Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13662 |
Resumo: | This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary research that seeks to understand the readings in the daycare center, focusing on the mediation between babies, children's books and their mediators, knowing the reasons for such reading and the importance of literary literacy for babies from zero to one year and six months. With regard to this theme, I introduce the concepts of childhood and babies throughout the history of Brazil, as well as bring information about the emergence of daycare centers, pondering about some legislative advances and how they enable better baby development. Later, I reflect on the importance of reading in a day care center and how this practice influences babies' learning, reading and communication.Finally, I problematize literary literacy in bebetecas, exploring storytelling that can improve babies' first experiences with language and reading.In this sense, the research enables us to understand the importance of literary literacy since birth, starting from meaningful and respectful practices for babies, in addition to contributing to the mediating teacher and his repertoire of practices. |
id |
SCAR_54671b47643f8858d8f8eac078fb61ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13662 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Barboza, Monica de Oliveira MedeirosSouza, Geraldo Tadeuhttp://lattes.cnpq.br/3516168011612531http://lattes.cnpq.br/81374167244521143ac38dc5-ccfd-44d2-870f-3186eaa5f6152021-01-11T21:31:49Z2021-01-11T21:31:49Z2020-12-17BARBOZA, Monica de Oliveira Medeiros. Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13662.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13662This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary research that seeks to understand the readings in the daycare center, focusing on the mediation between babies, children's books and their mediators, knowing the reasons for such reading and the importance of literary literacy for babies from zero to one year and six months. With regard to this theme, I introduce the concepts of childhood and babies throughout the history of Brazil, as well as bring information about the emergence of daycare centers, pondering about some legislative advances and how they enable better baby development. Later, I reflect on the importance of reading in a day care center and how this practice influences babies' learning, reading and communication.Finally, I problematize literary literacy in bebetecas, exploring storytelling that can improve babies' first experiences with language and reading.In this sense, the research enables us to understand the importance of literary literacy since birth, starting from meaningful and respectful practices for babies, in addition to contributing to the mediating teacher and his repertoire of practices.Este trabalho de conclusão de curso tem por objetivo identificar e compreender as contribuições da bebeteca para a leitura e letramento literário no desenvolvimento dos bebês nas creches. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental que busca compreender as leituras no espaço da creche, focalizando a mediação entre bebês, livros infantis e seus mediadores, conhecendo os motivos para tal leitura e a importância do letramento literário para os bebês de zero a um ano e seis meses. Com relação a esta temática, apresento os conceitos de infância e bebês ao longo da história do Brasil, assim como trago informações sobre o surgimento das creches, ponderando sobre alguns avanços legislativos e como estes possibilitam um melhor desenvolvimento do bebê. Posteriormente, reflito sobre a importância da leitura em período de creche e como esta prática influencia na aprendizagem, leitura e comunicação dos bebês. Por fim, problematizo o letramento literário nas bebetecas, explorando a contação de histórias que pode aprimorar as primeiras experiências dos bebês com a linguagem e a leitura. Nesse sentido, a pesquisa nos possibilita compreender a importância do letramento literário desde o nascimento, partindo de práticas significativas e respeitosas para os bebês, além de contribuir com o docente mediador e seu repertório de práticas.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessLetramento literárioBebetecaEducação infantilLiterary literacyBebetecaChild educationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLetramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebêsLiterary literacy in the bebeteca: the importance of storytelling in daycare centers for the development of babiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060028e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3creponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMonica de Oliveira Medeiros Barboza. TCC Versão Final.pdfMonica de Oliveira Medeiros Barboza. TCC Versão Final.pdfapplication/pdf1029887https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/1/Monica%20de%20Oliveira%20Medeiros%20Barboza.%20TCC%20Vers%c3%a3o%20Final.pdf6ddc5e23f2b002287481628f7043b93fMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTMonica de Oliveira Medeiros Barboza. TCC Versão Final.pdf.txtMonica de Oliveira Medeiros Barboza. TCC Versão Final.pdf.txtExtracted texttext/plain158302https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/3/Monica%20de%20Oliveira%20Medeiros%20Barboza.%20TCC%20Vers%c3%a3o%20Final.pdf.txtd3efbd264d641d340d101e1f92bc7040MD53THUMBNAILMonica de Oliveira Medeiros Barboza. TCC Versão Final.pdf.jpgMonica de Oliveira Medeiros Barboza. TCC Versão Final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6772https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/4/Monica%20de%20Oliveira%20Medeiros%20Barboza.%20TCC%20Vers%c3%a3o%20Final.pdf.jpg736e0e271e76851cecb9694f6800cdc0MD54ufscar/136622023-09-18 18:32:05.429oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13662Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:05Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Literary literacy in the bebeteca: the importance of storytelling in daycare centers for the development of babies |
title |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês |
spellingShingle |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês Barboza, Monica de Oliveira Medeiros Letramento literário Bebeteca Educação infantil Literary literacy Bebeteca Child education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês |
title_full |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês |
title_fullStr |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês |
title_full_unstemmed |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês |
title_sort |
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês |
author |
Barboza, Monica de Oliveira Medeiros |
author_facet |
Barboza, Monica de Oliveira Medeiros |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8137416724452114 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barboza, Monica de Oliveira Medeiros |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Geraldo Tadeu |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3516168011612531 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
3ac38dc5-ccfd-44d2-870f-3186eaa5f615 |
contributor_str_mv |
Souza, Geraldo Tadeu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento literário Bebeteca Educação infantil Literary literacy Bebeteca Child education |
topic |
Letramento literário Bebeteca Educação infantil Literary literacy Bebeteca Child education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary research that seeks to understand the readings in the daycare center, focusing on the mediation between babies, children's books and their mediators, knowing the reasons for such reading and the importance of literary literacy for babies from zero to one year and six months. With regard to this theme, I introduce the concepts of childhood and babies throughout the history of Brazil, as well as bring information about the emergence of daycare centers, pondering about some legislative advances and how they enable better baby development. Later, I reflect on the importance of reading in a day care center and how this practice influences babies' learning, reading and communication.Finally, I problematize literary literacy in bebetecas, exploring storytelling that can improve babies' first experiences with language and reading.In this sense, the research enables us to understand the importance of literary literacy since birth, starting from meaningful and respectful practices for babies, in addition to contributing to the mediating teacher and his repertoire of practices. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-11T21:31:49Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-01-11T21:31:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BARBOZA, Monica de Oliveira Medeiros. Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13662. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13662 |
identifier_str_mv |
BARBOZA, Monica de Oliveira Medeiros. Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13662. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
28e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3c |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/1/Monica%20de%20Oliveira%20Medeiros%20Barboza.%20TCC%20Vers%c3%a3o%20Final.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/3/Monica%20de%20Oliveira%20Medeiros%20Barboza.%20TCC%20Vers%c3%a3o%20Final.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13662/4/Monica%20de%20Oliveira%20Medeiros%20Barboza.%20TCC%20Vers%c3%a3o%20Final.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6ddc5e23f2b002287481628f7043b93f e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 d3efbd264d641d340d101e1f92bc7040 736e0e271e76851cecb9694f6800cdc0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715625351053312 |