A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12131 |
Resumo: | This project arose from worries caused by a brazilian Math Education increasingly disappointing in the public Middle Schools and, in this context, it had as objective to contribute with a new didactic view of this area of knowledge, by means of the adaptation of an activity, based on the innovative method of the School Projeto Âncora, in a conventional school in order to answer the following issue of research: Which contributions the use of the Mathematics Didactics of an innovative school can propitiate to the Teaching of Mathematics of a conventional school? In search of an elucidation to this question, it was conducted a field research at Projeto Âncora to explore their Mathematics Didactic. From the collected notes in the visits, it was possible to execute an experimentation with a multi-age group of 10 students (6º to 9º grades) who worked in the building of checkerboards, developing, in a practical way, basic abilities of geometry and arithmetic. The findings of this study showed a satisfying indicative to answer the issue of research, namely, it was possible to notice contributions generated from this adaptive proposal, such as the incentive of an integrated view of Math, the efficacy of a multi-age group and the proactive participation of the students during the whole experimentation, justified the viability of similar didactic adaptations in conventional schools as long as there are structural conditions and support of the school management. |
id |
SCAR_5a89e4b40b12e5b2b03e1115a4d98b82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12131 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Costa, Vitor Aparecido Pereira daFilho, Antonio Noelhttp://lattes.cnpq.br/5234064498436000http://lattes.cnpq.br/429398082390887419a6accd-5aaf-483f-8231-17e35610f43f2019-12-16T17:56:45Z2019-12-16T17:56:45Z2019-11-01COSTA, Vitor Aparecido Pereira da. A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12131.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12131This project arose from worries caused by a brazilian Math Education increasingly disappointing in the public Middle Schools and, in this context, it had as objective to contribute with a new didactic view of this area of knowledge, by means of the adaptation of an activity, based on the innovative method of the School Projeto Âncora, in a conventional school in order to answer the following issue of research: Which contributions the use of the Mathematics Didactics of an innovative school can propitiate to the Teaching of Mathematics of a conventional school? In search of an elucidation to this question, it was conducted a field research at Projeto Âncora to explore their Mathematics Didactic. From the collected notes in the visits, it was possible to execute an experimentation with a multi-age group of 10 students (6º to 9º grades) who worked in the building of checkerboards, developing, in a practical way, basic abilities of geometry and arithmetic. The findings of this study showed a satisfying indicative to answer the issue of research, namely, it was possible to notice contributions generated from this adaptive proposal, such as the incentive of an integrated view of Math, the efficacy of a multi-age group and the proactive participation of the students during the whole experimentation, justified the viability of similar didactic adaptations in conventional schools as long as there are structural conditions and support of the school management.Esta pesquisa originou-se de reflexões geradas por uma Educação Matemática brasileira cada vez mais desanimadora nas escolas públicas do Ensino Básico e, nesse contexto, teve como objetivo contribuir para uma distinta visão didática dessa área do conhecimento, por meio da adaptação de uma atividade, baseada na metodologia inovadora da Escola Projeto Âncora, em uma escola convencional com o intuito de responder à seguinte questão de investigação: Que contribuições o uso da Didática da Matemática de uma escola inovadora pode propiciar para o Ensino de Matemática de uma escola convencional? Em busca de uma resposta para esta indagação, realizou-se um estudo de campo na Escola Projeto Âncora para explorar a sua didática em relação à Matemática. A partir das informações coletadas nas visitas, pôde-se realizar, em uma escola convencional, uma experimentação com um grupo multietário de 10 alunos (6º ao 9º anos) que atuou em torno da construção de tabuleiros de “Damas”, desenvolvendo, de forma prática, habilidades básicas de Geometria e Aritmética. Os resultados deste estudo serviram como um indicativo satisfatório para responder o problema de pesquisa, isto é, puderam-se observar contribuições geradas a partir dessa proposta adaptativa, como o incentivo de uma visão integrada da Matemática, a eficácia de um grupo multietário e a participação proativa dos alunos durante todo o experimento, justificando a viabilidade de adaptações didáticas similares no âmbito de uma escola convencional desde que haja condições estruturais e apoio da gestão escolar.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação MatemáticaDidática da MatemáticaProjeto ÂncoraEnsino BásicoMath EducationMathematics DidacticsMiddle SchoolCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONALA proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencionalThe innovative proposal of the school Projeto Âncora and its pedagogical implications in a conventional schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600f4f2a892-694b-445f-90c3-0ea145cb7874reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissVAPC.pdfDissVAPC.pdfapplication/pdf1878860https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/1/DissVAPC.pdfd0066dc73343569c1c181981ad49d6b2MD51Carta Comprovante.jpgCarta Comprovante.jpgimage/jpeg2163823https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/2/Carta%20Comprovante.jpgedbb4667a81db9478c69e35842a70458MD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/3/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD53TEXTDissVAPC.pdf.txtDissVAPC.pdf.txtExtracted texttext/plain190085https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/4/DissVAPC.pdf.txt50211fe1dec05d2c386347cfd5238637MD54THUMBNAILDissVAPC.pdf.jpgDissVAPC.