Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17918 |
Resumo: | This study had the objective of conceptualizing what linguistic varieties and variations are, understanding the concepts that go through them and the characteristics of each type of variation, aiming at the possibility of teaching that values the student's culture and fighting against linguistic prejudice. After reaching this initial objective of conceptualization, the themes of linguistic variation and education were related, seeking a pedagogical view of the subject and understanding the need to recognizing the presence of variations in the classroom, and how this is relevant in official documents that govern Brazilian education through documentary research. From this incursion into a basic bibliography about the theme, we sought, through a brief survey with participant observation in an elementary school classroom, to observe the nuances of linguistic variation in this space, witnessing the children's relationships with the language they speak, with the teachers, and with the community that surrounds them. In the end, it was concluded that the subject of linguistic variations still has much to be investigated and discussed for there to be a real recognition of its existence beyond the standard norm, although this can be done when there is respect and understanding on the part of teachers through actions that contemplate the students' singularities. |
id |
SCAR_1d1d5a718a3e75ff18b4f126552730e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:20.500.14289/17918 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Campos, Naara Fogaça AntunesGatti, Márcio Antoniohttp://lattes.cnpq.br/0369563657842763https://orcid.org/0000-0001-9902-28566d28ea38-6e33-4e28-b720-2180c25c1cfd2023-05-02T19:44:10Z2023-05-02T19:44:10Z2023-03-30CAMPOS, Naara Fogaça Antunes. Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17918.https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17918This study had the objective of conceptualizing what linguistic varieties and variations are, understanding the concepts that go through them and the characteristics of each type of variation, aiming at the possibility of teaching that values the student's culture and fighting against linguistic prejudice. After reaching this initial objective of conceptualization, the themes of linguistic variation and education were related, seeking a pedagogical view of the subject and understanding the need to recognizing the presence of variations in the classroom, and how this is relevant in official documents that govern Brazilian education through documentary research. From this incursion into a basic bibliography about the theme, we sought, through a brief survey with participant observation in an elementary school classroom, to observe the nuances of linguistic variation in this space, witnessing the children's relationships with the language they speak, with the teachers, and with the community that surrounds them. In the end, it was concluded that the subject of linguistic variations still has much to be investigated and discussed for there to be a real recognition of its existence beyond the standard norm, although this can be done when there is respect and understanding on the part of teachers through actions that contemplate the students' singularities.Este trabalho teve como objetivo conceituar o que são as variedades e as variações linguísticas, compreendendo os conceitos que as perpassam e as características de cada tipo de variação, visando a possibilidade de um ensino que valorize a cultura do aluno e combatendo o preconceito linguístico. Após alcançar este objetivo inicial de conceituação, relacionaram-se as temáticas da variação linguística e da educação, buscando uma visão pedagógica do assunto e entendendo a necessidade do reconhecimento da presença das variações na sala de aula, e como esta se faz relevante em documentos oficiais que regem a educação brasileira através de pesquisa documental. A partir desta incursão em uma bibliografia básica acerca da temática, busca-se através de uma breve pesquisa com observação participante em uma sala de Ensino Fundamental, observar as nuances da variação linguística neste espaço, presenciando as relações das crianças com a língua falada por elas, com os docentes e com a comunidade que as rodeia. Ao final, concluiu-se que o assunto das variações linguísticas ainda tem muito a ser investigado e discutido para que haja o real reconhecimento de sua existência para além da norma-padrão, embora isso possa ser realizado quando há respeito e compreensão por parte docente através ações que contemplem as singularidades dos alunos.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessVariação LinguísticaLinguistic VariationNorma PadrãoPreconceito LinguísticoEnsinoStandard NormLinguistic PrejudiceTeachingCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMVariedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino FundamentalLinguistic varieties and variations: relations with the early years of Elementary Schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006000825f7f1-d48f-4d8c-b7de-e0e52c7e116breponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC-Naara-versao_repositorio.pdfTCC-Naara-versao_repositorio.pdfapplication/pdf1052003https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/18ba1890-e8e3-4ff1-83bd-432063e60854/download9a3e68c80455a8f290b2f5048b92fc32MD51trueAnonymousREADCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/e7b686ab-989d-4378-97b8-dc86e44dc1e4/downloadf337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52falseAnonymousREADTEXTTCC-Naara-versao_repositorio.pdf.txtTCC-Naara-versao_repositorio.pdf.txtExtracted texttext/plain84101https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/da5bd710-e64e-4ea6-a45b-cb7f6d9feb9e/download89b347ee6f57e7a84b31fb0b5ac2b867MD53falseAnonymousREADTHUMBNAILTCC-Naara-versao_repositorio.pdf.jpgTCC-Naara-versao_repositorio.