Reversão de função de estímulos matemáticos com procedimentos de discriminação em escolares com ansiedade à matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fioraneli, Rogério Crevelenti
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13876
Resumo: The presence of aversive control during mathematics teaching can produce a response pattern called mathematics anxiety, which involves escape and avoidance every time an individual is requested to use mathematical knowledge; besides negative physiological reaction, and negative self-attributions. Typically individuals with math anxiety, besides its mathematics difficulties, forms conceptual classes in which mathematics stimuli are associated to unpleasant and punitive events. The literature about reversals of equivalent stimuli classes has pointed out promising directions, but none study has yet been conduct to document the reversals of negative meanings of math stimuli present on pre-experimental classes of math anxiety individuals. The present study aims to: (1) reverse pre-experimental classes formed by math stimuli; (2) establish a new class with positive social aspects and math stimuli; (3) ample the data about reversals of equivalence classes; (4) inaugurate studies about reversals of classes containing pre-experimental and aversive math stimuli in individuals with math anxiety. Three studies were conducted with primary school students who presented anxiety about mathematics in response to a specific scale. The procedure will consist of pre, training and post tests involving stimuli reinforcing social patterns, non-reinforcing social patterns, abstract forms, numeric visual stimuli and reinforcing social situations. According to the results, it can be inferred that the participants showed emergence of equivalent relations, but with inconsistent data on transfer of function between the members of the established classes.
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Typically individuals with math anxiety, besides its mathematics difficulties, forms conceptual classes in which mathematics stimuli are associated to unpleasant and punitive events. The literature about reversals of equivalent stimuli classes has pointed out promising directions, but none study has yet been conduct to document the reversals of negative meanings of math stimuli present on pre-experimental classes of math anxiety individuals. The present study aims to: (1) reverse pre-experimental classes formed by math stimuli; (2) establish a new class with positive social aspects and math stimuli; (3) ample the data about reversals of equivalence classes; (4) inaugurate studies about reversals of classes containing pre-experimental and aversive math stimuli in individuals with math anxiety. Three studies were conducted with primary school students who presented anxiety about mathematics in response to a specific scale. The procedure will consist of pre, training and post tests involving stimuli reinforcing social patterns, non-reinforcing social patterns, abstract forms, numeric visual stimuli and reinforcing social situations. According to the results, it can be inferred that the participants showed emergence of equivalent relations, but with inconsistent data on transfer of function between the members of the established classes.O controle aversivo presente no ensino da matemática pode gerar um padrão de resposta conhecido como ansiedade à matemática, caracterizado por fuga e esquiva diante de situações requerem o uso de repertórios matemáticos, além de reações fisiológicas desagradáveis e auto-atribuições negativas. Tipicamente indivíduos com ansiedade à matemática, além da dificuldade na aprendizagem da disciplina, formam classes conceituais nas quais estímulos matemáticos estão associados a eventos desagradáveis e punitivos. A literatura que trata de reversão de classes de estímulos equivalentes tem apontado rumos promissores, porém nenhum estudo foi conduzido para reversão de significado negativo de estímulos matemáticos presentes em classes pré-experimentais em indivíduos que sofrem de ansiedade à matemática. O presente estudo objetiva (1) reverter classe pré-experimental formada por estímulos matemáticos; (2) estabelecer a formação de nova classe contendo aspectos sociais positivos e estímulos matemáticos; (3) ampliar os dados sobre reversão de classes de equivalência; (4) inaugurar investigações sobre reversão de classes contendo estímulos matemáticos pré-experimentais emocionalmente aversivos em indivíduos com ansiedade à matemática. Foram realizados três estudos com estudantes do ensino fundamental que apresentaram ansiedade à matemática na resposta a uma escala específica. Os procedimentos envolveram a aplicação de uma escala de diferencial semântico, pré-testes, treino e pós-testes envolvendo estímulos formas sociais reforçadoras, formas sociais não reforçadoras, formas não-representacionais, visuais numéricos e visuais não-numéricos ligados a situações sociais reforçadoras. De acordo com os resultados, pode-se inferir que os participantes apresentaram a emergências das relações equivalentes, mas com dados pouco consistentes de transferência de função entre os membros da classe estabelecida.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)FAPESP: 2013/12640-4porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsiUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessReversão de classes equivalentesAnsiedade à matemáticaAlunos do Ensino FundamentalAnálise experimental do comportamentoMathematics anxietyReversal of equivalence classesExperimental analysis of behaviorCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTALReversão de função de estímulos matemáticos com procedimentos de discriminação em escolares com ansiedade à matemáticaReversal of mathematical stimulus function with discrimination procedures in students with mathematical anxietyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis600600549c4715-88e5-452b-a95c-99dee222f747reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTese - Rogério Fioraneli.pdfTese - Rogério Fioraneli.pdfTese de Doutoradoapplication/pdf2004437https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13876/1/Tese%20-%20Rog%c3%a9rio%20Fioraneli.pdf4787b3548dd060cd079cfad9ffeb6f5aMD51Carta de Aprovação.pdfCarta de Aprovação.pdfCarta de Aprovaçãoapplication/pdf214947https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13876/2/Carta%20de%20Aprova%c3%a7%c3%a3o.pdf9080b1a1f85012f9153d4ff7bbc3d1e6MD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13876/3/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD53TEXTTese - Rogério Fioraneli.pdf.txtTese - Rogério Fioraneli.pdf.txtExtracted texttext/plain160341https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13876/4/Tese%20-%20Rog%c3%a9rio%20Fioraneli.pdf.txt2dae6f551da0c0e14cf6425a54c62c54MD54Carta de Aprovação.pdf.txtCarta de Aprovação.pdf.txtExtracted texttext/plain1220https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13876/6/Carta%20de%20Aprova%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt6aa033b7c4b9146058947bbc36ce7cd8MD56THUMBNAILTese - Rogério Fioraneli.pdf.jpgTese - Rogério Fioraneli.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6131https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13876/5/Tese%20-%20Rog%c3%a9rio%20Fioraneli.pdf.jpg6acef3bbcbfeaed0c997285b4aa71633MD55Carta de Aprovação.pdf.jpgCarta de Aprovação.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7322https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13876/7/Carta%20de%20Aprova%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpgec4336d7fc041dcd6bd42a83a3aee4c8MD57ufscar/138762023-09-18 18:32:06.746oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13876Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:06Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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