Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443 |
Resumo: | This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at the critical of instrumental reason and the concept I of I prejudice, I both I based I on I the ICritical ITheoryI of I Society, I the I criticalI of formal and descriptive bullying is brought about. An empirical research is presented in the second part, which objective is to analyze the proximity between what is described by bullying and what is considered, here, prejudice in both empirical data collected by individual interviews and also by a discussion group with students from 8º grade of a private fundamental school. It is considered that, although both refer to similar facts and share individual and cultural determinants, they are opposed concepts. The first one collaborates to the maintenance of the status quo, while the second one recognizes on the knowledge the objective of human emancipation. |
id |
SCAR_711b0a4f6f23cdd00c9cf3cee21ed4c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2443 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Antunes, Deborah ChristinaZuin, Antônio Álvaro Soareshttp://lattes.cnpq.br/5543562307373287http://lattes.cnpq.br/1065956470701739a04ae1b0-65cd-4591-9636-fc22ca93a4b32016-06-02T19:38:53Z2009-05-262016-06-02T19:38:53Z2008-02-25ANTUNES, Deborah Christina. Razão instrumental e preconceito : reflexões sobre o bullying. 2008. 231 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at the critical of instrumental reason and the concept I of I prejudice, I both I based I on I the ICritical ITheoryI of I Society, I the I criticalI of formal and descriptive bullying is brought about. An empirical research is presented in the second part, which objective is to analyze the proximity between what is described by bullying and what is considered, here, prejudice in both empirical data collected by individual interviews and also by a discussion group with students from 8º grade of a private fundamental school. It is considered that, although both refer to similar facts and share individual and cultural determinants, they are opposed concepts. The first one collaborates to the maintenance of the status quo, while the second one recognizes on the knowledge the objective of human emancipation.Essa dissertação traz algumas reflexões sobre o conceito de bullying, que caracteriza, atualmente, um tipo de violência escolar ocorrida nas relações entre alunos. Na primeira parte desse trabalho é feita uma análise teórica. A partir da crítica à razão instrumental e do conceito de preconceito, ambos com base na Teoria Crítica da Sociedade, é realizada uma crítica ao conceito de bullying, meramente formal e descritivo. Na segunda parte, é apresentada uma pesquisa empírica, que visa a analisar, nos dados empíricos coletados por meio de entrevistas individuais e de um grupo de discussão com alunos do 8º ano do ensino fundamental da rede particular, a proximidade entre o que se descreve por bullying e o que se considera, aqui, preconceito. Considera-se que, embora se trate de fatos semelhantes e que compartilham os determinantes individuais e culturais, são conceitos opostos, o primeiro colabora com a manutenção do vigente, e o segundo vê no conhecimento a finalidade da emancipação humana.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducaçãoPreconceitoViolência escolarTeoria críticaRazão instrumentalBullyingCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORazão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullyinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-16b9dc996-8878-47f9-a0be-fc583775214finfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL1789.pdfapplication/pdf2916271https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/1/1789.pdfc32437f4aa7a11ec1027427904fc3d52MD51THUMBNAIL1789.pdf.jpg1789.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5359https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/2/1789.pdf.jpge2f4f5da13a8dde15caf448ff09ba567MD52ufscar/24432023-09-18 18:31:47.852oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2443Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:47Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying |
title |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying |
spellingShingle |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying Antunes, Deborah Christina Educação Preconceito Violência escolar Teoria crítica Razão instrumental Bullying CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying |
title_full |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying |
title_fullStr |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying |
title_full_unstemmed |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying |
title_sort |
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying |
author |
Antunes, Deborah Christina |
author_facet |
Antunes, Deborah Christina |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1065956470701739 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antunes, Deborah Christina |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Zuin, Antônio Álvaro Soares |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5543562307373287 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
a04ae1b0-65cd-4591-9636-fc22ca93a4b3 |
contributor_str_mv |
Zuin, Antônio Álvaro Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Preconceito Violência escolar Teoria crítica Razão instrumental Bullying |
topic |
Educação Preconceito Violência escolar Teoria crítica Razão instrumental Bullying CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at the critical of instrumental reason and the concept I of I prejudice, I both I based I on I the ICritical ITheoryI of I Society, I the I criticalI of formal and descriptive bullying is brought about. An empirical research is presented in the second part, which objective is to analyze the proximity between what is described by bullying and what is considered, here, prejudice in both empirical data collected by individual interviews and also by a discussion group with students from 8º grade of a private fundamental school. It is considered that, although both refer to similar facts and share individual and cultural determinants, they are opposed concepts. The first one collaborates to the maintenance of the status quo, while the second one recognizes on the knowledge the objective of human emancipation. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-02-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-05-26 2016-06-02T19:38:53Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:38:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ANTUNES, Deborah Christina. Razão instrumental e preconceito : reflexões sobre o bullying. 2008. 231 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443 |
identifier_str_mv |
ANTUNES, Deborah Christina. Razão instrumental e preconceito : reflexões sobre o bullying. 2008. 231 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
6b9dc996-8878-47f9-a0be-fc583775214f |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
eu_rights_str_mv |
embargoedAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/1/1789.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/2/1789.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c32437f4aa7a11ec1027427904fc3d52 e2f4f5da13a8dde15caf448ff09ba567 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715519119818752 |