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5562https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/c69d26ae-cbf8-4875-ab8b-811c27cb1902/download7ee6de2a04a694c95a1e184fa0dedbbeMD54falseAnonymousREAD20.500.14289/179182025-02-05 23:34:02.229http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilopen.accessoai:repositorio.ufscar.br:20.500.14289/17918https://repositorio.ufscar.brRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222025-02-06T02:34:02Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Linguistic varieties and variations: relations with the early years of Elementary School |
title |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental |
spellingShingle |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental Campos, Naara Fogaça Antunes Variação Linguística Linguistic Variation Norma Padrão Preconceito Linguístico Ensino Standard Norm Linguistic Prejudice Teaching CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_full |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_fullStr |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_full_unstemmed |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_sort |
Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental |
author |
Campos, Naara Fogaça Antunes |
author_facet |
Campos, Naara Fogaça Antunes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0001-9902-2856 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Naara Fogaça Antunes |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gatti, Márcio Antonio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0369563657842763 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
6d28ea38-6e33-4e28-b720-2180c25c1cfd |
contributor_str_mv |
Gatti, Márcio Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Variação Linguística Linguistic Variation Norma Padrão Preconceito Linguístico Ensino |
topic |
Variação Linguística Linguistic Variation Norma Padrão Preconceito Linguístico Ensino Standard Norm Linguistic Prejudice Teaching CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Standard Norm Linguistic Prejudice Teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
This study had the objective of conceptualizing what linguistic varieties and variations are, understanding the concepts that go through them and the characteristics of each type of variation, aiming at the possibility of teaching that values the student's culture and fighting against linguistic prejudice. After reaching this initial objective of conceptualization, the themes of linguistic variation and education were related, seeking a pedagogical view of the subject and understanding the need to recognizing the presence of variations in the classroom, and how this is relevant in official documents that govern Brazilian education through documentary research. From this incursion into a basic bibliography about the theme, we sought, through a brief survey with participant observation in an elementary school classroom, to observe the nuances of linguistic variation in this space, witnessing the children's relationships with the language they speak, with the teachers, and with the community that surrounds them. In the end, it was concluded that the subject of linguistic variations still has much to be investigated and discussed for there to be a real recognition of its existence beyond the standard norm, although this can be done when there is respect and understanding on the part of teachers through actions that contemplate the students' singularities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-05-02T19:44:10Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-05-02T19:44:10Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CAMPOS, Naara Fogaça Antunes. Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17918. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17918 |
identifier_str_mv |
CAMPOS, Naara Fogaça Antunes. Variedades e variações linguísticas: relações com os anos iniciais do Ensino Fundamental. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17918. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17918 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
0825f7f1-d48f-4d8c-b7de-e0e52c7e116b |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/18ba1890-e8e3-4ff1-83bd-432063e60854/download https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/e7b686ab-989d-4378-97b8-dc86e44dc1e4/download https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/da5bd710-e64e-4ea6-a45b-cb7f6d9feb9e/download https://repositorio.ufscar.br/bitstreams/c69d26ae-cbf8-4875-ab8b-811c27cb1902/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9a3e68c80455a8f290b2f5048b92fc32 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 89b347ee6f57e7a84b31fb0b5ac2b867 7ee6de2a04a694c95a1e184fa0dedbbe |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1824494181622480896 |