As relações entre criança e natureza: o brincar vivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Beatriz Rodrigues da
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364
Resumo: The present thesis aims to understand and highlight experiences where play and nature contribute to the construction of children's knowledge through written works. This qualitative study focuses on building the State of Knowledge, utilizing bibliographic research to explore works produced on the subject between 2018 and 2023 in public universities in the state of São Paulo. Supported by a theoretical framework involving themes such as play, nature, and the teacher's role, an analysis was conducted on children's experiences with nature in early childhood education based on the selected works. Despite the scarcity of studies on this topic, it was possible to comprehend that free play in nature offers numerous experiences rich in discoveries and sensations for childhood. The importance of the teacher/adult's role was also evident, reflecting on their practices and seeking spaces and moments for children to play in nature.
id SCAR_3d58fb0390af2030c8e22d22ce1ad4a2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19364
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Silva, Beatriz Rodrigues daCamargo, Andréia Regina de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/0936098182171676Santos, Maria Walburga doshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696http://lattes.cnpq.br/3075731674295700https://orcid.org/0009-0000-2476-7394https://orcid.org/0000-0002-1158-2814https://orcid.org/0000-0002-9304-58002024-02-16T23:05:45Z2024-02-16T23:05:45Z2024-01-15SILVA, Beatriz Rodrigues da. As relações entre criança e natureza: o brincar vivo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364The present thesis aims to understand and highlight experiences where play and nature contribute to the construction of children's knowledge through written works. This qualitative study focuses on building the State of Knowledge, utilizing bibliographic research to explore works produced on the subject between 2018 and 2023 in public universities in the state of São Paulo. Supported by a theoretical framework involving themes such as play, nature, and the teacher's role, an analysis was conducted on children's experiences with nature in early childhood education based on the selected works. Despite the scarcity of studies on this topic, it was possible to comprehend that free play in nature offers numerous experiences rich in discoveries and sensations for childhood. The importance of the teacher/adult's role was also evident, reflecting on their practices and seeking spaces and moments for children to play in nature.O presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo compreender e evidenciar experiências em que o brincar na e com a natureza contribuem para a construção do conhecimento infantil a partir de trabalhos escritos. Este estudo tem caráter qualitativo e visa a construção do Estado do Conhecimento, por meio da pesquisa bibliográfica que buscou conhecer trabalhos produzidos sobre a temática entre 2018 e 2023 nas universidades públicas do estado de São Paulo. Apoiado em um referencial teórico que envolve temáticas como brincar, natureza e o papel do professor, fez-se uma análise sobre as experiências das crianças com a natureza na educação infantil, a partir dos trabalhos escolhidos. Apesar da escassez de estudos voltados para essa temática, foi possível compreender que o brincar livre na natureza possibilita inúmeras experiências ricas em descobertas e sensações para a infância; também ficou evidente a importância do papel do professor/adulto que reflete sobre suas práticas e busca espaços e momentos para que as crianças possam brincar na natureza.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessCriançaNaturezaBrincar LivreEducação InfantilChildNatureFree PlayEarly Childhood EducationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOAs relações entre criança e natureza: o brincar vivoThe relationships between child and nature: the alive playinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC - Beatriz R. da Silva.pdfTCC - Beatriz R. da Silva.pdfTrabalho de conclusão de curso completo - Beatriz Rodrigues da Silva - Pedagogiaapplication/pdf763064https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/1/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf51868bf703534adfb723533464f51c80MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC - Beatriz R. da Silva.pdf.txtTCC - Beatriz R. da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain117598https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/3/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf.txt93996d8034a9cb99e98ea522de96d21eMD53ufscar/193642024-05-14 17:33:02.408oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19364Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:33:02Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The relationships between child and nature: the alive play
title As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
spellingShingle As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
Silva, Beatriz Rodrigues da
Criança
Natureza
Brincar Livre
Educação Infantil
Child
Nature
Free Play
Early Childhood Education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
title_full As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
title_fullStr As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
title_full_unstemmed As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
title_sort As relações entre criança e natureza: o brincar vivo
author Silva, Beatriz Rodrigues da
author_facet Silva, Beatriz Rodrigues da
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3075731674295700
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0009-0000-2476-7394
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0002-1158-2814
dc.contributor.advisor-co1orcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0002-9304-5800
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Beatriz Rodrigues da
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Camargo, Andréia Regina de Oliveira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0936098182171676
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2954227254025696
contributor_str_mv Camargo, Andréia Regina de Oliveira
Santos, Maria Walburga dos
dc.subject.por.fl_str_mv Criança
Natureza
Brincar Livre
Educação Infantil
topic Criança
Natureza
Brincar Livre
Educação Infantil
Child
Nature
Free Play
Early Childhood Education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Child
Nature
Free Play
Early Childhood Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The present thesis aims to understand and highlight experiences where play and nature contribute to the construction of children's knowledge through written works. This qualitative study focuses on building the State of Knowledge, utilizing bibliographic research to explore works produced on the subject between 2018 and 2023 in public universities in the state of São Paulo. Supported by a theoretical framework involving themes such as play, nature, and the teacher's role, an analysis was conducted on children's experiences with nature in early childhood education based on the selected works. Despite the scarcity of studies on this topic, it was possible to comprehend that free play in nature offers numerous experiences rich in discoveries and sensations for childhood. The importance of the teacher/adult's role was also evident, reflecting on their practices and seeking spaces and moments for children to play in nature.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-02-16T23:05:45Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-02-16T23:05:45Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-01-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Beatriz Rodrigues da. As relações entre criança e natureza: o brincar vivo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364
identifier_str_mv SILVA, Beatriz Rodrigues da. As relações entre criança e natureza: o brincar vivo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/1/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19364/3/TCC%20-%20Beatriz%20R.%20da%20Silva.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 51868bf703534adfb723533464f51c80
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
93996d8034a9cb99e98ea522de96d21e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136432767139840