As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364 |
Resumo: | The present thesis aims to understand and highlight experiences where play and nature contribute to the construction of children's knowledge through written works. This qualitative study focuses on building the State of Knowledge, utilizing bibliographic research to explore works produced on the subject between 2018 and 2023 in public universities in the state of São Paulo. Supported by a theoretical framework involving themes such as play, nature, and the teacher's role, an analysis was conducted on children's experiences with nature in early childhood education based on the selected works. Despite the scarcity of studies on this topic, it was possible to comprehend that free play in nature offers numerous experiences rich in discoveries and sensations for childhood. The importance of the teacher/adult's role was also evident, reflecting on their practices and seeking spaces and moments for children to play in nature. |
id |
SCAR_3d58fb0390af2030c8e22d22ce1ad4a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19364 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Silva, Beatriz Rodrigues daCamargo, Andréia Regina de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/0936098182171676Santos, Maria Walburga doshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696http://lattes.cnpq.br/3075731674295700https://orcid.org/0009-0000-2476-7394https://orcid.org/0000-0002-1158-2814https://orcid.org/0000-0002-9304-58002024-02-16T23:05:45Z2024-02-16T23:05:45Z2024-01-15SILVA, Beatriz Rodrigues da. As relações entre criança e natureza: o brincar vivo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364The present thesis aims to understand and highlight experiences where play and nature contribute to the construction of children's knowledge through written works. This qualitative study focuses on building the State of Knowledge, utilizing bibliographic research to explore works produced on the subject between 2018 and 2023 in public universities in the state of São Paulo. Supported by a theoretical framework involving themes such as play, nature, and the teacher's role, an analysis was conducted on children's experiences with nature in early childhood education based on the selected works. Despite the scarcity of studies on this topic, it was possible to comprehend that free play in nature offers numerous experiences rich in discoveries and sensations for childhood. The importance of the teacher/adult's role was also evident, reflecting on their practices and seeking spaces and moments for children to play in nature.O presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo compreender e evidenciar experiências em que o brincar na e com a natureza contribuem para a construção do conhecimento infantil a partir de trabalhos escritos. Este estudo tem caráter qualitativo e visa a construção do Estado do Conhecimento, por meio da pesquisa bibliográfica que buscou conhecer trabalhos produzidos sobre a temática entre 2018 e 2023 nas universidades públicas do estado de São Paulo. Apoiado em um referencial teórico que envolve temáticas como brincar, natureza e o papel do professor, fez-se uma análise sobre as experiências das crianças com a natureza na educação infantil, a partir dos trabalhos escolhidos. Apesar da escassez de estudos voltados para essa temática, foi possível compreender que o brincar livre na natureza possibilita inúmeras experiências ricas em descobertas e sensações para a infância; também ficou evidente a importância do papel do professor/adulto que reflete sobre suas práticas e busca espaços e momentos para que as crianças possam brincar na natureza.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessCriançaNaturezaBrincar LivreEducação InfantilChildNatureFree PlayEarly Childhood EducationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOAs relações entre criança e natureza: o brincar vivoThe relationships between child and nature: the alive playinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC - Beatriz R. da Silva.pdfTCC - Beatriz R. da Silva.pdfTrabalho de conclusão de curso completo - Beatriz Rodrigues da Silva - Pedagogiaapplication/pdf763064https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/1/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf51868bf703534adfb723533464f51c80MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC - Beatriz R. da Silva.pdf.txtTCC - Beatriz R. da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain117598https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/3/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf.txt93996d8034a9cb99e98ea522de96d21eMD53ufscar/193642024-05-14 17:33:02.408oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19364Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:33:02Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The relationships between child and nature: the alive play |
title |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo |
spellingShingle |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo Silva, Beatriz Rodrigues da Criança Natureza Brincar Livre Educação Infantil Child Nature Free Play Early Childhood Education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo |
title_full |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo |
title_fullStr |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo |
title_full_unstemmed |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo |
title_sort |
As relações entre criança e natureza: o brincar vivo |
author |
Silva, Beatriz Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Beatriz Rodrigues da |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3075731674295700 |
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0009-0000-2476-7394 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-1158-2814 |
dc.contributor.advisor-co1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-9304-5800 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Beatriz Rodrigues da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Camargo, Andréia Regina de Oliveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0936098182171676 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2954227254025696 |
contributor_str_mv |
Camargo, Andréia Regina de Oliveira Santos, Maria Walburga dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criança Natureza Brincar Livre Educação Infantil |
topic |
Criança Natureza Brincar Livre Educação Infantil Child Nature Free Play Early Childhood Education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Child Nature Free Play Early Childhood Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The present thesis aims to understand and highlight experiences where play and nature contribute to the construction of children's knowledge through written works. This qualitative study focuses on building the State of Knowledge, utilizing bibliographic research to explore works produced on the subject between 2018 and 2023 in public universities in the state of São Paulo. Supported by a theoretical framework involving themes such as play, nature, and the teacher's role, an analysis was conducted on children's experiences with nature in early childhood education based on the selected works. Despite the scarcity of studies on this topic, it was possible to comprehend that free play in nature offers numerous experiences rich in discoveries and sensations for childhood. The importance of the teacher/adult's role was also evident, reflecting on their practices and seeking spaces and moments for children to play in nature. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-02-16T23:05:45Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-02-16T23:05:45Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-01-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Beatriz Rodrigues da. As relações entre criança e natureza: o brincar vivo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364 |
identifier_str_mv |
SILVA, Beatriz Rodrigues da. As relações entre criança e natureza: o brincar vivo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/1/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/3/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
51868bf703534adfb723533464f51c80 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 93996d8034a9cb99e98ea522de96d21e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136432767139840 |