As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744 |
Resumo: | This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: how technologies relate to Youth and Adult Education, specifically in terms I and II, in Capes Theses and Dissertations? Methodologically, we conducted a literature search and identified theses and dissertations defended from 2010 to 2019 that researched on the topic. The descriptors used in the search were: “youth and adult education” and “technologies”. After reading the titles, keywords and abstracts presented, the data were grouped using the proposed analysis of meanings present in the speech, the meaning cores, according to Aguiar and Ozella (2013). As meaning cores, we had: teacher training in technologies at EJA; EJA and its subjects; and the school as the main formative agent in the subjects' lives. The results allowed the realization of some considerations, such as: the importance of continuing education, the lack of public policies that support EJA, as well as research in this type of teaching. |
id |
SCAR_36148b20b7034eb8f0db7f86a79f8b7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14744 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Gonçalves, Letícia FernandaReyes, Cláudia Raimundohttp://lattes.cnpq.br/5187942717120318http://lattes.cnpq.br/0200318914815206be78050f-68d3-4f87-8da9-8aa8aca8df502021-08-12T22:35:07Z2021-08-12T22:35:07Z2021-06-30GONÇALVES, Letícia Fernanda. As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: how technologies relate to Youth and Adult Education, specifically in terms I and II, in Capes Theses and Dissertations? Methodologically, we conducted a literature search and identified theses and dissertations defended from 2010 to 2019 that researched on the topic. The descriptors used in the search were: “youth and adult education” and “technologies”. After reading the titles, keywords and abstracts presented, the data were grouped using the proposed analysis of meanings present in the speech, the meaning cores, according to Aguiar and Ozella (2013). As meaning cores, we had: teacher training in technologies at EJA; EJA and its subjects; and the school as the main formative agent in the subjects' lives. The results allowed the realization of some considerations, such as: the importance of continuing education, the lack of public policies that support EJA, as well as research in this type of teaching.Este trabalho teve como tema central as Tecnologias de Informação e Comunicação e Tecnologias Móveis na EJA: contribuição em teses e dissertações da Capes. Como questão de pesquisa propusemos investigar: de que modo as tecnologias se relacionam com a Educação de Jovens e Adultos, especificamente nos anos iniciais, em teses e dissertações da Capes? Metodologicamente realizamos uma pesquisa bibliográfica e identificamos teses e dissertações defendidas de 2010 a 2019 que pesquisaram sobre o tema. Os descritores utilizados na busca foram: “educação de jovens e adultos” e “tecnologias”. Após a leitura dos títulos, palavras-chaves e resumos apresentados, os dados foram agrupados utilizando a proposta de análise de sentidos presentes no discurso, os núcleos de significação, segundo Aguiar e Ozella (2013). Como núcleos de significação, tivemos: formação de professores em tecnologias na EJA; a EJA e seus sujeitos; e a escola como principal agente formativa na vida dos sujeitos. Os resultados permitiram a realização de algumas considerações, como: a importância da formação continuada, a falta de políticas públicas que amparam a EJA, assim como pesquisas nessa modalidade de ensino.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação de jovens e adultosTecnologiasAlfabetizaçãoYouth and Adult EducationTechnologiesLiteracyCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMAs TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPESThe TDICs at EJA: contributions to CAPES thesis and dissertationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis60015ca6fcf-07e6-4ca7-ac96-ef014ced338ereponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissertação - Letícia Fernanda Goncalves.pdfDissertação - Letícia Fernanda Goncalves.pdfapplication/pdf1565559https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Let%c3%adcia%20Fernanda%20Goncalves.pdfbb2dcb9b23d1b94fa2bd75e5d0a3d698MD53repositorio.pdfrepositorio.pdfapplication/pdf64454https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/6/repositorio.pdfa7f098604630aeb4dfdfeb3e554a092aMD56CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/7/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD57TEXTDissertação - Letícia Fernanda Goncalves.pdf.txtDissertação - Letícia Fernanda Goncalves.pdf.txtExtracted texttext/plain215122https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/8/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Let%c3%adcia%20Fernanda%20Goncalves.pdf.txt3b4c985ab484ad953a9320031ea17184MD58repositorio.pdf.txtrepositorio.pdf.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/10/repositorio.pdf.txtd784fa8b6d98d27699781bd9a7cf19f0MD510THUMBNAILDissertação - Letícia Fernanda Goncalves.pdf.jpgDissertação - Letícia Fernanda Goncalves.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5847https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/9/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Let%c3%adcia%20Fernanda%20Goncalves.pdf.jpg89812afd5419173ea24449742ac362d0MD59repositorio.pdf.jpgrepositorio.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg11420https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/11/repositorio.pdf.jpg6587c74126cf8ed87f6f1a060016b95eMD511ufscar/147442023-09-18 18:32:14.161oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14744Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:14Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The TDICs at EJA: contributions to CAPES thesis and dissertations |
title |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES |
spellingShingle |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES Gonçalves, Letícia Fernanda Educação de jovens e adultos Tecnologias Alfabetização Youth and Adult Education Technologies Literacy CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES |
title_full |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES |
title_fullStr |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES |
title_full_unstemmed |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES |
title_sort |
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES |
author |
Gonçalves, Letícia Fernanda |
author_facet |
Gonçalves, Letícia Fernanda |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0200318914815206 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Letícia Fernanda |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Reyes, Cláudia Raimundo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5187942717120318 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
be78050f-68d3-4f87-8da9-8aa8aca8df50 |
contributor_str_mv |
Reyes, Cláudia Raimundo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos Tecnologias Alfabetização |
topic |
Educação de jovens e adultos Tecnologias Alfabetização Youth and Adult Education Technologies Literacy CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Youth and Adult Education Technologies Literacy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: how technologies relate to Youth and Adult Education, specifically in terms I and II, in Capes Theses and Dissertations? Methodologically, we conducted a literature search and identified theses and dissertations defended from 2010 to 2019 that researched on the topic. The descriptors used in the search were: “youth and adult education” and “technologies”. After reading the titles, keywords and abstracts presented, the data were grouped using the proposed analysis of meanings present in the speech, the meaning cores, according to Aguiar and Ozella (2013). As meaning cores, we had: teacher training in technologies at EJA; EJA and its subjects; and the school as the main formative agent in the subjects' lives. The results allowed the realization of some considerations, such as: the importance of continuing education, the lack of public policies that support EJA, as well as research in this type of teaching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-08-12T22:35:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-08-12T22:35:07Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-06-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GONÇALVES, Letícia Fernanda. As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744 |
identifier_str_mv |
GONÇALVES, Letícia Fernanda. As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
15ca6fcf-07e6-4ca7-ac96-ef014ced338e |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Let%c3%adcia%20Fernanda%20Goncalves.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/6/repositorio.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/7/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/8/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Let%c3%adcia%20Fernanda%20Goncalves.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/10/repositorio.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/9/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Let%c3%adcia%20Fernanda%20Goncalves.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14744/11/repositorio.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bb2dcb9b23d1b94fa2bd75e5d0a3d698 a7f098604630aeb4dfdfeb3e554a092a e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 3b4c985ab484ad953a9320031ea17184 d784fa8b6d98d27699781bd9a7cf19f0 89812afd5419173ea24449742ac362d0 6587c74126cf8ed87f6f1a060016b95e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136392776548352 |