Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183 |
Resumo: | Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it has a strong potential for environmental awareness and exposes the relationships among living beings within an ecosystem. However, in recent years, there has been a decline in the number of visitors to non-formal spaces, such as zoos. Supplementary educational materials can significantly contribute to addressing important themes in Environmental Education and the dynamics of zoos, as well as encourage visits to these spaces. Therefore, this study aimed to develop a supplementary educational book focusing on Environmental Education concepts, emphasizing the importance of zoos in species conservation, addressing existing controversies in the relationship between humans and nature, and discussing the importance of species in vulnerable and endangered conditions in Brazil. A bibliographic survey of endemic and endangered animals in Brazil was conducted. Based on this survey, four main species were chosen to be part of the book's plot. In the end, a text related to the theme was produced, resulting in the book titled Dando Voz aos Animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ). |
id |
SCAR_38325677a7efad4d7e16d9cf86be57cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19183 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Amorim, Bruno DuarteFujihara, Ricardo Toshiohttp://lattes.cnpq.br/1863735094370774http://lattes.cnpq.br/2783636793597412https://orcid.org/0000-0003-2776-55592024-02-05T16:39:57Z2024-02-05T16:39:57Z2019-09-09AMORIM, Bruno Duarte. Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it has a strong potential for environmental awareness and exposes the relationships among living beings within an ecosystem. However, in recent years, there has been a decline in the number of visitors to non-formal spaces, such as zoos. Supplementary educational materials can significantly contribute to addressing important themes in Environmental Education and the dynamics of zoos, as well as encourage visits to these spaces. Therefore, this study aimed to develop a supplementary educational book focusing on Environmental Education concepts, emphasizing the importance of zoos in species conservation, addressing existing controversies in the relationship between humans and nature, and discussing the importance of species in vulnerable and endangered conditions in Brazil. A bibliographic survey of endemic and endangered animals in Brazil was conducted. Based on this survey, four main species were chosen to be part of the book's plot. In the end, a text related to the theme was produced, resulting in the book titled Dando Voz aos Animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ).Desde o século XX os jardins zoológicos passaram a se moldar segundo quatro pilares: conservação, pesquisa, educação e lazer. Aliada a esses pilares, a Educação Ambiental se faz importante nos zoológicos e nas escolas, por possuir forte potencial de sensibilização ambiental, além de expor as relações entre os seres vivos dentro de um ecossistema. Todavia, nos últimos anos houve um decaimento no número de visitantes em espaços não formais, como os zoológicos. Os materiais paradidáticos podem contribuir significativamente para abordar temas importantes da Educação Ambiental e da dinâmica dos zoológicos, além de incentivar a visita a esses espaços. Sendo assim, o presente estudo teve como objetivo elaborar um livro paradidático com enfoque em conceitos de Educação Ambiental, trabalhando a importância dos zoológicos na conservação de espécies, desenvolvendo as controvérsias existentes na relação entre homem e natureza e abordando a importância das espécies em condições de vulnerabilidade e risco de extinção no Brasil. Para isso foi feito um levantamento bibliográfico dos animais endêmicos e ameaçados de extinção no Brasil e que ocorrem no Parque Ecológico de Americana. A partir desse levantamento foram escolhidas quatro espécies principais para fazerem parte do enredo do livro. Ao final, foi produzido um texto vinculado ao tema, com a produção do livro Dando voz aos animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ).Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus ArarasCiências Biológicas - CBL-ArUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessBem estar animalNarrativaEducação primáriaLiteratura infanto-juvenilAnimal welfareNarrativeElementary educationLiterature children and youthCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOElaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambientalCreation of a children's textbook focusing on environmental educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdfMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdfTCC - Elaboração de um livro paradidáticoapplication/pdf203881https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/1/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf3e149990f8c26cf2ae063ee589f81510MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdf.txtMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdf.txtExtracted texttext/plain67967https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/3/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf.txtf38cb08718dbb027b5063f662b1bfc53MD53ufscar/191832024-05-14 17:28:19.671oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19183Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:28:19Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Creation of a children's textbook focusing on environmental education |
title |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental |
spellingShingle |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental Amorim, Bruno Duarte Bem estar animal Narrativa Educação primária Literatura infanto-juvenil Animal welfare Narrative Elementary education Literature children and youth CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
title_short |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental |
title_full |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental |
title_fullStr |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental |
title_sort |
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental |
author |
Amorim, Bruno Duarte |
author_facet |
Amorim, Bruno Duarte |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2783636793597412 |
dc.contributor.advisor-co1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0003-2776-5559 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Bruno Duarte |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Fujihara, Ricardo Toshio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1863735094370774 |
contributor_str_mv |
Fujihara, Ricardo Toshio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bem estar animal Narrativa Educação primária Literatura infanto-juvenil |
topic |
Bem estar animal Narrativa Educação primária Literatura infanto-juvenil Animal welfare Narrative Elementary education Literature children and youth CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Animal welfare Narrative Elementary education Literature children and youth |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it has a strong potential for environmental awareness and exposes the relationships among living beings within an ecosystem. However, in recent years, there has been a decline in the number of visitors to non-formal spaces, such as zoos. Supplementary educational materials can significantly contribute to addressing important themes in Environmental Education and the dynamics of zoos, as well as encourage visits to these spaces. Therefore, this study aimed to develop a supplementary educational book focusing on Environmental Education concepts, emphasizing the importance of zoos in species conservation, addressing existing controversies in the relationship between humans and nature, and discussing the importance of species in vulnerable and endangered conditions in Brazil. A bibliographic survey of endemic and endangered animals in Brazil was conducted. Based on this survey, four main species were chosen to be part of the book's plot. In the end, a text related to the theme was produced, resulting in the book titled Dando Voz aos Animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ). |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-09-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-02-05T16:39:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-02-05T16:39:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AMORIM, Bruno Duarte. Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183 |
identifier_str_mv |
AMORIM, Bruno Duarte. Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Araras Ciências Biológicas - CBL-Ar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Araras Ciências Biológicas - CBL-Ar |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/1/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/3/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3e149990f8c26cf2ae063ee589f81510 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec f38cb08718dbb027b5063f662b1bfc53 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715673574014976 |