A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152 |
Resumo: | The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology and Society is an interdisciplinary objective shared by different areas of knowledge. Training for the practice of science and for technological innovation is complex, insofar as it cannot be considered independently of the situation of basic education in Brazil, that is, of primary and secondary education. Linked to the school space, science and technology have provided numerous transformations in society. Scientific Initiation is the space where a young person's first contacts with research take place. In this sense, the research proposed here intends to identify the advantages and challenges of scientific literacy in basic education. Through five articles, it was possible to describe the types of research, funding, grants and the importance of scientific education for the training of future researchers. |
id |
SCAR_3bd2bbcb7ca4e04e72add999bbe7ae7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18152 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Mendes, Clayton SilvaAndrade, Thales Haddad Novaes dehttp://lattes.cnpq.br/5882842888759363http://lattes.cnpq.br/4693755166466635https://orcid.org/0000-0002-4000-352733f2c673-f7f9-4da2-939b-cbd10234e5632023-06-15T18:59:15Z2023-06-15T18:59:15Z2022-11-29MENDES, Clayton Silva. A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas. 2022. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology and Society is an interdisciplinary objective shared by different areas of knowledge. Training for the practice of science and for technological innovation is complex, insofar as it cannot be considered independently of the situation of basic education in Brazil, that is, of primary and secondary education. Linked to the school space, science and technology have provided numerous transformations in society. Scientific Initiation is the space where a young person's first contacts with research take place. In this sense, the research proposed here intends to identify the advantages and challenges of scientific literacy in basic education. Through five articles, it was possible to describe the types of research, funding, grants and the importance of scientific education for the training of future researchers.A Ciência, Tecnologia e Inovação são reconhecidas como fatores-chave no desenvolvimento econômico e social das nações e fazem parte da agenda econômica de muitos países. Aprofundar o conhecimento sobre as relações Ciência, Tecnologia Sociedade é um objetivo interdisciplinar compartilhado por diversas áreas do conhecimento. A formação para prática da ciência e para a inovação tecnológica é complexa, na medida em que ela não pode ser considerada independentemente da situação da educação básica no Brasil, ou seja, do ensino fundamental e médio. Vinculada ao espaço escolar, a ciência e a tecnologia têm proporcionado numerosas transformações na sociedade. A Iniciação Científica é o espaço onde ocorre os primeiros contatos de um jovem com a pesquisa. Neste sentido, a pesquisa aqui proposta pretende identificar as vantagens e desafios da alfabetização científica na educação básica. Por meio de cinco artigos, foi possível descrever sobre os tipos de pesquisa, financiamento, bolsas e a importância da educação científica para a formação de futuros pesquisadores.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTSUFSCarAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessIniciação científicaCiência e tecnologiaEducação básicaInstituto FederalSociedadeScientific InitiationScience and technologyBasic educationFederal InstituteSocietyCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivasScientific literacy in Brazilian education: challenges and perspectivesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis600600800d3ee0-0dd2-483a-9e6f-c92a134525e9reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTese_Clayton Silva Mendes_pos defesa.pdfTese_Clayton Silva Mendes_pos defesa.pdfClayton Silva Mendesapplication/pdf1934407https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/1/Tese_Clayton%20Silva%20Mendes_pos%20defesa.pdf829a0e19ff581dc2d3a3f5a463fe4f2fMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81036https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/2/license_rdf36c17387d15ae3a457ba8815a26942c5MD52TEXTTese_Clayton Silva Mendes_pos defesa.pdf.txtTese_Clayton Silva Mendes_pos defesa.pdf.txtExtracted texttext/plain260552https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/3/Tese_Clayton%20Silva%20Mendes_pos%20defesa.pdf.txtfa5d3369438592d6d4ae53de2460ef3aMD53THUMBNAILTese_Clayton Silva Mendes_pos defesa.pdf.jpgTese_Clayton Silva Mendes_pos defesa.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8329https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/4/Tese_Clayton%20Silva%20Mendes_pos%20defesa.pdf.jpg0fb5e62f9e5c45fda0fcb1ded84dfb36MD54ufscar/181522023-09-18 18:32:39.817oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18152Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:39Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Scientific literacy in Brazilian education: challenges and perspectives |
title |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas |
spellingShingle |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas Mendes, Clayton Silva Iniciação científica Ciência e tecnologia Educação básica Instituto Federal Sociedade Scientific Initiation Science and technology Basic education Federal Institute Society CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas |
title_full |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas |
title_fullStr |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas |
title_full_unstemmed |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas |
title_sort |
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas |
author |
Mendes, Clayton Silva |
author_facet |
Mendes, Clayton Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4693755166466635 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-4000-3527 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Clayton Silva |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Andrade, Thales Haddad Novaes de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5882842888759363 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
33f2c673-f7f9-4da2-939b-cbd10234e563 |
contributor_str_mv |
Andrade, Thales Haddad Novaes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iniciação científica Ciência e tecnologia Educação básica Instituto Federal Sociedade |
topic |
Iniciação científica Ciência e tecnologia Educação básica Instituto Federal Sociedade Scientific Initiation Science and technology Basic education Federal Institute Society CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Scientific Initiation Science and technology Basic education Federal Institute Society |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology and Society is an interdisciplinary objective shared by different areas of knowledge. Training for the practice of science and for technological innovation is complex, insofar as it cannot be considered independently of the situation of basic education in Brazil, that is, of primary and secondary education. Linked to the school space, science and technology have provided numerous transformations in society. Scientific Initiation is the space where a young person's first contacts with research take place. In this sense, the research proposed here intends to identify the advantages and challenges of scientific literacy in basic education. Through five articles, it was possible to describe the types of research, funding, grants and the importance of scientific education for the training of future researchers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-11-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-06-15T18:59:15Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-06-15T18:59:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MENDES, Clayton Silva. A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas. 2022. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152 |
identifier_str_mv |
MENDES, Clayton Silva. A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas. 2022. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
800d3ee0-0dd2-483a-9e6f-c92a134525e9 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/1/Tese_Clayton%20Silva%20Mendes_pos%20defesa.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/3/Tese_Clayton%20Silva%20Mendes_pos%20defesa.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18152/4/Tese_Clayton%20Silva%20Mendes_pos%20defesa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
829a0e19ff581dc2d3a3f5a463fe4f2f 36c17387d15ae3a457ba8815a26942c5 fa5d3369438592d6d4ae53de2460ef3a 0fb5e62f9e5c45fda0fcb1ded84dfb36 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715665803018240 |