Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gandolfine, Milena
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15168
Resumo: Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this study was to characterize the sighted mother - blind child interaction classes defined/named as “Gain” or “Loss” of educational opportunities by the mother for her visually impaired child, in the context of child feeding. The participants were a congenital blindness child and her sighted mother. The sighted mother-blind child interactions were video-recorded by the mother during the child's feeding, in the dyad's residence. For the analysis of the dyad's performance, treatment protocols and data analysis for children with and without visual impairment were used. In relation to the mother's behavior, the results indicated a greater number of occurrences of opportunities for gain, signaling the seizing by the mother of the possibilities to promote the child's development. In relation to the performance of the dyad, there was a greater number of occurrences of loss. The last result requires additional analysis and discussion on the development of an appropriate analysis instrument for the examination of the conditions of development of the population of children with visual impairment.
id SCAR_6e8920b4cb24eaa4e7bed13766d2da80
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15168
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Gandolfine, MilenaGil, Maria Stella Coutinho de Alcantarahttp://lattes.cnpq.br/1673770301699940Canosa, Alessandra Cornehttp://lattes.cnpq.br/2520220910326424http://lattes.cnpq.br/78406777071295713ba87f34-04d5-4ba7-a4f5-3ab5ced64b962021-11-26T12:38:05Z2021-11-26T12:38:05Z2017-02-24GANDOLFINE, Milena. Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15168.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15168Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this study was to characterize the sighted mother - blind child interaction classes defined/named as “Gain” or “Loss” of educational opportunities by the mother for her visually impaired child, in the context of child feeding. The participants were a congenital blindness child and her sighted mother. The sighted mother-blind child interactions were video-recorded by the mother during the child's feeding, in the dyad's residence. For the analysis of the dyad's performance, treatment protocols and data analysis for children with and without visual impairment were used. In relation to the mother's behavior, the results indicated a greater number of occurrences of opportunities for gain, signaling the seizing by the mother of the possibilities to promote the child's development. In relation to the performance of the dyad, there was a greater number of occurrences of loss. The last result requires additional analysis and discussion on the development of an appropriate analysis instrument for the examination of the conditions of development of the population of children with visual impairment.Dentre as diversas situações da vida humana que se constituem nas interações sociais, aquelas entre a mãe vidente e seu filho com deficiência visual, destacam-se pela importância para o desenvolvimento da criança. O objetivo deste estudo foi caracterizar as classes de interação mãe vidente - criança cega definidas/nomeadas como “Ganho” ou “Perda" de oportunidades de ensino pela mãe para seu filho com deficiência visual, no contexto de alimentação da criança. Participaram uma criança com cegueira congênita e sua mãe vidente. As interações mãe vidente-criança cega foram vídeo-gravadas pela mãe durante a alimentação da criança, na residência da díade. Para análise dos desempenhos da díade foram empregados protocolos de tratamento e análise de dados destinados às crianças com e sem deficiência visual. Em relação aos comportamentos da mãe, os resultados indicaram maior número de ocorrências de oportunidades de ganho, sinalizando o aproveitamento pela mãe das possibilidades promover o desenvolvimento da criança. Em relação ao desempenho da díade houve maior número de ocorrências de perda. Este último resultado requer analises adicionais e a discussão sobre a elaboração de instrumento de análise apropriados ao exame das condições de desenvolvimento da população de crianças com deficiência visual.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)830791/1999-0porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEsUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessInteração mãe-criançaDeficiência visualDesenvolvimento infantilMother-child interactionVisual impairmentChild developmentCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMInteração de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentaçãoMother-blind child dyad interaction in feeding contextinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600ed737b65-ab05-4b4a-9351-6b1d30c1da13reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMilena Gandolfine - Dissertação de Mestrado.pdfMilena Gandolfine - Dissertação de Mestrado.pdfapplication/pdf1101480https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/1/Milena%20Gandolfine%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado.pdf3e77c3a5cc733912e36771a1edf1e9b0MD51carta de autorização para autodepósito - Milena Gandolfine.pdfcarta de autorização para autodepósito - Milena Gandolfine.pdfapplication/pdf146924https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/3/carta%20de%20autoriza%c3%a7%c3%a3o%20para%20autodep%c3%b3sito%20-%20Milena%20Gandolfine.pdf34dbdb92419897ee2fe6e81e6c79ffe0MD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/4/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD54TEXTMilena Gandolfine - Dissertação de Mestrado.pdf.txtMilena Gandolfine - Dissertação de Mestrado.pdf.txtExtracted texttext/plain174795https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/5/Milena%20Gandolfine%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado.pdf.txt91e4cf552e183b6f41487a7f5f9297c6MD55carta de autorização para autodepósito - Milena Gandolfine.pdf.txtcarta de autorização para autodepósito - Milena Gandolfine.pdf.txtExtracted texttext/plain1839https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/7/carta%20de%20autoriza%c3%a7%c3%a3o%20para%20autodep%c3%b3sito%20-%20Milena%20Gandolfine.pdf.txt056cffc2e1c6c28adb775234e30d9f6fMD57THUMBNAILMilena Gandolfine - Dissertação de Mestrado.pdf.jpgMilena Gandolfine - Dissertação de Mestrado.