Popular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do Brasil
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19565 |
Resumo: | In this work, I propose to analyze and understand disputes over meaning about Naive Art in Brazil, focusing on possible debates about the formation of a national identity and its overlapping with racial themes from the Naïve Biennials of Brazil, cultural event organized by SESC - Piracicaba since 1992. In other words, I seek to answer what Naive Brazil is, what representations and narratives are produced about and in Naïve Art regarding the conception of national identity. To do this, I established two specific objectives that will conduct this investigation: I-Understand how socially the constitution of the naïve category, as a social and II-Understand the possible relationships between the naive category and a national identity and the possible articulations such as the racial debate. Here I adopt the content analysis methodology, applied from the perspectives of Cultural and Postcolonial Studies. |
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Moniche, Bianca Júlia da SilvaMedeiros, Priscila Martins dehttp://lattes.cnpq.br/8021362429861754http://lattes.cnpq.br/02968347465943262024-02-29T17:43:46Z2024-02-29T17:43:46Z2023-04-04MONICHE, Bianca Júlia da Silva. Popular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19565.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19565In this work, I propose to analyze and understand disputes over meaning about Naive Art in Brazil, focusing on possible debates about the formation of a national identity and its overlapping with racial themes from the Naïve Biennials of Brazil, cultural event organized by SESC - Piracicaba since 1992. In other words, I seek to answer what Naive Brazil is, what representations and narratives are produced about and in Naïve Art regarding the conception of national identity. To do this, I established two specific objectives that will conduct this investigation: I-Understand how socially the constitution of the naïve category, as a social and II-Understand the possible relationships between the naive category and a national identity and the possible articulations such as the racial debate. Here I adopt the content analysis methodology, applied from the perspectives of Cultural and Postcolonial Studies.No presente trabalho, proponho-me a analisar e compreender as disputas de sentido sobre a Arte Naif no Brasil, com foco nos possíveis debates sobre a formação de uma identidade nacional e seus imbricamentos com a temática racial a partir das Bienais Naïfs do Brasil, evento cultural organizado pelo SESC - Piracicaba desde 1992. Dito de outra forma, procuro responder o que é o Brasil Naif, quais as representações e narrativas produzidas sobre e na Arte Naif acerca da concepção de identidade nacional. Para isso, estabeleci dois objetivos específicos que conduzirão esta investigação: I-Compreender como ocorre socialmente a constituição da categoria naif, enquanto posicionamento social e II-Compreender as possíveis relações entre a categoria naif e uma identidade nacional e as possíveis articulações como o debate racial. Adoto aqui a metodologia de análise de conteúdo, aplicada a partir das perspectivas dos Estudos Culturais e Pós-coloniais.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosCiências Sociais - CSoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessArte naïfArte popularIdentidade nacionalCultura popularEstudos culturaisNaïf artPopular artNational identityCultural studiesPopular cultureCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASPopular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do BrasilPopular yes, never naive!: dispute for significance at the Brazilian Naïfs Biennialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMonografia_Bianca Moniche (1).pdfMonografia_Bianca Moniche (1).pdfapplication/pdf8242995https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19565/1/Monografia_Bianca%20Moniche%20%281%29.pdf6444b638910a939891a08b06b82da8d9MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19565/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTMonografia_Bianca Moniche (1).pdf.txtMonografia_Bianca Moniche (1).pdf.txtExtracted texttext/plain97832https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19565/3/Monografia_Bianca%20Moniche%20%281%29.pdf.txtee852713c63aed908441d7992a03cda9MD53ufscar/195652024-05-14 17:28:55.68oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19565Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:28:55Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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