Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674 |
Resumo: | This work studies the oral manifestations of five years old children in activities of counting practice, where they are exposed to problem-situation involving the conceptual nexus of numbers in the legends context. The methodology is based in a qualitative perspective, specifically in one case study in which the peculiar case is a group of children of five years old inserted in a non-formal space of learning, that seeks to work toward a historical-cultural perspective. The analysis is based on an interpretative vision, the expressed manifestation of the children during four teaching activities. The manifestations have been divided in three units of significance where we present the episodes that represent the children dialog during the activities, transcribed from video-graphic records. Through the analysis of the children speech it became evident that some of them have used the conceptual nexus of numbers to answer to the proposed situations. The children also showed some influence of the school practices while answering the activities, given the difficulty of using diversified practice of counting. Ultimately, it was perceived that many times the children worried more about the legends and that they forgot the mathematical problems addressed in the activities. We realized that the Teaching Guiding Activity can be a fertile terrain to develop mathematical concepts with children in elementary school education. |
id |
SCAR_0f92469555a8b82b3136b7b1787634a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2674 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Jacomelli, Cristiane VinholesSousa, Maria do Carmo dehttp://lattes.cnpq.br/6637658562543505http://lattes.cnpq.br/07876237934567660d8401b9-12a1-4bfc-8c05-5da52981bfb02016-06-02T19:39:36Z2013-07-242016-06-02T19:39:36Z2013-02-22https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674This work studies the oral manifestations of five years old children in activities of counting practice, where they are exposed to problem-situation involving the conceptual nexus of numbers in the legends context. The methodology is based in a qualitative perspective, specifically in one case study in which the peculiar case is a group of children of five years old inserted in a non-formal space of learning, that seeks to work toward a historical-cultural perspective. The analysis is based on an interpretative vision, the expressed manifestation of the children during four teaching activities. The manifestations have been divided in three units of significance where we present the episodes that represent the children dialog during the activities, transcribed from video-graphic records. Through the analysis of the children speech it became evident that some of them have used the conceptual nexus of numbers to answer to the proposed situations. The children also showed some influence of the school practices while answering the activities, given the difficulty of using diversified practice of counting. Ultimately, it was perceived that many times the children worried more about the legends and that they forgot the mathematical problems addressed in the activities. We realized that the Teaching Guiding Activity can be a fertile terrain to develop mathematical concepts with children in elementary school education.Este trabalho busca analisar as manifestações de crianças de cinco anos, em atividades de ensino sobre práticas de contagem, em que são submetidas a situações-problema que envolvem os nexos conceituais do número no contexto de lendas. A metodologia fundamentase numa perspectiva qualitativa, mais especificamente em um estudo de caso, onde o caso particular é a turma de crianças de cinco anos que está inserida em um espaço não-formal de aprendizagem, que busca trabalhar em uma perspectiva histórico-cultural. A análise se baseia em uma visão interpretativa das manifestações expressas pelas crianças durante quatro atividades de ensino. As manifestações foram divididas em três unidades de significado, em que apresentamos episódios que representam os diálogos das crianças no decorrer das atividades, transcritos de registros videográficos. Pela análise das falas das crianças ficou evidente que algumas delas utilizaram-se dos nexos conceituais do número para responder às situações propostas. As crianças também demonstraram a influência de práticas escolares no momento de responder às atividades, dada a dificuldade de se utilizarem de práticas diversificadas de contagem. Por fim, percebemos que muitas vezes as crianças preocuparamse tanto com as lendas que se esqueceram dos problemas matemáticos abordados nas atividades. Percebemos que as Atividades Orientadoras de Ensino podem ser terreno fértil para desenvolver conceitos matemáticos com as crianças da Educação Infantil.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducaçãoBrasil - folcloreNúmero - conceitoAtividades orientadoras de ensinoPráticas de ContagemNexos conceituais do númeroTeaching guiding activityCounting practiceConceptual nexus of numbersBrazilian folkloreCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPráticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1a29965a3-6f0b-4274-98f8-ad77d9f3fe91info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5271.pdfapplication/pdf1740746https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/1/5271.pdfa43947bf28ad463a5d200712db1cf38dMD51TEXT5271.pdf.txt5271.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/2/5271.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5271.pdf.jpg5271.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6644https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/3/5271.pdf.jpg5ad33bf5855558fca278929e3ad730e5MD53ufscar/26742023-09-18 18:31:47.525oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2674Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:47Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino |
title |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino |
spellingShingle |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino Jacomelli, Cristiane Vinholes Educação Brasil - folclore Número - conceito Atividades orientadoras de ensino Práticas de Contagem Nexos conceituais do número Teaching guiding activity Counting practice Conceptual nexus of numbers Brazilian folklore CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino |
title_full |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino |
title_fullStr |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino |
title_full_unstemmed |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino |
title_sort |
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino |
author |
Jacomelli, Cristiane Vinholes |
author_facet |
Jacomelli, Cristiane Vinholes |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0787623793456766 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jacomelli, Cristiane Vinholes |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sousa, Maria do Carmo de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6637658562543505 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
0d8401b9-12a1-4bfc-8c05-5da52981bfb0 |
contributor_str_mv |
Sousa, Maria do Carmo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Brasil - folclore Número - conceito Atividades orientadoras de ensino Práticas de Contagem Nexos conceituais do número |
topic |
Educação Brasil - folclore Número - conceito Atividades orientadoras de ensino Práticas de Contagem Nexos conceituais do número Teaching guiding activity Counting practice Conceptual nexus of numbers Brazilian folklore CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching guiding activity Counting practice Conceptual nexus of numbers Brazilian folklore |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work studies the oral manifestations of five years old children in activities of counting practice, where they are exposed to problem-situation involving the conceptual nexus of numbers in the legends context. The methodology is based in a qualitative perspective, specifically in one case study in which the peculiar case is a group of children of five years old inserted in a non-formal space of learning, that seeks to work toward a historical-cultural perspective. The analysis is based on an interpretative vision, the expressed manifestation of the children during four teaching activities. The manifestations have been divided in three units of significance where we present the episodes that represent the children dialog during the activities, transcribed from video-graphic records. Through the analysis of the children speech it became evident that some of them have used the conceptual nexus of numbers to answer to the proposed situations. The children also showed some influence of the school practices while answering the activities, given the difficulty of using diversified practice of counting. Ultimately, it was perceived that many times the children worried more about the legends and that they forgot the mathematical problems addressed in the activities. We realized that the Teaching Guiding Activity can be a fertile terrain to develop mathematical concepts with children in elementary school education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-24 2016-06-02T19:39:36Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:39:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674 |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a29965a3-6f0b-4274-98f8-ad77d9f3fe91 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/1/5271.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/2/5271.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2674/3/5271.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a43947bf28ad463a5d200712db1cf38d d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 5ad33bf5855558fca278929e3ad730e5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715521280933888 |