Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Bruno Duarte
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183
Resumo: Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it has a strong potential for environmental awareness and exposes the relationships among living beings within an ecosystem. However, in recent years, there has been a decline in the number of visitors to non-formal spaces, such as zoos. Supplementary educational materials can significantly contribute to addressing important themes in Environmental Education and the dynamics of zoos, as well as encourage visits to these spaces. Therefore, this study aimed to develop a supplementary educational book focusing on Environmental Education concepts, emphasizing the importance of zoos in species conservation, addressing existing controversies in the relationship between humans and nature, and discussing the importance of species in vulnerable and endangered conditions in Brazil. A bibliographic survey of endemic and endangered animals in Brazil was conducted. Based on this survey, four main species were chosen to be part of the book's plot. In the end, a text related to the theme was produced, resulting in the book titled Dando Voz aos Animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ).
id SCAR_38325677a7efad4d7e16d9cf86be57cd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19183
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Amorim, Bruno DuarteFujihara, Ricardo Toshiohttp://lattes.cnpq.br/1863735094370774http://lattes.cnpq.br/2783636793597412https://orcid.org/0000-0003-2776-55592024-02-05T16:39:57Z2024-02-05T16:39:57Z2019-09-09AMORIM, Bruno Duarte. Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it has a strong potential for environmental awareness and exposes the relationships among living beings within an ecosystem. However, in recent years, there has been a decline in the number of visitors to non-formal spaces, such as zoos. Supplementary educational materials can significantly contribute to addressing important themes in Environmental Education and the dynamics of zoos, as well as encourage visits to these spaces. Therefore, this study aimed to develop a supplementary educational book focusing on Environmental Education concepts, emphasizing the importance of zoos in species conservation, addressing existing controversies in the relationship between humans and nature, and discussing the importance of species in vulnerable and endangered conditions in Brazil. A bibliographic survey of endemic and endangered animals in Brazil was conducted. Based on this survey, four main species were chosen to be part of the book's plot. In the end, a text related to the theme was produced, resulting in the book titled Dando Voz aos Animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ).Desde o século XX os jardins zoológicos passaram a se moldar segundo quatro pilares: conservação, pesquisa, educação e lazer. Aliada a esses pilares, a Educação Ambiental se faz importante nos zoológicos e nas escolas, por possuir forte potencial de sensibilização ambiental, além de expor as relações entre os seres vivos dentro de um ecossistema. Todavia, nos últimos anos houve um decaimento no número de visitantes em espaços não formais, como os zoológicos. Os materiais paradidáticos podem contribuir significativamente para abordar temas importantes da Educação Ambiental e da dinâmica dos zoológicos, além de incentivar a visita a esses espaços. Sendo assim, o presente estudo teve como objetivo elaborar um livro paradidático com enfoque em conceitos de Educação Ambiental, trabalhando a importância dos zoológicos na conservação de espécies, desenvolvendo as controvérsias existentes na relação entre homem e natureza e abordando a importância das espécies em condições de vulnerabilidade e risco de extinção no Brasil. Para isso foi feito um levantamento bibliográfico dos animais endêmicos e ameaçados de extinção no Brasil e que ocorrem no Parque Ecológico de Americana. A partir desse levantamento foram escolhidas quatro espécies principais para fazerem parte do enredo do livro. Ao final, foi produzido um texto vinculado ao tema, com a produção do livro Dando voz aos animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ).Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus ArarasCiências Biológicas - CBL-ArUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessBem estar animalNarrativaEducação primáriaLiteratura infanto-juvenilAnimal welfareNarrativeElementary educationLiterature children and youthCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOElaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambientalCreation of a children's textbook focusing on environmental educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdfMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdfTCC - Elaboração de um livro paradidáticoapplication/pdf203881https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/1/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf3e149990f8c26cf2ae063ee589f81510MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdf.txtMONOGRAFIA II - BRUNO AMORIM.pdf.txtExtracted texttext/plain67967https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/3/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf.txtf38cb08718dbb027b5063f662b1bfc53MD53ufscar/191832024-05-14 17:28:19.671oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19183Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:28:19Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Creation of a children's textbook focusing on environmental education
title Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
spellingShingle Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
Amorim, Bruno Duarte
Bem estar animal
Narrativa
Educação primária
Literatura infanto-juvenil
Animal welfare
Narrative
Elementary education
Literature children and youth
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
title_short Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
title_full Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
title_fullStr Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
title_full_unstemmed Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
title_sort Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
author Amorim, Bruno Duarte
author_facet Amorim, Bruno Duarte
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2783636793597412
dc.contributor.advisor-co1orcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0003-2776-5559
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Bruno Duarte
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fujihara, Ricardo Toshio
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1863735094370774
contributor_str_mv Fujihara, Ricardo Toshio
dc.subject.por.fl_str_mv Bem estar animal
Narrativa
Educação primária
Literatura infanto-juvenil
topic Bem estar animal
Narrativa
Educação primária
Literatura infanto-juvenil
Animal welfare
Narrative
Elementary education
Literature children and youth
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
dc.subject.eng.fl_str_mv Animal welfare
Narrative
Elementary education
Literature children and youth
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it has a strong potential for environmental awareness and exposes the relationships among living beings within an ecosystem. However, in recent years, there has been a decline in the number of visitors to non-formal spaces, such as zoos. Supplementary educational materials can significantly contribute to addressing important themes in Environmental Education and the dynamics of zoos, as well as encourage visits to these spaces. Therefore, this study aimed to develop a supplementary educational book focusing on Environmental Education concepts, emphasizing the importance of zoos in species conservation, addressing existing controversies in the relationship between humans and nature, and discussing the importance of species in vulnerable and endangered conditions in Brazil. A bibliographic survey of endemic and endangered animals in Brazil was conducted. Based on this survey, four main species were chosen to be part of the book's plot. In the end, a text related to the theme was produced, resulting in the book titled Dando Voz aos Animais (https://www.amazon.com.br/Dando-animais-Bruno-Duarte-Amorim-ebook/dp/B09X23D2DQ).
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-09-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-02-05T16:39:57Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-02-05T16:39:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AMORIM, Bruno Duarte. Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183
identifier_str_mv AMORIM, Bruno Duarte. Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19183
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Araras
Ciências Biológicas - CBL-Ar
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Araras
Ciências Biológicas - CBL-Ar
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/1/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19183/3/MONOGRAFIA%20II%20-%20BRUNO%20AMORIM.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 3e149990f8c26cf2ae063ee589f81510
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
f38cb08718dbb027b5063f662b1bfc53
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813715673574014976