Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jacomelli, Cristiane Vinholes
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674
Resumo: This work studies the oral manifestations of five years old children in activities of counting practice, where they are exposed to problem-situation involving the conceptual nexus of numbers in the legends context. The methodology is based in a qualitative perspective, specifically in one case study in which the peculiar case is a group of children of five years old inserted in a non-formal space of learning, that seeks to work toward a historical-cultural perspective. The analysis is based on an interpretative vision, the expressed manifestation of the children during four teaching activities. The manifestations have been divided in three units of significance where we present the episodes that represent the children dialog during the activities, transcribed from video-graphic records. Through the analysis of the children speech it became evident that some of them have used the conceptual nexus of numbers to answer to the proposed situations. The children also showed some influence of the school practices while answering the activities, given the difficulty of using diversified practice of counting. Ultimately, it was perceived that many times the children worried more about the legends and that they forgot the mathematical problems addressed in the activities. We realized that the Teaching Guiding Activity can be a fertile terrain to develop mathematical concepts with children in elementary school education.
id SCAR_0f92469555a8b82b3136b7b1787634a2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2674
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Jacomelli, Cristiane VinholesSousa, Maria do Carmo dehttp://lattes.cnpq.br/6637658562543505http://lattes.cnpq.br/07876237934567660d8401b9-12a1-4bfc-8c05-5da52981bfb02016-06-02T19:39:36Z2013-07-242016-06-02T19:39:36Z2013-02-22https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674This work studies the oral manifestations of five years old children in activities of counting practice, where they are exposed to problem-situation involving the conceptual nexus of numbers in the legends context. The methodology is based in a qualitative perspective, specifically in one case study in which the peculiar case is a group of children of five years old inserted in a non-formal space of learning, that seeks to work toward a historical-cultural perspective. The analysis is based on an interpretative vision, the expressed manifestation of the children during four teaching activities. The manifestations have been divided in three units of significance where we present the episodes that represent the children dialog during the activities, transcribed from video-graphic records. Through the analysis of the children speech it became evident that some of them have used the conceptual nexus of numbers to answer to the proposed situations. The children also showed some influence of the school practices while answering the activities, given the difficulty of using diversified practice of counting. Ultimately, it was perceived that many times the children worried more about the legends and that they forgot the mathematical problems addressed in the activities. We realized that the Teaching Guiding Activity can be a fertile terrain to develop mathematical concepts with children in elementary school education.Este trabalho busca analisar as manifestações de crianças de cinco anos, em atividades de ensino sobre práticas de contagem, em que são submetidas a situações-problema que envolvem os nexos conceituais do número no contexto de lendas. A metodologia fundamentase numa perspectiva qualitativa, mais especificamente em um estudo de caso, onde o caso particular é a turma de crianças de cinco anos que está inserida em um espaço não-formal de aprendizagem, que busca trabalhar em uma perspectiva histórico-cultural. A análise se baseia em uma visão interpretativa das manifestações expressas pelas crianças durante quatro atividades de ensino. As manifestações foram divididas em três unidades de significado, em que apresentamos episódios que representam os diálogos das crianças no decorrer das atividades, transcritos de registros videográficos. Pela análise das falas das crianças ficou evidente que algumas delas utilizaram-se dos nexos conceituais do número para responder às situações propostas. As crianças também demonstraram a influência de práticas escolares no momento de responder às atividades, dada a dificuldade de se utilizarem de práticas diversificadas de contagem. Por fim, percebemos que muitas vezes as crianças preocuparamse tanto com as lendas que se esqueceram dos problemas matemáticos abordados nas atividades. Percebemos que as Atividades Orientadoras de Ensino podem ser terreno fértil para desenvolver conceitos matemáticos com as crianças da Educação Infantil.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducaçãoBrasil - folcloreNúmero - conceitoAtividades orientadoras de ensinoPráticas de ContagemNexos conceituais do númeroTeaching guiding activityCounting practiceConceptual nexus of numbersBrazilian folkloreCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPráticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1a29965a3-6f0b-4274-98f8-ad77d9f3fe91info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5271.pdfapplication/pdf1740746https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/1/5271.pdfa43947bf28ad463a5d200712db1cf38dMD51TEXT5271.pdf.txt5271.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/2/5271.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5271.pdf.jpg5271.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6644https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/3/5271.pdf.jpg5ad33bf5855558fca278929e3ad730e5MD53ufscar/26742023-09-18 18:31:47.525oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2674Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:47Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
title Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
spellingShingle Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
Jacomelli, Cristiane Vinholes
Educação
Brasil - folclore
Número - conceito
Atividades orientadoras de ensino
Práticas de Contagem
Nexos conceituais do número
Teaching guiding activity
Counting practice
Conceptual nexus of numbers
Brazilian folklore
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
title_full Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
title_fullStr Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
title_full_unstemmed Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
title_sort Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
author Jacomelli, Cristiane Vinholes
author_facet Jacomelli, Cristiane Vinholes
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0787623793456766
dc.contributor.author.fl_str_mv Jacomelli, Cristiane Vinholes
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sousa, Maria do Carmo de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6637658562543505
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 0d8401b9-12a1-4bfc-8c05-5da52981bfb0
contributor_str_mv Sousa, Maria do Carmo de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Brasil - folclore
Número - conceito
Atividades orientadoras de ensino
Práticas de Contagem
Nexos conceituais do número
topic Educação
Brasil - folclore
Número - conceito
Atividades orientadoras de ensino
Práticas de Contagem
Nexos conceituais do número
Teaching guiding activity
Counting practice
Conceptual nexus of numbers
Brazilian folklore
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching guiding activity
Counting practice
Conceptual nexus of numbers
Brazilian folklore
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work studies the oral manifestations of five years old children in activities of counting practice, where they are exposed to problem-situation involving the conceptual nexus of numbers in the legends context. The methodology is based in a qualitative perspective, specifically in one case study in which the peculiar case is a group of children of five years old inserted in a non-formal space of learning, that seeks to work toward a historical-cultural perspective. The analysis is based on an interpretative vision, the expressed manifestation of the children during four teaching activities. The manifestations have been divided in three units of significance where we present the episodes that represent the children dialog during the activities, transcribed from video-graphic records. Through the analysis of the children speech it became evident that some of them have used the conceptual nexus of numbers to answer to the proposed situations. The children also showed some influence of the school practices while answering the activities, given the difficulty of using diversified practice of counting. Ultimately, it was perceived that many times the children worried more about the legends and that they forgot the mathematical problems addressed in the activities. We realized that the Teaching Guiding Activity can be a fertile terrain to develop mathematical concepts with children in elementary school education.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-07-24
2016-06-02T19:39:36Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-02-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T19:39:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv a29965a3-6f0b-4274-98f8-ad77d9f3fe91
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/1/5271.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/2/5271.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/3/5271.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a43947bf28ad463a5d200712db1cf38d
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
5ad33bf5855558fca278929e3ad730e5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813715521280933888