Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2633 |
Resumo: | This study aim is the investigation of the intersection between the theological-political spheres and the process of subjectivity in the modernity. Through genealogical procedures, we tryed to investigate the birth of the concepts of sovereignty and State, in the end of the late medieval and early modern times, watching some reflections on how works the modern state machine and its images, through the discourses subjectivityoperators / educators. The term education-of-state refers to the process whereby certain educational techniques perpetuates and makes absolutes the discourse of contemporary state. The objective is, in the end, to think the practices of subjectivation beyond education-of-state and unbind the sovereignty of traditional images. |
id |
SCAR_6da98e903c0d9f1f8be0274ba4cec54c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2633 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Augusto, Gabriel LuizRiscal, Sandra Aparecidahttp://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4786623U2http://lattes.cnpq.br/562956183491140415403e29-100d-4c6e-ada5-cac3fd487c5a2016-06-02T19:39:28Z2012-10-092016-06-02T19:39:28Z2012-06-20AUGUSTO, Gabriel Luiz. Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado. 2012. 70 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2633This study aim is the investigation of the intersection between the theological-political spheres and the process of subjectivity in the modernity. Through genealogical procedures, we tryed to investigate the birth of the concepts of sovereignty and State, in the end of the late medieval and early modern times, watching some reflections on how works the modern state machine and its images, through the discourses subjectivityoperators / educators. The term education-of-state refers to the process whereby certain educational techniques perpetuates and makes absolutes the discourse of contemporary state. The objective is, in the end, to think the practices of subjectivation beyond education-of-state and unbind the sovereignty of traditional images.O objetivo deste trabalho é investigar a intersecção das esferas teológica-política e o processo de subjetivação na modernidade. Por meio de procedimentos genealógicos, pretendeu-se averiguar o nascimento dos conceitos de soberania e Estado, presentes no findar Idade Média tardia e início da modernidade, observando alguns reflexos de como a máquina do Estado moderno e suas imagens, funciona por meio dos discursos subjetivadores/educadores. O termo educação-de-Estado remete ao processo por meio do qual determinadas técnicas educativas perpetuam e absolutizam o discurso de Estado contemporaneamente. Busca-se, então, pensar em práticas de subjetivação para além da educação-de-Estado e desvincular a soberania das imagens tradicionais.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducação - filosofiaEstadoSoberaniaBiopoderSubjetividadeEducationStateSovereigntyBiopowerSubjectivityCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEnsaio sobre soberania e educação-de-Estadoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1cd428140-cf1b-4410-8319-4b24691a0027info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL4576.pdfapplication/pdf480015https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2633/1/4576.pdfe47fcb0539881c679fb1d3598e274a5aMD51TEXT4576.pdf.txt4576.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2633/2/4576.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL4576.pdf.jpg4576.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5006https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2633/3/4576.pdf.jpgab84de190b898eb17b31517b9603c210MD53ufscar/26332023-09-18 18:31:31.213oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2633Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado |
title |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado |
spellingShingle |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado Augusto, Gabriel Luiz Educação - filosofia Estado Soberania Biopoder Subjetividade Education State Sovereignty Biopower Subjectivity CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado |
title_full |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado |
title_fullStr |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado |
title_full_unstemmed |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado |
title_sort |
Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado |
author |
Augusto, Gabriel Luiz |
author_facet |
Augusto, Gabriel Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5629561834911404 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Augusto, Gabriel Luiz |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Riscal, Sandra Aparecida |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4786623U2 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
15403e29-100d-4c6e-ada5-cac3fd487c5a |
contributor_str_mv |
Riscal, Sandra Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação - filosofia Estado Soberania Biopoder Subjetividade |
topic |
Educação - filosofia Estado Soberania Biopoder Subjetividade Education State Sovereignty Biopower Subjectivity CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education State Sovereignty Biopower Subjectivity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aim is the investigation of the intersection between the theological-political spheres and the process of subjectivity in the modernity. Through genealogical procedures, we tryed to investigate the birth of the concepts of sovereignty and State, in the end of the late medieval and early modern times, watching some reflections on how works the modern state machine and its images, through the discourses subjectivityoperators / educators. The term education-of-state refers to the process whereby certain educational techniques perpetuates and makes absolutes the discourse of contemporary state. The objective is, in the end, to think the practices of subjectivation beyond education-of-state and unbind the sovereignty of traditional images. |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-10-09 2016-06-02T19:39:28Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-06-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:39:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AUGUSTO, Gabriel Luiz. Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado. 2012. 70 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2633 |
identifier_str_mv |
AUGUSTO, Gabriel Luiz. Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado. 2012. 70 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
cd428140-cf1b-4410-8319-4b24691a0027 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2633/1/4576.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2633/2/4576.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2633/3/4576.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e47fcb0539881c679fb1d3598e274a5a d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e ab84de190b898eb17b31517b9603c210 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136260888756224 |