas existentes, para que as intervenções no transporte e uso do solo possam ser elaboradas considerando as diferenças sociais, mitigando as desigualdades no acesso ao trabalho. Assim, este trabalho avalia a acessibilidade as oportunidades de trabalho de três diferentes grupos, considerando o nível de exclusão social dos trabalhadores na cidade de Recife-PE, com escassos dados de transporte e emprego. Foram considerados para a análise seis modos de transporte e uma combinação de modos. Os resultados mostraram que os níveis de acessibilidade variam entre os níveis de exclusão social e que grupos com baixos níveis de exclusão apresentam acessibilidade 70% maiores que os grupos mais excluídos. As análises em SIG também permitiram a identificação das áreas da cidade e modos de transporte que possuem menores níveis de acessibilidade, fornecendo informações para que políticas de uso do solo e transporte sejam direcionadas as áreas de maior necessidade e aos modos coletivos e sustentáveis.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEUUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAcessibilidade ao trabalhoExclusão socialTempo de viagemFunção de impedânciaAccessibility to workSocial exclusionTravel timeImpedance functionENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTESENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILAvaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão socialEvaluation of accessibility to job opportunities for different levels of social exclusionEvaluación del acceso al empleo de personas en condición de exclusión socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis6006004f69e983-60c8-4282-90e8-79960e21b9b3reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/3/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD53ORIGINALtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdftese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdfTese_Ana_Beatriz_Segadilhaapplication/pdf35259370https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/1/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdfe5bc409c579a5eaa8d907471f83b9aaeMD51Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdfAutorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdfAutorização_deposito_tese_Suely_Sanchesapplication/pdf134818https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/2/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdfc9690b37a5a85710d2e8a7f498866c01MD52TEXTtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txttese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain263308https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/4/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txtfe613c6fec5a132ccf06589f99a0118aMD54Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txtAutorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txtExtracted texttext/plain1268https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/6/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txt9791d013e5cf6034d8d63331375e69e0MD56THUMBNAILtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpgtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7425https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/5/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpg04c9a9ff3f388ed9153dd85adadacb83MD55Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpgAutorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7309https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/7/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpg27db2e7ec599f483b9038c55f952c4c2MD57ufscar/154522023-09-18 18:32:21.565oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15452Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:21Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Evaluation of accessibility to job opportunities for different levels of social exclusion
dc.title.alternative.spa.fl_str_mv Evaluación del acceso al empleo de personas en condición de exclusión social
title Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
spellingShingle Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira
Acessibilidade ao trabalho
Exclusão social
Tempo de viagem
Função de impedância
Accessibility to work
Social exclusion
Travel time
Impedance function
ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTES
ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
title_short Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
title_full Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
title_fullStr Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
title_full_unstemmed Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
title_sort Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
author Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira
author_facet Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1519870967702558
dc.contributor.author.fl_str_mv Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sanches, Suely da Penha
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3857424839674606
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 4938bb09-2923-46c4-a64a-4de8dd3d087c
contributor_str_mv Sanches, Suely da Penha
dc.subject.por.fl_str_mv Acessibilidade ao trabalho
Exclusão social
Tempo de viagem
Função de impedância
topic Acessibilidade ao trabalho
Exclusão social
Tempo de viagem
Função de impedância
Accessibility to work
Social exclusion
Travel time
Impedance function
ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTES
ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
dc.subject.eng.fl_str_mv Accessibility to work
Social exclusion
Travel time
Impedance function
dc.subject.cnpq.fl_str_mv ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTES
ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
description Every day people need to travel to participate in different activities spread around the city. If for any reason an individual is prevented from participating in their activities, in the intended and predetermined location, they may be considered socially excluded. The concept of accessibility can be used as a tool to measure social exclusion and identify the differences between the travel patterns of different groups. It is important to understand differences in accessibility levels to define urban planning processes and evaluate existing public policies, so that interventions in transport and land use measures can be elaborated considering social differences, mitigating inequalities in access to work. This paper evaluates the accessibility of job opportunities of three different groups, considering the level of social exclusion of workers in Recife, with feel transport and employment data. Six modes of transport and a combination of modes were considered for the analysis. The results showed that accessibility levels vary between social exclusion and the groups with low level of exclusion have 70% higher accessibility than groups with more excluded. The GIS analysis also identify the city areas and transport modes that have lower accessibility levels, this information can be used to elaborate land use and transport policies directed for require areas, to improve sustainable modes.
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-12-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-01-10T11:59:19Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-01-10T11:59:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SEGADILHA DOS SANTOS, Ana Beatriz Pereira. Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social. 2021. Tese (Doutorado em Engenharia Urbana) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452
identifier_str_mv SEGADILHA DOS SANTOS, Ana Beatriz Pereira. Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social. 2021. Tese (Doutorado em Engenharia Urbana) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 4f69e983-60c8-4282-90e8-79960e21b9b3
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/3/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/1/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/2/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/4/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/6/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/5/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpg
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/7/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
e5bc409c579a5eaa8d907471f83b9aae
c9690b37a5a85710d2e8a7f498866c01
fe613c6fec5a132ccf06589f99a0118a
9791d013e5cf6034d8d63331375e69e0
04c9a9ff3f388ed9153dd85adadacb83
27db2e7ec599f483b9038c55f952c4c2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136400603119616