Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Paulo Cesar
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815
Resumo: This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience of Popular Education at the Youth Association of Jureia-AJJ, entity located in the community Barra do Ribeira, in the city of Iguape, SP, to reaffirm the potential of traditional caiçara communities. Divided into three chapters, research primarily reflected the process of formation and development of traditional caiçara communities of Jureia in four different times, starting from the Ancient Time, Real Estate Speculation Time, Time Nuclebrás and Ecological Station Time. In the second chapter we discussed the relationship between the ecologies of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos and the caiçara way of life as an alternative to Western rationality model. The third chapter was aimed at reflection and analysis of caiçara fandango workshops in which were translated the steps of building the fiddle as a popular education process that express and empower caiçara community of Jureia through the mystic and the way of doing fandango.
id SCAR_5060aa0d4fe7ffcc62085e0c9f6648cc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2815
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Franco, Paulo CesarPereira, Dulcinéia de Fátima Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/9339578170693084Melo, Teresa Mary Pires de Castrohttp://lattes.cnpq.br/0960053614310334Wunder, Alikhttp://lattes.cnpq.br/3086455648577161http://lattes.cnpq.br/8796425227074423d7886866-082b-48e7-9a91-f63271efb8da2016-06-02T19:42:36Z2015-10-132016-06-02T19:42:36Z2015-02-24FRANCO, Paulo Cesar. Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience of Popular Education at the Youth Association of Jureia-AJJ, entity located in the community Barra do Ribeira, in the city of Iguape, SP, to reaffirm the potential of traditional caiçara communities. Divided into three chapters, research primarily reflected the process of formation and development of traditional caiçara communities of Jureia in four different times, starting from the Ancient Time, Real Estate Speculation Time, Time Nuclebrás and Ecological Station Time. In the second chapter we discussed the relationship between the ecologies of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos and the caiçara way of life as an alternative to Western rationality model. The third chapter was aimed at reflection and analysis of caiçara fandango workshops in which were translated the steps of building the fiddle as a popular education process that express and empower caiçara community of Jureia through the mystic and the way of doing fandango.Essa dissertação é um trabalho de pesquisa que procurou relevar as potencialidades da cultura caiçara partindo do saber de experiência que se traduziu no fazer das oficinas de fandango caiçara concebida como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da JureiaAJJ, entidade situada na comunidade da Barra do Ribeira, no município de Iguape, SP, com objetivo de reafirmar o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. Dividindo-se em três capítulos, a pesquisa primeiramente refletiu o processo de formação e desenvolvimento das comunidades tradicionais caiçaras da Jureia em quatro momentos distintos, partindo do Tempo dos Antigos, Tempo da Especulação Imobiliária, Tempo da Nuclebrás e Tempo da Estação Ecológica. No segundo capítulo foi discutida a relação das ecologias de saberes proposta por Boaventura de Sousa Santos com o modo de vida caiçara enquanto alternativa ao modelo de racionalidade ocidental. O quarto capítulo, destinou-se a reflexão e análise das oficinas de fandango caiçara onde se traduziu os passos da construção da rabeca enquanto um processo de educação popular que expressa e empodera as comunidade caiçaras da Jureia a partir da mística e do fazer fandango.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-SoUFSCarBROficina de Fandango Caiçaraeducação popularComunidades Tradicionais Caiçaras da Jureiaeducação popularFandango. Iguape (SP)Iguape SP HistóriaCaiçara Fandango WorkshopPopular EducationTraditional Caiçara communities of JureiaCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçarasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-13b3cd0ba-a0d4-4232-ac0e-2c63b6be5c85info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALFRANCO_Paulo_2015.pdfapplication/pdf1419878https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/1/FRANCO_Paulo_2015.pdfe5a1b81b1c1699d9bcc3b4fa5d3aa924MD51THUMBNAILFRANCO_Paulo_2015.pdf.jpgFRANCO_Paulo_2015.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6897https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/2/FRANCO_Paulo_2015.pdf.jpg8a9aabe13f0af826616a69cf847a391fMD52ufscar/28152023-09-18 18:30:51.953oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2815Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:51Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras
title Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
spellingShingle Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
Franco, Paulo Cesar
Oficina de Fandango Caiçara
educação popular
Comunidades Tradicionais Caiçaras da Jureia
educação popular
Fandango. Iguape (SP)
Iguape SP História
Caiçara Fandango Workshop
Popular Education
Traditional Caiçara communities of Jureia
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
title_full Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
title_fullStr Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
title_full_unstemmed Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
title_sort Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
author Franco, Paulo Cesar
author_facet Franco, Paulo Cesar
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8796425227074423
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Paulo Cesar
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Dulcinéia de Fátima Ferreira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9339578170693084
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Melo, Teresa Mary Pires de Castro
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0960053614310334
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Wunder, Alik
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3086455648577161
dc.contributor.authorID.fl_str_mv d7886866-082b-48e7-9a91-f63271efb8da
contributor_str_mv Pereira, Dulcinéia de Fátima Ferreira
Melo, Teresa Mary Pires de Castro
Wunder, Alik
dc.subject.por.fl_str_mv Oficina de Fandango Caiçara
educação popular
Comunidades Tradicionais Caiçaras da Jureia
educação popular
Fandango. Iguape (SP)
Iguape SP História
topic Oficina de Fandango Caiçara
educação popular
Comunidades Tradicionais Caiçaras da Jureia
educação popular
Fandango. Iguape (SP)
Iguape SP História
Caiçara Fandango Workshop
Popular Education
Traditional Caiçara communities of Jureia
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Caiçara Fandango Workshop
Popular Education
Traditional Caiçara communities of Jureia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience of Popular Education at the Youth Association of Jureia-AJJ, entity located in the community Barra do Ribeira, in the city of Iguape, SP, to reaffirm the potential of traditional caiçara communities. Divided into three chapters, research primarily reflected the process of formation and development of traditional caiçara communities of Jureia in four different times, starting from the Ancient Time, Real Estate Speculation Time, Time Nuclebrás and Ecological Station Time. In the second chapter we discussed the relationship between the ecologies of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos and the caiçara way of life as an alternative to Western rationality model. The third chapter was aimed at reflection and analysis of caiçara fandango workshops in which were translated the steps of building the fiddle as a popular education process that express and empower caiçara community of Jureia through the mystic and the way of doing fandango.
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-10-13
2016-06-02T19:42:36Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-02-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T19:42:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FRANCO, Paulo Cesar. Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815
identifier_str_mv FRANCO, Paulo Cesar. Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv 3b3cd0ba-a0d4-4232-ac0e-2c63b6be5c85
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/1/FRANCO_Paulo_2015.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/2/FRANCO_Paulo_2015.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e5a1b81b1c1699d9bcc3b4fa5d3aa924
8a9aabe13f0af826616a69cf847a391f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136262343131136