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6244https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/5/DissVAPC.pdf.jpg44bc1a69cc761d5fdf72a7c5cd3bf69aMD55Carta Comprovante.jpg.jpgCarta Comprovante.jpg.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7513https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/6/Carta%20Comprovante.jpg.jpg8a6a4d342425ac61edc0b4636ee0717bMD56ufscar/121312023-09-18 18:31:48.013oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12131Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:48Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
The innovative proposal of the school Projeto Âncora and its pedagogical implications in a conventional school |
title |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional |
spellingShingle |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional Costa, Vitor Aparecido Pereira da Educação Matemática Didática da Matemática Projeto Âncora Ensino Básico Math Education Mathematics Didactics Middle School CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL |
title_short |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional |
title_full |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional |
title_fullStr |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional |
title_full_unstemmed |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional |
title_sort |
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional |
author |
Costa, Vitor Aparecido Pereira da |
author_facet |
Costa, Vitor Aparecido Pereira da |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4293980823908874 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Vitor Aparecido Pereira da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Filho, Antonio Noel |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5234064498436000 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
19a6accd-5aaf-483f-8231-17e35610f43f |
contributor_str_mv |
Filho, Antonio Noel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Didática da Matemática Projeto Âncora Ensino Básico Math Education Mathematics Didactics Middle School |
topic |
Educação Matemática Didática da Matemática Projeto Âncora Ensino Básico Math Education Mathematics Didactics Middle School CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL |
description |
This project arose from worries caused by a brazilian Math Education increasingly disappointing in the public Middle Schools and, in this context, it had as objective to contribute with a new didactic view of this area of knowledge, by means of the adaptation of an activity, based on the innovative method of the School Projeto Âncora, in a conventional school in order to answer the following issue of research: Which contributions the use of the Mathematics Didactics of an innovative school can propitiate to the Teaching of Mathematics of a conventional school? In search of an elucidation to this question, it was conducted a field research at Projeto Âncora to explore their Mathematics Didactic. From the collected notes in the visits, it was possible to execute an experimentation with a multi-age group of 10 students (6º to 9º grades) who worked in the building of checkerboards, developing, in a practical way, basic abilities of geometry and arithmetic. The findings of this study showed a satisfying indicative to answer the issue of research, namely, it was possible to notice contributions generated from this adaptive proposal, such as the incentive of an integrated view of Math, the efficacy of a multi-age group and the proactive participation of the students during the whole experimentation, justified the viability of similar didactic adaptations in conventional schools as long as there are structural conditions and support of the school management. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-12-16T17:56:45Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-12-16T17:56:45Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-11-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COSTA, Vitor Aparecido Pereira da. A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12131. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12131 |
identifier_str_mv |
COSTA, Vitor Aparecido Pereira da. A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12131. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
f4f2a892-694b-445f-90c3-0ea145cb7874 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/1/DissVAPC.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/2/Carta%20Comprovante.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/3/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/4/DissVAPC.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/5/DissVAPC.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12131/6/Carta%20Comprovante.jpg.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d0066dc73343569c1c181981ad49d6b2 edbb4667a81db9478c69e35842a70458 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 50211fe1dec05d2c386347cfd5238637 44bc1a69cc761d5fdf72a7c5cd3bf69a 8a6a4d342425ac61edc0b4636ee0717b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136367822536704 |