Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14765 |
Resumo: | The act of creating is an all time present activity in a person’s life, when performing the simplest activities of their daily lives, the human being creates and/or uses tools from previous creative activities, in fact, the world that surrounds this individual is full of his creations and it is this world that also provides the necessary experiences for such activities. This work aims to investigate and discuss how these creation processes occurs, specifically in childhood. In order to investigate this theme, a qualitative and bibliographic study was carried out. This work is divided into three chapters. The first is the Memorial, where the author tells her experiences and childhood memories that led her to the chosen theme. The second chapter presents and describes the methodology used. At last, the third chapter consists of the theoretical framework, which establishes what the creative process is, the relationships between imagining and creating, the relationships between playing and creation and the action learning and creative representation. The final considerations point to the importance of imagination in the psychological and social development of children and the importance of the educator in promoting situations and environments that contribute to child protagonism, consequently enabling creation and its development. |
id |
SCAR_515d847b27fac91a760b464a60e516cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14765 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Montijo, Silvia PinheiroLombardi, Lucia Maria Salgado dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188http://lattes.cnpq.br/3892934259798378a4c417e7-7d0d-4cee-9478-3d8e59b3ce012021-08-18T23:07:17Z2021-08-18T23:07:17Z2021-06-25MONTIJO, Silvia Pinheiro. Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14765.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14765The act of creating is an all time present activity in a person’s life, when performing the simplest activities of their daily lives, the human being creates and/or uses tools from previous creative activities, in fact, the world that surrounds this individual is full of his creations and it is this world that also provides the necessary experiences for such activities. This work aims to investigate and discuss how these creation processes occurs, specifically in childhood. In order to investigate this theme, a qualitative and bibliographic study was carried out. This work is divided into three chapters. The first is the Memorial, where the author tells her experiences and childhood memories that led her to the chosen theme. The second chapter presents and describes the methodology used. At last, the third chapter consists of the theoretical framework, which establishes what the creative process is, the relationships between imagining and creating, the relationships between playing and creation and the action learning and creative representation. The final considerations point to the importance of imagination in the psychological and social development of children and the importance of the educator in promoting situations and environments that contribute to child protagonism, consequently enabling creation and its development.O ato de criar é uma atividade presente o tempo todo na vida dos indivíduos. Ao realizar as atividades mais simples do seu dia a dia o ser humano cria e/ou utiliza ferramentas oriundas de atividades criadoras anteriores. O mundo que rodeia os sujeitos é cheio de suas criações e é esse mundo também que propícia as experiências necessárias para tal fenômeno. Esse trabalho teve como objetivo investigar e discutir de que maneira ocorrem esses processos de criação, especificamente na infância. A fim de investigar este tema foi realizado um estudo de natureza qualitativa e de caráter bibliográfico. O percurso de escrita deste trabalho está divido em três capítulos. O primeiro sendo o Memorial, onde a autora conta suas experiências e memórias da infância que a levaram ao tema escolhido. O segundo capítulo apresenta e descreve a metodologia utilizada. E o terceiro capítulo constituído pelo quadro teórico, se estabelece o que é processo criativo, as relações do imaginar para a criação, as relações do brincar e da criação e a aprendizagem pela ação e a representação criativa. As considerações finais apontam para a importância da imaginação no desenvolvimento psicológico e social das crianças e a importância do educador na promoção de situações e ambientes que colaborem para o protagonismo infantil consequentemente possibilitando a criação e seu desenvolvimento.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessCreative imaginationImaginação criativaChildhood Creative ProcessProcesso criativo na infânciaChildhood creativityCriatividadeCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOProcessos criativos na infância: do brincar à representação criativaCreative processes in childhood: from playing to creative representationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Silvia Montijo_Repositório Institucional.pdfTCC Silvia Montijo_Repositório Institucional.pdfTrabalho de Conclusão de Cursoapplication/pdf586185https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/1/TCC%20Silvia%20Montijo_Reposit%c3%b3rio%20Institucional.pdf117fb9a800ce87974358b5ffb3ef6550MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC Silvia Montijo_Repositório Institucional.pdf.txtTCC Silvia Montijo_Repositório Institucional.pdf.txtExtracted texttext/plain52259https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/3/TCC%20Silvia%20Montijo_Reposit%c3%b3rio%20Institucional.pdf.txt297e58b0b264effadfff160b918cc142MD53THUMBNAILTCC Silvia Montijo_Repositório Institucional.pdf.jpgTCC Silvia Montijo_Repositório Institucional.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5168https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/4/TCC%20Silvia%20Montijo_Reposit%c3%b3rio%20Institucional.pdf.jpg0d2aa0e23ff6beab65aeb335a815c242MD54ufscar/147652023-09-18 18:32:14.343oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14765Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:14Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Creative processes in childhood: from playing to creative representation |
title |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa |
spellingShingle |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa Montijo, Silvia Pinheiro Creative imagination Imaginação criativa Childhood Creative Process Processo criativo na infância Childhood creativity Criatividade CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa |
title_full |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa |
title_fullStr |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa |
title_full_unstemmed |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa |
title_sort |
Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa |
author |
Montijo, Silvia Pinheiro |
author_facet |
Montijo, Silvia Pinheiro |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3892934259798378 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Montijo, Silvia Pinheiro |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5697508831302188 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
a4c417e7-7d0d-4cee-9478-3d8e59b3ce01 |
contributor_str_mv |
Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Creative imagination Imaginação criativa Childhood Creative Process Processo criativo na infância Childhood creativity Criatividade |
topic |
Creative imagination Imaginação criativa Childhood Creative Process Processo criativo na infância Childhood creativity Criatividade CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The act of creating is an all time present activity in a person’s life, when performing the simplest activities of their daily lives, the human being creates and/or uses tools from previous creative activities, in fact, the world that surrounds this individual is full of his creations and it is this world that also provides the necessary experiences for such activities. This work aims to investigate and discuss how these creation processes occurs, specifically in childhood. In order to investigate this theme, a qualitative and bibliographic study was carried out. This work is divided into three chapters. The first is the Memorial, where the author tells her experiences and childhood memories that led her to the chosen theme. The second chapter presents and describes the methodology used. At last, the third chapter consists of the theoretical framework, which establishes what the creative process is, the relationships between imagining and creating, the relationships between playing and creation and the action learning and creative representation. The final considerations point to the importance of imagination in the psychological and social development of children and the importance of the educator in promoting situations and environments that contribute to child protagonism, consequently enabling creation and its development. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-08-18T23:07:17Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-08-18T23:07:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-06-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MONTIJO, Silvia Pinheiro. Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14765. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14765 |
identifier_str_mv |
MONTIJO, Silvia Pinheiro. Processos criativos na infância: do brincar à representação criativa. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14765. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14765 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/1/TCC%20Silvia%20Montijo_Reposit%c3%b3rio%20Institucional.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/3/TCC%20Silvia%20Montijo_Reposit%c3%b3rio%20Institucional.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14765/4/TCC%20Silvia%20Montijo_Reposit%c3%b3rio%20Institucional.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
117fb9a800ce87974358b5ffb3ef6550 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 297e58b0b264effadfff160b918cc142 0d2aa0e23ff6beab65aeb335a815c242 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715634087788544 |