Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452 |
Resumo: | Every day people need to travel to participate in different activities spread around the city. If for any reason an individual is prevented from participating in their activities, in the intended and predetermined location, they may be considered socially excluded. The concept of accessibility can be used as a tool to measure social exclusion and identify the differences between the travel patterns of different groups. It is important to understand differences in accessibility levels to define urban planning processes and evaluate existing public policies, so that interventions in transport and land use measures can be elaborated considering social differences, mitigating inequalities in access to work. This paper evaluates the accessibility of job opportunities of three different groups, considering the level of social exclusion of workers in Recife, with feel transport and employment data. Six modes of transport and a combination of modes were considered for the analysis. The results showed that accessibility levels vary between social exclusion and the groups with low level of exclusion have 70% higher accessibility than groups with more excluded. The GIS analysis also identify the city areas and transport modes that have lower accessibility levels, this information can be used to elaborate land use and transport policies directed for require areas, to improve sustainable modes. |
id |
SCAR_07cd39625a9206622204d1bdd9955a76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15452 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Segadilha dos Santos, Ana Beatriz PereiraSanches, Suely da Penhahttp://lattes.cnpq.br/3857424839674606http://lattes.cnpq.br/15198709677025584938bb09-2923-46c4-a64a-4de8dd3d087c2022-01-10T11:59:19Z2022-01-10T11:59:19Z2021-12-07SEGADILHA DOS SANTOS, Ana Beatriz Pereira. Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social. 2021. Tese (Doutorado em Engenharia Urbana) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452Every day people need to travel to participate in different activities spread around the city. If for any reason an individual is prevented from participating in their activities, in the intended and predetermined location, they may be considered socially excluded. The concept of accessibility can be used as a tool to measure social exclusion and identify the differences between the travel patterns of different groups. It is important to understand differences in accessibility levels to define urban planning processes and evaluate existing public policies, so that interventions in transport and land use measures can be elaborated considering social differences, mitigating inequalities in access to work. This paper evaluates the accessibility of job opportunities of three different groups, considering the level of social exclusion of workers in Recife, with feel transport and employment data. Six modes of transport and a combination of modes were considered for the analysis. The results showed that accessibility levels vary between social exclusion and the groups with low level of exclusion have 70% higher accessibility than groups with more excluded. The GIS analysis also identify the city areas and transport modes that have lower accessibility levels, this information can be used to elaborate land use and transport policies directed for require areas, to improve sustainable modes.Todos os dias indivíduos precisam se deslocar para participar de diversas atividades espalhadas pela cidade. Se por qualquer motivo um indivíduo for impedido de participar de suas atividades, no local pretendido e predeterminado, poderá ser considerado excluído socialmente. O conceito de acessibilidade pode ser utilizado como uma ferramenta para mensurar a exclusão social, sendo capaz de identificar diferença entre os padrões de viagens dos diferentes grupos. É importante entender diferenças nos níveis de acessibilidade para definir os processos de planejamento urbano e avaliar as políticas públicas existentes, para que as intervenções no transporte e uso do solo possam ser elaboradas considerando as diferenças sociais, mitigando as desigualdades no acesso ao trabalho. Assim, este trabalho avalia a acessibilidade as oportunidades de trabalho de três diferentes grupos, considerando o nível de exclusão social dos trabalhadores na cidade de Recife-PE, com escassos dados de transporte e emprego. Foram considerados para a análise seis modos de transporte e uma combinação de modos. Os resultados mostraram que os níveis de acessibilidade variam entre os níveis de exclusão social e que grupos com baixos níveis de exclusão apresentam acessibilidade 70% maiores que os grupos mais excluídos. As análises em SIG também permitiram a identificação das áreas da cidade e modos de transporte que possuem menores níveis de acessibilidade, fornecendo informações para que políticas de uso do solo e transporte sejam direcionadas as áreas de maior necessidade e aos modos coletivos e sustentáveis.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEUUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAcessibilidade ao trabalhoExclusão socialTempo de viagemFunção de impedânciaAccessibility to workSocial exclusionTravel timeImpedance functionENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTESENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILAvaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão socialEvaluation of accessibility to job opportunities for different levels of social exclusionEvaluación del acceso al empleo de personas en condición de exclusión socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis6006004f69e983-60c8-4282-90e8-79960e21b9b3reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/3/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD53ORIGINALtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdftese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdfTese_Ana_Beatriz_Segadilhaapplication/pdf35259370https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/1/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdfe5bc409c579a5eaa8d907471f83b9aaeMD51Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdfAutorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdfAutorização_deposito_tese_Suely_Sanchesapplication/pdf134818https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/2/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdfc9690b37a5a85710d2e8a7f498866c01MD52TEXTtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txttese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain263308https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/4/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txtfe613c6fec5a132ccf06589f99a0118aMD54Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txtAutorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txtExtracted