Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815 |
Resumo: | This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience of Popular Education at the Youth Association of Jureia-AJJ, entity located in the community Barra do Ribeira, in the city of Iguape, SP, to reaffirm the potential of traditional caiçara communities. Divided into three chapters, research primarily reflected the process of formation and development of traditional caiçara communities of Jureia in four different times, starting from the Ancient Time, Real Estate Speculation Time, Time Nuclebrás and Ecological Station Time. In the second chapter we discussed the relationship between the ecologies of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos and the caiçara way of life as an alternative to Western rationality model. The third chapter was aimed at reflection and analysis of caiçara fandango workshops in which were translated the steps of building the fiddle as a popular education process that express and empower caiçara community of Jureia through the mystic and the way of doing fandango. |
id |
SCAR_5060aa0d4fe7ffcc62085e0c9f6648cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2815 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Franco, Paulo CesarPereira, Dulcinéia de Fátima Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/9339578170693084Melo, Teresa Mary Pires de Castrohttp://lattes.cnpq.br/0960053614310334Wunder, Alikhttp://lattes.cnpq.br/3086455648577161http://lattes.cnpq.br/8796425227074423d7886866-082b-48e7-9a91-f63271efb8da2016-06-02T19:42:36Z2015-10-132016-06-02T19:42:36Z2015-02-24FRANCO, Paulo Cesar. Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience of Popular Education at the Youth Association of Jureia-AJJ, entity located in the community Barra do Ribeira, in the city of Iguape, SP, to reaffirm the potential of traditional caiçara communities. Divided into three chapters, research primarily reflected the process of formation and development of traditional caiçara communities of Jureia in four different times, starting from the Ancient Time, Real Estate Speculation Time, Time Nuclebrás and Ecological Station Time. In the second chapter we discussed the relationship between the ecologies of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos and the caiçara way of life as an alternative to Western rationality model. The third chapter was aimed at reflection and analysis of caiçara fandango workshops in which were translated the steps of building the fiddle as a popular education process that express and empower caiçara community of Jureia through the mystic and the way of doing fandango.Essa dissertação é um trabalho de pesquisa que procurou relevar as potencialidades da cultura caiçara partindo do saber de experiência que se traduziu no fazer das oficinas de fandango caiçara concebida como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da JureiaAJJ, entidade situada na comunidade da Barra do Ribeira, no município de Iguape, SP, com objetivo de reafirmar o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. Dividindo-se em três capítulos, a pesquisa primeiramente refletiu o processo de formação e desenvolvimento das comunidades tradicionais caiçaras da Jureia em quatro momentos distintos, partindo do Tempo dos Antigos, Tempo da Especulação Imobiliária, Tempo da Nuclebrás e Tempo da Estação Ecológica. No segundo capítulo foi discutida a relação das ecologias de saberes proposta por Boaventura de Sousa Santos com o modo de vida caiçara enquanto alternativa ao modelo de racionalidade ocidental. O quarto capítulo, destinou-se a reflexão e análise das oficinas de fandango caiçara onde se traduziu os passos da construção da rabeca enquanto um processo de educação popular que expressa e empodera as comunidade caiçaras da Jureia a partir da mística e do fazer fandango.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-SoUFSCarBROficina de Fandango Caiçaraeducação popularComunidades Tradicionais Caiçaras da Jureiaeducação popularFandango. Iguape (SP)Iguape SP HistóriaCaiçara Fandango WorkshopPopular EducationTraditional Caiçara communities of JureiaCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçarasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-13b3cd0ba-a0d4-4232-ac0e-2c63b6be5c85info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALFRANCO_Paulo_2015.pdfapplication/pdf1419878https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/1/FRANCO_Paulo_2015.pdfe5a1b81b1c1699d9bcc3b4fa5d3aa924MD51THUMBNAILFRANCO_Paulo_2015.pdf.jpgFRANCO_Paulo_2015.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6897https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/2/FRANCO_Paulo_2015.pdf.jpg8a9aabe13f0af826616a69cf847a391fMD52ufscar/28152023-09-18 18:30:51.953oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2815Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:51Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras |
title |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. |
spellingShingle |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. Franco, Paulo Cesar Oficina de Fandango Caiçara educação popular Comunidades Tradicionais Caiçaras da Jureia educação popular Fandango. Iguape (SP) Iguape SP História Caiçara Fandango Workshop Popular Education Traditional Caiçara communities of Jureia CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. |
title_full |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. |
title_fullStr |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. |
title_full_unstemmed |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. |
title_sort |
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras. |
author |
Franco, Paulo Cesar |
author_facet |
Franco, Paulo Cesar |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8796425227074423 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Paulo Cesar |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pereira, Dulcinéia de Fátima Ferreira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9339578170693084 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Melo, Teresa Mary Pires de Castro |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0960053614310334 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Wunder, Alik |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3086455648577161 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
d7886866-082b-48e7-9a91-f63271efb8da |
contributor_str_mv |
Pereira, Dulcinéia de Fátima Ferreira Melo, Teresa Mary Pires de Castro Wunder, Alik |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oficina de Fandango Caiçara educação popular Comunidades Tradicionais Caiçaras da Jureia educação popular Fandango. Iguape (SP) Iguape SP História |
topic |
Oficina de Fandango Caiçara educação popular Comunidades Tradicionais Caiçaras da Jureia educação popular Fandango. Iguape (SP) Iguape SP História Caiçara Fandango Workshop Popular Education Traditional Caiçara communities of Jureia CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Caiçara Fandango Workshop Popular Education Traditional Caiçara communities of Jureia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience of Popular Education at the Youth Association of Jureia-AJJ, entity located in the community Barra do Ribeira, in the city of Iguape, SP, to reaffirm the potential of traditional caiçara communities. Divided into three chapters, research primarily reflected the process of formation and development of traditional caiçara communities of Jureia in four different times, starting from the Ancient Time, Real Estate Speculation Time, Time Nuclebrás and Ecological Station Time. In the second chapter we discussed the relationship between the ecologies of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos and the caiçara way of life as an alternative to Western rationality model. The third chapter was aimed at reflection and analysis of caiçara fandango workshops in which were translated the steps of building the fiddle as a popular education process that express and empower caiçara community of Jureia through the mystic and the way of doing fandango. |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-13 2016-06-02T19:42:36Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-02-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:42:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FRANCO, Paulo Cesar. Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815 |
identifier_str_mv |
FRANCO, Paulo Cesar. Fandango wokshops caiçara as education experience people in the pool of youth Jureia-Ajj / riverside bar - Iguape/SP: reafirming potential of the traditional caiçaras. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2815 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
3b3cd0ba-a0d4-4232-ac0e-2c63b6be5c85 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/1/FRANCO_Paulo_2015.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2815/2/FRANCO_Paulo_2015.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e5a1b81b1c1699d9bcc3b4fa5d3aa924 8a9aabe13f0af826616a69cf847a391f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715522242478080 |