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7091https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/6/Milena%20Gandolfine%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado.pdf.jpg1cf97432438866e70094bbe1b847a2bbMD56carta de autorização para autodepósito - Milena Gandolfine.pdf.jpgcarta de autorização para autodepósito - Milena Gandolfine.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg13440https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/8/carta%20de%20autoriza%c3%a7%c3%a3o%20para%20autodep%c3%b3sito%20-%20Milena%20Gandolfine.pdf.jpg7a5f2041e802b8762685f7798f730d9cMD58ufscar/151682023-09-18 18:32:20.868oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15168Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:20Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Mother-blind child dyad interaction in feeding context
title Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
spellingShingle Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
Gandolfine, Milena
Interação mãe-criança
Deficiência visual
Desenvolvimento infantil
Mother-child interaction
Visual impairment
Child development
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
title_short Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
title_full Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
title_fullStr Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
title_full_unstemmed Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
title_sort Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
author Gandolfine, Milena
author_facet Gandolfine, Milena
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7840677707129571
dc.contributor.author.fl_str_mv Gandolfine, Milena
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1673770301699940
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Canosa, Alessandra Corne
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2520220910326424
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 3ba87f34-04d5-4ba7-a4f5-3ab5ced64b96
contributor_str_mv Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
Canosa, Alessandra Corne
dc.subject.por.fl_str_mv Interação mãe-criança
Deficiência visual
Desenvolvimento infantil
topic Interação mãe-criança
Deficiência visual
Desenvolvimento infantil
Mother-child interaction
Visual impairment
Child development
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
dc.subject.eng.fl_str_mv Mother-child interaction
Visual impairment
Child development
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this study was to characterize the sighted mother - blind child interaction classes defined/named as “Gain” or “Loss” of educational opportunities by the mother for her visually impaired child, in the context of child feeding. The participants were a congenital blindness child and her sighted mother. The sighted mother-blind child interactions were video-recorded by the mother during the child's feeding, in the dyad's residence. For the analysis of the dyad's performance, treatment protocols and data analysis for children with and without visual impairment were used. In relation to the mother's behavior, the results indicated a greater number of occurrences of opportunities for gain, signaling the seizing by the mother of the possibilities to promote the child's development. In relation to the performance of the dyad, there was a greater number of occurrences of loss. The last result requires additional analysis and discussion on the development of an appropriate analysis instrument for the examination of the conditions of development of the population of children with visual impairment.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-02-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-11-26T12:38:05Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-11-26T12:38:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GANDOLFINE, Milena. Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15168.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15168
identifier_str_mv GANDOLFINE, Milena. Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15168.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv ed737b65-ab05-4b4a-9351-6b1d30c1da13
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/1/Milena%20Gandolfine%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/3/carta%20de%20autoriza%c3%a7%c3%a3o%20para%20autodep%c3%b3sito%20-%20Milena%20Gandolfine.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/4/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/5/Milena%20Gandolfine%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/7/carta%20de%20autoriza%c3%a7%c3%a3o%20para%20autodep%c3%b3sito%20-%20Milena%20Gandolfine.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/6/Milena%20Gandolfine%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado.pdf.jpg
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15168/8/carta%20de%20autoriza%c3%a7%c3%a3o%20para%20autodep%c3%b3sito%20-%20Milena%20Gandolfine.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3e77c3a5cc733912e36771a1edf1e9b0
34dbdb92419897ee2fe6e81e6c79ffe0
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
91e4cf552e183b6f41487a7f5f9297c6
056cffc2e1c6c28adb775234e30d9f6f
1cf97432438866e70094bbe1b847a2bb
7a5f2041e802b8762685f7798f730d9c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136398137917440