texttext/plain1268https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/6/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txt9791d013e5cf6034d8d63331375e69e0MD56THUMBNAILtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpgtese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7425https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/5/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpg04c9a9ff3f388ed9153dd85adadacb83MD55Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpgAutorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7309https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/7/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpg27db2e7ec599f483b9038c55f952c4c2MD57ufscar/154522023-09-18 18:32:21.565oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15452Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:21Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Evaluation of accessibility to job opportunities for different levels of social exclusion |
dc.title.alternative.spa.fl_str_mv |
Evaluación del acceso al empleo de personas en condición de exclusión social |
title |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social |
spellingShingle |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira Acessibilidade ao trabalho Exclusão social Tempo de viagem Função de impedância Accessibility to work Social exclusion Travel time Impedance function ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTES ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
title_short |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social |
title_full |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social |
title_fullStr |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social |
title_full_unstemmed |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social |
title_sort |
Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social |
author |
Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira |
author_facet |
Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1519870967702558 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Segadilha dos Santos, Ana Beatriz Pereira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sanches, Suely da Penha |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3857424839674606 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
4938bb09-2923-46c4-a64a-4de8dd3d087c |
contributor_str_mv |
Sanches, Suely da Penha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acessibilidade ao trabalho Exclusão social Tempo de viagem Função de impedância |
topic |
Acessibilidade ao trabalho Exclusão social Tempo de viagem Função de impedância Accessibility to work Social exclusion Travel time Impedance function ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTES ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Accessibility to work Social exclusion Travel time Impedance function |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTES ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
description |
Every day people need to travel to participate in different activities spread around the city. If for any reason an individual is prevented from participating in their activities, in the intended and predetermined location, they may be considered socially excluded. The concept of accessibility can be used as a tool to measure social exclusion and identify the differences between the travel patterns of different groups. It is important to understand differences in accessibility levels to define urban planning processes and evaluate existing public policies, so that interventions in transport and land use measures can be elaborated considering social differences, mitigating inequalities in access to work. This paper evaluates the accessibility of job opportunities of three different groups, considering the level of social exclusion of workers in Recife, with feel transport and employment data. Six modes of transport and a combination of modes were considered for the analysis. The results showed that accessibility levels vary between social exclusion and the groups with low level of exclusion have 70% higher accessibility than groups with more excluded. The GIS analysis also identify the city areas and transport modes that have lower accessibility levels, this information can be used to elaborate land use and transport policies directed for require areas, to improve sustainable modes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-12-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-01-10T11:59:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-01-10T11:59:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SEGADILHA DOS SANTOS, Ana Beatriz Pereira. Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social. 2021. Tese (Doutorado em Engenharia Urbana) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452 |
identifier_str_mv |
SEGADILHA DOS SANTOS, Ana Beatriz Pereira. Avaliação da acessibilidade ao emprego de individuos em condição de exclusão social. 2021. Tese (Doutorado em Engenharia Urbana) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15452 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
4f69e983-60c8-4282-90e8-79960e21b9b3 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/3/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/1/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/2/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/4/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/6/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/5/tese_Ana_Beatriz_Pereira_Segadilha_dos_Santos.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15452/7/Autorizacao_deposito_tese_Ana_Beatriz_Segadilha.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 e5bc409c579a5eaa8d907471f83b9aae c9690b37a5a85710d2e8a7f498866c01 fe613c6fec5a132ccf06589f99a0118a 9791d013e5cf6034d8d63331375e69e0 04c9a9ff3f388ed9153dd85adadacb83 27db2e7ec599f483b9038c55f952c4c2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136400603119616 |