Medicina como segunda graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Liberato, Érica Letícia Angelo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15792
Resumo: There is a lack of studies about people’s reasons for opting to study medicine after graduating in other areas. The aim of this study was to understand the reasons that lead a professional to start a new graduation course, specifically medicine, the difficulties and facilities involved and professional expectations, as well as to list the public policies that allow and are responsible for the increase number of students seeking for a second education. In addition, a reflective memorial was developed to sumarize my experiences and highlight facts that I consider relevant to my choosing of Medicina as my second Bachelor degree. Metodology: a bibliographical research was developed as well as a personal reflective memorial, written freely. Results: Graduates enter the Medical course searching for greater personal and professional valuation, not achieved in the first course, especially better remuneration and employability. Although having completed a graduation brings benefits to joining a second one, such as the ease of studying and maturtity that reflects on inetrpersonal relationships, there are also difficultires, since many have already started a family or need to work.
id SCAR_665be69d0f03185749810f857e91b37e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15792
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Liberato, Érica Letícia AngeloFerreira, Rodrigo Alveshttp://lattes.cnpq.br/3757336302848715http://lattes.cnpq.br/8670336977253316fea6a85d-cde2-46b8-bef1-e16e09c9774a2022-04-01T19:20:28Z2022-04-01T19:20:28Z2022-02-17LIBERATO, Érica Letícia Angelo. Medicina como segunda graduação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15792.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15792There is a lack of studies about people’s reasons for opting to study medicine after graduating in other areas. The aim of this study was to understand the reasons that lead a professional to start a new graduation course, specifically medicine, the difficulties and facilities involved and professional expectations, as well as to list the public policies that allow and are responsible for the increase number of students seeking for a second education. In addition, a reflective memorial was developed to sumarize my experiences and highlight facts that I consider relevant to my choosing of Medicina as my second Bachelor degree. Metodology: a bibliographical research was developed as well as a personal reflective memorial, written freely. Results: Graduates enter the Medical course searching for greater personal and professional valuation, not achieved in the first course, especially better remuneration and employability. Although having completed a graduation brings benefits to joining a second one, such as the ease of studying and maturtity that reflects on inetrpersonal relationships, there are also difficultires, since many have already started a family or need to work.Os motivos que levam pessoas já graduadas a iniciarem novo curso superior em Medicina têm sido pouco estudados. O objetivo deste trabalho foi conhecer os motivos que levam um profissional já graduado a iniciar um novo curso, especificamente Medicina, as dificuldades e as facilidades para cursá-lo e as expectativas profissionais, bem como elencar as políticas públicas instituídas que cursam com o aumento do número de estudantes que buscam uma segunda graduação. Além disso, um memorial reflexivo foi desenvolvido visando sumarizar minhas experiências e evidenciando fatos que considero mais relevantes para a minha escolha da Medicina como segunda graduação. Metodologia: Foi utilizada a pesquisa bibliográfica sobre o tema e foi desenvolvido um memorial reflexivo pessoal de escrita livre. Resultados encontrados: Os graduados ingressam no curso médico em busca de maior valorização pessoal e profissional, não alcançada no primeiro curso, principalmente melhores remuneração e empregabilidade. Embora ter completado um curso superior traga benefícios ao ingressar num segundo, como a facilidade para estudar e a maturidade que reflete nas relações interpessoais, há também dificuldades, uma vez que muitos já constituíram família ou precisam trabalhar.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosMedicina - MedUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessMedicinaMotivaçãoEducação médicaMedicineMotivationMedical educationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::CLINICA MEDICAMedicina como segunda graduaçãoMedicine as a second degreeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006006a1feabf-9dde-44aa-8a4d-279aec61ce98reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Erica_Liberato.pdfTCC_Erica_Liberato.pdfapplication/pdf280059https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/1/TCC_Erica_Liberato.pdf482f3e0df7cdbd4cda6d426385cdd40bMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC_Erica_Liberato.pdf.txtTCC_Erica_Liberato.pdf.txtExtracted texttext/plain35113https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/3/TCC_Erica_Liberato.pdf.txtd59b21e792a708165b5ad56b2298f5efMD53THUMBNAILTCC_Erica_Liberato.pdf.jpgTCC_Erica_Liberato.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5666https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/4/TCC_Erica_Liberato.pdf.jpg925454c1f3d36f43b5d7aeaeed38810eMD54ufscar/157922023-09-18 18:32:26.146oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15792Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:26Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Medicina como segunda graduação
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Medicine as a second degree
title Medicina como segunda graduação
spellingShingle Medicina como segunda graduação
Liberato, Érica Letícia Angelo
Medicina
Motivação
Educação médica
Medicine
Motivation
Medical education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::CLINICA MEDICA
title_short Medicina como segunda graduação
title_full Medicina como segunda graduação
title_fullStr Medicina como segunda graduação
title_full_unstemmed Medicina como segunda graduação
title_sort Medicina como segunda graduação
author Liberato, Érica Letícia Angelo
author_facet Liberato, Érica Letícia Angelo
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8670336977253316
dc.contributor.author.fl_str_mv Liberato, Érica Letícia Angelo
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ferreira, Rodrigo Alves
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3757336302848715
dc.contributor.authorID.fl_str_mv fea6a85d-cde2-46b8-bef1-e16e09c9774a
contributor_str_mv Ferreira, Rodrigo Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Medicina
Motivação
Educação médica
topic Medicina
Motivação
Educação médica
Medicine
Motivation
Medical education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::CLINICA MEDICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Medicine
Motivation
Medical education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::CLINICA MEDICA
description There is a lack of studies about people’s reasons for opting to study medicine after graduating in other areas. The aim of this study was to understand the reasons that lead a professional to start a new graduation course, specifically medicine, the difficulties and facilities involved and professional expectations, as well as to list the public policies that allow and are responsible for the increase number of students seeking for a second education. In addition, a reflective memorial was developed to sumarize my experiences and highlight facts that I consider relevant to my choosing of Medicina as my second Bachelor degree. Metodology: a bibliographical research was developed as well as a personal reflective memorial, written freely. Results: Graduates enter the Medical course searching for greater personal and professional valuation, not achieved in the first course, especially better remuneration and employability. Although having completed a graduation brings benefits to joining a second one, such as the ease of studying and maturtity that reflects on inetrpersonal relationships, there are also difficultires, since many have already started a family or need to work.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-04-01T19:20:28Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-04-01T19:20:28Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-02-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LIBERATO, Érica Letícia Angelo. Medicina como segunda graduação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15792.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15792
identifier_str_mv LIBERATO, Érica Letícia Angelo. Medicina como segunda graduação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15792.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 6a1feabf-9dde-44aa-8a4d-279aec61ce98
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Medicina - Med
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Medicina - Med
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/1/TCC_Erica_Liberato.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/3/TCC_Erica_Liberato.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15792/4/TCC_Erica_Liberato.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 482f3e0df7cdbd4cda6d426385cdd40b
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
d59b21e792a708165b5ad56b2298f5ef
925454c1f3d36f43b5d7aeaeed38810e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136402316492800