Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18567 |
Resumo: | Students are constantly labeled as uninterested and/or unmotivated when in fact they are not diagnosed correctly and the fact that they have dyslexia goes unnoticed, dyslexia is often seen as a difficulty in reading and/or writing when in fact it is much deeper and must be understood as a whole, the difficulty also extends to other areas of teaching, such as mathematics, physics, chemistry, among others. This work focuses on a real statement from the author and, based on bibliographical research, analyzes theses, articles and magazines that include teaching and assessment tools for a dyslexic student, as well as helping with initial identification. A teacher must be able to teach any student within the classroom regardless of their difficulties and limitations, but as we cannot say how their training occurred and what their knowledge is on the subject, the aim of this work is to be a tool that can help all educators when it comes to dyslexia. |
id |
SCAR_23dcc4b1c332e2b81c28163e266b1d4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18567 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Barbosa, Alessandra Maria GarciaLopes, Nataly Carvalhohttps://lattes.cnpq.br/0285391776145231http://lattes.cnpq.br/85764139338018684698bebc-633c-4a94-a809-cd2a3ff5e8972023-09-19T14:10:51Z2023-09-19T14:10:51Z2023-09-06BARBOSA, Alessandra Maria Garcia. Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18567.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18567Students are constantly labeled as uninterested and/or unmotivated when in fact they are not diagnosed correctly and the fact that they have dyslexia goes unnoticed, dyslexia is often seen as a difficulty in reading and/or writing when in fact it is much deeper and must be understood as a whole, the difficulty also extends to other areas of teaching, such as mathematics, physics, chemistry, among others. This work focuses on a real statement from the author and, based on bibliographical research, analyzes theses, articles and magazines that include teaching and assessment tools for a dyslexic student, as well as helping with initial identification. A teacher must be able to teach any student within the classroom regardless of their difficulties and limitations, but as we cannot say how their training occurred and what their knowledge is on the subject, the aim of this work is to be a tool that can help all educators when it comes to dyslexia.Alunos constantemente são taxados como desinteressados e ou desmotivados quando na verdade não são diagnosticados da forma correta e o fato de terem dislexia passa despercebido, muitas vezes a dislexia é vista como uma dificuldade de leitura e ou escrita quando na verdade ela é muito mais profunda e deve ser entendida como um todo, a dificuldade se estende também para outras áreas de ensino, como matemática, física, química, entre outras. Esse trabalho se debruça em um depoimento real da autora e a partir de pesquisas bibliográficas analisa teses, artigos e revistas que contemplem, ferramentas de ensino e avaliação para um aluno dislexico, assim como auxiliar em uma identificação inicial. Um professor deve ser capaz de ensinar qualquer aluno dentro da sala de aula independente das suas dificuldades e limitações, mas como não podemos afirmar como sua formação ocorreu e qual o seu conhecimento acerca do tema, o intuito desse trabalho é ser uma ferramenta que possa auxiliar todos os educadores quando o assunto é dislexia.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus ArarasFísica - FL-ArUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessDislexiaEducaçãoEnsinoAvaliaçãoDyslexiaEducationTeachingAssessmentCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEnsino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?Teaching for students with dyslexia: what do we know and what do we still need to know about this fieldinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600c51659f9-8d59-4028-86c3-8f8fe35d6144reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Alessandra.pdfTCC Alessandra.pdfRelatório da pesquisaapplication/pdf3964057https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18567/1/TCC%20Alessandra.pdfbb5e5390e82f6da0d014198e85634e05MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18567/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC Alessandra.pdf.txtTCC Alessandra.pdf.txtExtracted texttext/plain3302https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18567/3/TCC%20Alessandra.pdf.txtc02ba5cbfe6c42d4b5fecf97e3c3993fMD53ufscar/185672024-05-14 17:45:21.408oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18567Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:45:21Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Teaching for students with dyslexia: what do we know and what do we still need to know about this field |
title |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? |
spellingShingle |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? Barbosa, Alessandra Maria Garcia Dislexia Educação Ensino Avaliação Dyslexia Education Teaching Assessment CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? |
title_full |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? |
title_fullStr |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? |
title_full_unstemmed |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? |
title_sort |
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo? |
author |
Barbosa, Alessandra Maria Garcia |
author_facet |
Barbosa, Alessandra Maria Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8576413933801868 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Alessandra Maria Garcia |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lopes, Nataly Carvalho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
https://lattes.cnpq.br/0285391776145231 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
4698bebc-633c-4a94-a809-cd2a3ff5e897 |
contributor_str_mv |
Lopes, Nataly Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dislexia Educação Ensino Avaliação |
topic |
Dislexia Educação Ensino Avaliação Dyslexia Education Teaching Assessment CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Dyslexia Education Teaching Assessment |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
Students are constantly labeled as uninterested and/or unmotivated when in fact they are not diagnosed correctly and the fact that they have dyslexia goes unnoticed, dyslexia is often seen as a difficulty in reading and/or writing when in fact it is much deeper and must be understood as a whole, the difficulty also extends to other areas of teaching, such as mathematics, physics, chemistry, among others. This work focuses on a real statement from the author and, based on bibliographical research, analyzes theses, articles and magazines that include teaching and assessment tools for a dyslexic student, as well as helping with initial identification. A teacher must be able to teach any student within the classroom regardless of their difficulties and limitations, but as we cannot say how their training occurred and what their knowledge is on the subject, the aim of this work is to be a tool that can help all educators when it comes to dyslexia. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-09-19T14:10:51Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-09-19T14:10:51Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-09-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BARBOSA, Alessandra Maria Garcia. Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18567. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18567 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, Alessandra Maria Garcia. Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18567. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18567 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
c51659f9-8d59-4028-86c3-8f8fe35d6144 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Araras Física - FL-Ar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Araras Física - FL-Ar |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18567/1/TCC%20Alessandra.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18567/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18567/3/TCC%20Alessandra.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bb5e5390e82f6da0d014198e85634e05 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec c02ba5cbfe6c42d4b5fecf97e3c3993f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715669320990720 |