Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Regina Helena da
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2507
Resumo: The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the formative/collaborative work as an interpretative tool to direct intervene actions with the aim to sensitize/raise awareness of the teachers to issues such as equality, differences and inequality. The theoretical references used are based on post critical theories, which have as their source the Marxist theory, but such theories surpass the class concept, by adding other concepts such as culture, religion, gender, race/ethnicity among others. The data was analyzed through the following theoretical categories: alterity, difference and equality, expectation and identity. The sensitivity process about the issues aimed to contribute with the teachers practices either in the methodology or with the content selection towards an inter/multicultural action. The research proved that is not enough for the school curriculum to change in relation to the inter/multiculturalism only happen in the bureaucratic field, in the paper, but also in the sensitivity/conscience awareness processes for the implementation of new contents aiming this issue. The sensitivity process should happen in all the stages if the formation and this process should be ongoing and permanent.
id SCAR_25ed0e94ceb809b1ee8e29207de5c89e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2507
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Silva, Regina Helena daLima, Emília Freitas dehttp://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4703325P2http://lattes.cnpq.br/67400932071653613bbcb9fd-1704-4a8d-ba39-352e423257e42016-06-02T19:39:05Z2009-12-032016-06-02T19:39:05Z2009-08-31SILVA, Regina Helena da. Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural. 2009. 104 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2507The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the formative/collaborative work as an interpretative tool to direct intervene actions with the aim to sensitize/raise awareness of the teachers to issues such as equality, differences and inequality. The theoretical references used are based on post critical theories, which have as their source the Marxist theory, but such theories surpass the class concept, by adding other concepts such as culture, religion, gender, race/ethnicity among others. The data was analyzed through the following theoretical categories: alterity, difference and equality, expectation and identity. The sensitivity process about the issues aimed to contribute with the teachers practices either in the methodology or with the content selection towards an inter/multicultural action. The research proved that is not enough for the school curriculum to change in relation to the inter/multiculturalism only happen in the bureaucratic field, in the paper, but also in the sensitivity/conscience awareness processes for the implementation of new contents aiming this issue. The sensitivity process should happen in all the stages if the formation and this process should be ongoing and permanent.A pesquisa teve como enfoque investigar o trabalho de grupo: professores e professora coordenadora de uma escola de ciclo I do ensino fundamental (1ª a 4ª série) da rede estadual de ensino e uma professora universitária, tendo em vista o trabalho formativo/colaborativo como ferramenta interpretativa para nortear ações de intervenção com o objetivo de sensibilizar/conscientizar professores para o trato de questões referentes à igualdade, diferença e desigualdade. O referencial teórico está embasado em teorias pós críticas que tem como fonte a teoria marxista, porém, tais teorias ultrapassam a conceito de classe, acrescentando outros conceitos como a cultura, a religião, gênero, raça/etnia entre outros. Os dados foram analisados por meio das seguintes categorias teóricas: alteridade, diferença e igualdade, expectativa e identidade. O processo de sensibilização acerca das questões procurou contribuir para mudanças nas práticas dos professores tanto na metodologia, como na seleção de conteúdos na direção de um currículo em ação intermulticultural. A pesquisa comprovou que não basta que as transformações curriculares em relação ao intermulticulturalismo ocorram apenas no campo burocrático, no papel, e sim que aconteçam processos de sensibilização/conscientização na implantação de novos conteúdos voltados para esta questão. A sensibilização deve acontecer em todas as etapas de formação e este processo deve ser continuo e permanente.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBRProfessores - formaçãoMulticulturalismoSensibilizaçãoConscientizaçãoFormação continuada de professoresMulticulturalismTeachers ongoing formationSensitivityConsciousnessCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticulturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-10f6fc182-bb60-4660-9267-80aa895417bdinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL2651.pdfapplication/pdf426061https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2507/1/2651.pdf5f0b43a3799cec258d7cffe45e26d026MD51THUMBNAIL2651.pdf.jpg2651.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6155https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2507/2/2651.pdf.jpg02caaed32ecaeedecc76a93eef1c00a4MD52ufscar/25072023-09-18 18:30:50.384oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2507Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:50Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
title Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
spellingShingle Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
Silva, Regina Helena da
Professores - formação
Multiculturalismo
Sensibilização
Conscientização
Formação continuada de professores
Multiculturalism
Teachers ongoing formation
Sensitivity
Consciousness
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
title_full Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
title_fullStr Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
title_full_unstemmed Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
title_sort Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
author Silva, Regina Helena da
author_facet Silva, Regina Helena da
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6740093207165361
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Regina Helena da
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Lima, Emília Freitas de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4703325P2
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 3bbcb9fd-1704-4a8d-ba39-352e423257e4
contributor_str_mv Lima, Emília Freitas de
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - formação
Multiculturalismo
Sensibilização
Conscientização
Formação continuada de professores
topic Professores - formação
Multiculturalismo
Sensibilização
Conscientização
Formação continuada de professores
Multiculturalism
Teachers ongoing formation
Sensitivity
Consciousness
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Multiculturalism
Teachers ongoing formation
Sensitivity
Consciousness
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the formative/collaborative work as an interpretative tool to direct intervene actions with the aim to sensitize/raise awareness of the teachers to issues such as equality, differences and inequality. The theoretical references used are based on post critical theories, which have as their source the Marxist theory, but such theories surpass the class concept, by adding other concepts such as culture, religion, gender, race/ethnicity among others. The data was analyzed through the following theoretical categories: alterity, difference and equality, expectation and identity. The sensitivity process about the issues aimed to contribute with the teachers practices either in the methodology or with the content selection towards an inter/multicultural action. The research proved that is not enough for the school curriculum to change in relation to the inter/multiculturalism only happen in the bureaucratic field, in the paper, but also in the sensitivity/conscience awareness processes for the implementation of new contents aiming this issue. The sensitivity process should happen in all the stages if the formation and this process should be ongoing and permanent.
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-12-03
2016-06-02T19:39:05Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-08-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T19:39:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Regina Helena da. Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural. 2009. 104 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2507
identifier_str_mv SILVA, Regina Helena da. Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural. 2009. 104 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv 0f6fc182-bb60-4660-9267-80aa895417bd
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2507/1/2651.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2507/2/2651.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5f0b43a3799cec258d7cffe45e26d026
02caaed32ecaeedecc76a93eef1c00a4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136260053041152