Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Romeiro, Artieres Estevão
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2358
Resumo: This study aims at analyzing the links between philosophy and art in the development of an emancipatory education. This theme is justified by the need to promote in society an education that, in fact, leads to emancipation, and not the reification of technical knowledge. If, in Dialectic of Enlightenment, Adorno and Horkheimer denounce the technical rationality and demonstrate how such a paradigm leads to barbarism, which rationality can lead to emancipation? Seeking answers to such problem, three studies were carried out. The first deals with the erudition and technical rationality in the context of cultural industry. The second investigates the Negative Dialectics and the effort to overcome the reductionism of identity through concepts constructed in a dissonant and constellatory way. Finally, the third turns to the Aesthetics Theory and investigates the negative and liberating potential of art that consolidates an aesthetic rationality. The three studies originate from a bibliographic research that resulted in a text that sought to approach the essay form, coherently with Adorno s negative epistemological proposal. The three parts articulate categories towards proposing an emancipatory rationality through art, which we will call aesthetic rationality; alternative way to overcome the latent barbarism in technical rationality.
id SCAR_5c627ff425ac2f62da7305e28ac5550d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2358
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str
spelling Romeiro, Artieres EstevãoGomes, Luiz Robertohttp://lattes.cnpq.br/4768579559449929http://lattes.cnpq.br/04593881101020222016-06-02T19:35:59Z2015-03-182016-06-02T19:35:59Z2015-02-27ROMEIRO, Artieres Estevão. Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno. 2015. 138 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2358This study aims at analyzing the links between philosophy and art in the development of an emancipatory education. This theme is justified by the need to promote in society an education that, in fact, leads to emancipation, and not the reification of technical knowledge. If, in Dialectic of Enlightenment, Adorno and Horkheimer denounce the technical rationality and demonstrate how such a paradigm leads to barbarism, which rationality can lead to emancipation? Seeking answers to such problem, three studies were carried out. The first deals with the erudition and technical rationality in the context of cultural industry. The second investigates the Negative Dialectics and the effort to overcome the reductionism of identity through concepts constructed in a dissonant and constellatory way. Finally, the third turns to the Aesthetics Theory and investigates the negative and liberating potential of art that consolidates an aesthetic rationality. The three studies originate from a bibliographic research that resulted in a text that sought to approach the essay form, coherently with Adorno s negative epistemological proposal. The three parts articulate categories towards proposing an emancipatory rationality through art, which we will call aesthetic rationality; alternative way to overcome the latent barbarism in technical rationality.O presente trabalho tem por objetivo analisar as articulações entre filosofia e arte no desenvolvimento de uma formação emancipatória. Tal tema justifica-se pela necessidade de promover na sociedade uma educação que de fato conduza à emancipação e não à reificação dos saberes. Se na Dialética do Esclarecimento Adorno e Horkheimer denunciam a racionalidade técnica e demonstram como tal paradigma conduz à barbárie, qual a racionalidade capaz de conduzir à emancipação? Buscando respostas a tal problema, foram realizados três estudos. O primeiro versa sobre a semiformação e racionalidade técnica no contexto da indústria cultural. O segundo investiga a Dialética Negativa e o esforço de superação do reducionismo da identidade por meio de conceitos construídos de forma dissonante e constelatória. E o terceiro volta-se para a Teoria Estética e investiga o potencial negativo e libertador da arte que se consolida numa racionalidade estética. Os três estudos são frutos de pesquisa bibliográfica que resultaram em um texto que buscou se aproximar da forma ensaio, por coerência à proposta epistemológica negativa de Adorno. As três partes articulam categorias rumo à proposição de uma racionalidade emancipatória por meio da arte, a que chamaremos de racionalidade estética; caminho alternativo para a superação da barbárie latente na racionalidade técnica.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducação - filosofiaRacionalidade estéticaAdorno, Theodor Wiesengrund, 1903-1969SemiformaçãoDialética negativaTeoria estéticaTheodor W. AdornoSemi-formationNegative dialecticsAesthetics theoryAesthetics rationalityCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adornoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6582.pdfapplication/pdf1219152https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/2358/1/6582.pdf2cd4a473f7f1642fa8db901c3596e6b6MD51TEXT6582.pdf.txt6582.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/2358/2/6582.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6582.pdf.jpg6582.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5400https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/2358/3/6582.pdf.jpgd7f0192723eaffd40bb2e5fdf815864fMD53ufscar/23582019-09-11 04:08:34.857oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2358Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222019-09-11T04:08:34Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
title Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
spellingShingle Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
Romeiro, Artieres Estevão
Educação - filosofia
Racionalidade estética
Adorno, Theodor Wiesengrund, 1903-1969
Semiformação
Dialética negativa
Teoria estética
Theodor W. Adorno
Semi-formation
Negative dialectics
Aesthetics theory
Aesthetics rationality
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
title_full Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
title_fullStr Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
title_full_unstemmed Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
title_sort Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
author Romeiro, Artieres Estevão
author_facet Romeiro, Artieres Estevão
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0459388110102022
dc.contributor.author.fl_str_mv Romeiro, Artieres Estevão
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gomes, Luiz Roberto
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4768579559449929
contributor_str_mv Gomes, Luiz Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação - filosofia
Racionalidade estética
Adorno, Theodor Wiesengrund, 1903-1969
Semiformação
Dialética negativa
Teoria estética
topic Educação - filosofia
Racionalidade estética
Adorno, Theodor Wiesengrund, 1903-1969
Semiformação
Dialética negativa
Teoria estética
Theodor W. Adorno
Semi-formation
Negative dialectics
Aesthetics theory
Aesthetics rationality
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Theodor W. Adorno
Semi-formation
Negative dialectics
Aesthetics theory
Aesthetics rationality
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study aims at analyzing the links between philosophy and art in the development of an emancipatory education. This theme is justified by the need to promote in society an education that, in fact, leads to emancipation, and not the reification of technical knowledge. If, in Dialectic of Enlightenment, Adorno and Horkheimer denounce the technical rationality and demonstrate how such a paradigm leads to barbarism, which rationality can lead to emancipation? Seeking answers to such problem, three studies were carried out. The first deals with the erudition and technical rationality in the context of cultural industry. The second investigates the Negative Dialectics and the effort to overcome the reductionism of identity through concepts constructed in a dissonant and constellatory way. Finally, the third turns to the Aesthetics Theory and investigates the negative and liberating potential of art that consolidates an aesthetic rationality. The three studies originate from a bibliographic research that resulted in a text that sought to approach the essay form, coherently with Adorno s negative epistemological proposal. The three parts articulate categories towards proposing an emancipatory rationality through art, which we will call aesthetic rationality; alternative way to overcome the latent barbarism in technical rationality.
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-03-18
2016-06-02T19:35:59Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-02-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T19:35:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ROMEIRO, Artieres Estevão. Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno. 2015. 138 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2358
identifier_str_mv ROMEIRO, Artieres Estevão. Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno. 2015. 138 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/2358/1/6582.pdf
https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/2358/2/6582.pdf.txt
https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/2358/3/6582.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2cd4a473f7f1642fa8db901c3596e6b6
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
d7f0192723eaffd40bb2e5fdf815864f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777472030519590912