Relação entre atenção compartilhada e operantes verbais em crianças com autismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Sabrina David de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17360
Resumo: An early characteristic of Autism Spectrum Disorder (ASD) is the joint attention deficit, manifested by impairment in the pointing gesture, showing with the function of sharing interest with others or in the difficulty in following the pointing gesture or the indicating gaze from other people. Joint attention is considered a milestone in child development and a significant predictor for language. Knowledge about joint attention in ASD contributes to early diagnosis and intervention. The first chapter aimed, through a systematic review according to PRISMA, to analyze academic scientific productions on joint attention in children with ASD and to verify which instruments are most used to assess joint attention. The results showed that the instruments most used in combination or separately were: ESCS, ADOS and eye tracking. The second chapter carried out a systematic review with the objective of verifying the possibility of correlation presented in the scientific literature between joint attention and language in children with ASD. The results showed that there is a correlation between joint attention and language. Finally, the third chapter aimed to compare performance in joint attention contingencies with the level of development in echoic, mand, tact and intraverbal verbal operants. Ten children aged between 2 and 10 years old participated. A questionnaire adapted from the VB-MAPP and ESCS instruments was used to assess verbal operants (mand, tact, echoic and intraverbal) and joint attention. Spearman's Correlation Coefficient was used to analyze the correlations between them. In general, it was possible to observe a significant correlation between joint attention and verbal operants.
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Knowledge about joint attention in ASD contributes to early diagnosis and intervention. The first chapter aimed, through a systematic review according to PRISMA, to analyze academic scientific productions on joint attention in children with ASD and to verify which instruments are most used to assess joint attention. The results showed that the instruments most used in combination or separately were: ESCS, ADOS and eye tracking. The second chapter carried out a systematic review with the objective of verifying the possibility of correlation presented in the scientific literature between joint attention and language in children with ASD. The results showed that there is a correlation between joint attention and language. Finally, the third chapter aimed to compare performance in joint attention contingencies with the level of development in echoic, mand, tact and intraverbal verbal operants. Ten children aged between 2 and 10 years old participated. A questionnaire adapted from the VB-MAPP and ESCS instruments was used to assess verbal operants (mand, tact, echoic and intraverbal) and joint attention. Spearman's Correlation Coefficient was used to analyze the correlations between them. In general, it was possible to observe a significant correlation between joint attention and verbal operants.Uma característica precoce do Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) consiste no déficit da atenção compartilhada, manifestado pelo prejuízo no gesto de apontar, mostrar com a função de compartilhar o interesse com outros ou na dificuldade em seguir o gesto de apontar ou o olhar indicador de outras pessoas. A atenção compartilhada é considerada um marco no desenvolvimento infantil e um preditor significativo para a linguagem. O conhecimento sobre atenção compartilhada no TEA contribui para o diagnóstico e intervenção precoce. O primeiro capítulo teve como objetivo, por meio de uma revisão sistemática de acordo com PRISMA, analisar as produções científicas acadêmicas sobre atenção compartilhada em crianças com TEA e verificar quais são os instrumentos mais utilizados para avaliar a atenção compartilhada. Os resultados mostraram que os instrumentos mais utilizados em combinação ou separadamente foram: ESCS, ADOS e rastreamento ocular. O segundo capítulo realizou uma revisão sistemática com o objetivo de verificar a possibilidade de correlação apresentada na literatura científica entre atenção compartilhada e linguagem em crianças com TEA. Os resultados mostraram que há correlação entre atenção compartilhada e linguagem. Por fim, o terceiro capítulo teve como objetivo comparar o desempenho nas contingências da atenção compartilhada com o nível de desenvolvimento nos operantes verbais ecoico, mando, tato e intraverbal. Participaram dez crianças com idade entre 2 e 10 anos de idade. Foi utilizado um questionário de perguntas adaptado dos instrumentos VB-MAPP e ESCS para avaliar os operantes verbais (mando, tato, ecóico e intraverbal) e atenção compartilhada. O Coeficiente de Correlação de Spearman foi utilizado para analisar as correlações entre eles. De maneira geral, foi possível observar correlação significativa entre atenção compartilhada e os operantes verbais.141258/2018-7porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEsUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAtenção compartilhadaTranstorno do espectro do autismoLinguagemOperantes verbaisJoint attentionAutism spectrum disorderLanguageVerbal operantsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM::PROGRAMACAO DE CONDICOES DE ENSINOCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANOCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEMRelação entre atenção compartilhada e operantes verbais em crianças com autismoRelationship between joint attention and verbal operants in children with autisminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis600600002b63ba-f7ca-40d6-983d-ba671a6c2b88reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTese Final.pdfTese Final.pdfTese Sabrinaapplication/pdf2665579https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17360/1/Tese%20Final.pdf52c8c9a102905c3bdde864e585713039MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17360/4/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD54TEXTTese Final.pdf.txtTese Final.pdf.txtExtracted texttext/plain328774https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17360/5/Tese%20Final.pdf.txtea1033f35d4cfcdcb93fa23f69802b6bMD55THUMBNAILTese Final.pdf.jpgTese Final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6825https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17360/6/Tese%20Final.pdf.jpg3ae43f09cb59625860d80b23f681b71aMD56ufscar/173602023-09-18 18:32:32.54oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17360Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:32Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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