Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Deborah Christina
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443
Resumo: This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at the critical of instrumental reason and the concept I of I prejudice, I both I based I on I the ICritical ITheoryI of I Society, I the I criticalI of formal and descriptive bullying is brought about. An empirical research is presented in the second part, which objective is to analyze the proximity between what is described by bullying and what is considered, here, prejudice in both empirical data collected by individual interviews and also by a discussion group with students from 8º grade of a private fundamental school. It is considered that, although both refer to similar facts and share individual and cultural determinants, they are opposed concepts. The first one collaborates to the maintenance of the status quo, while the second one recognizes on the knowledge the objective of human emancipation.
id SCAR_711b0a4f6f23cdd00c9cf3cee21ed4c5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2443
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Antunes, Deborah ChristinaZuin, Antônio Álvaro Soareshttp://lattes.cnpq.br/5543562307373287http://lattes.cnpq.br/1065956470701739a04ae1b0-65cd-4591-9636-fc22ca93a4b32016-06-02T19:38:53Z2009-05-262016-06-02T19:38:53Z2008-02-25ANTUNES, Deborah Christina. Razão instrumental e preconceito : reflexões sobre o bullying. 2008. 231 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at the critical of instrumental reason and the concept I of I prejudice, I both I based I on I the ICritical ITheoryI of I Society, I the I criticalI of formal and descriptive bullying is brought about. An empirical research is presented in the second part, which objective is to analyze the proximity between what is described by bullying and what is considered, here, prejudice in both empirical data collected by individual interviews and also by a discussion group with students from 8º grade of a private fundamental school. It is considered that, although both refer to similar facts and share individual and cultural determinants, they are opposed concepts. The first one collaborates to the maintenance of the status quo, while the second one recognizes on the knowledge the objective of human emancipation.Essa dissertação traz algumas reflexões sobre o conceito de bullying, que caracteriza, atualmente, um tipo de violência escolar ocorrida nas relações entre alunos. Na primeira parte desse trabalho é feita uma análise teórica. A partir da crítica à razão instrumental e do conceito de preconceito, ambos com base na Teoria Crítica da Sociedade, é realizada uma crítica ao conceito de bullying, meramente formal e descritivo. Na segunda parte, é apresentada uma pesquisa empírica, que visa a analisar, nos dados empíricos coletados por meio de entrevistas individuais e de um grupo de discussão com alunos do 8º ano do ensino fundamental da rede particular, a proximidade entre o que se descreve por bullying e o que se considera, aqui, preconceito. Considera-se que, embora se trate de fatos semelhantes e que compartilham os determinantes individuais e culturais, são conceitos opostos, o primeiro colabora com a manutenção do vigente, e o segundo vê no conhecimento a finalidade da emancipação humana.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducaçãoPreconceitoViolência escolarTeoria críticaRazão instrumentalBullyingCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORazão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullyinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-16b9dc996-8878-47f9-a0be-fc583775214finfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL1789.pdfapplication/pdf2916271https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/1/1789.pdfc32437f4aa7a11ec1027427904fc3d52MD51THUMBNAIL1789.pdf.jpg1789.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5359https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/2/1789.pdf.jpge2f4f5da13a8dde15caf448ff09ba567MD52ufscar/24432023-09-18 18:31:47.852oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2443Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:47Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
title Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
spellingShingle Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
Antunes, Deborah Christina
Educação
Preconceito
Violência escolar
Teoria crítica
Razão instrumental
Bullying
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
title_full Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
title_fullStr Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
title_full_unstemmed Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
title_sort Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
author Antunes, Deborah Christina
author_facet Antunes, Deborah Christina
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1065956470701739
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Deborah Christina
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Zuin, Antônio Álvaro Soares
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5543562307373287
dc.contributor.authorID.fl_str_mv a04ae1b0-65cd-4591-9636-fc22ca93a4b3
contributor_str_mv Zuin, Antônio Álvaro Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Preconceito
Violência escolar
Teoria crítica
Razão instrumental
Bullying
topic Educação
Preconceito
Violência escolar
Teoria crítica
Razão instrumental
Bullying
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at the critical of instrumental reason and the concept I of I prejudice, I both I based I on I the ICritical ITheoryI of I Society, I the I criticalI of formal and descriptive bullying is brought about. An empirical research is presented in the second part, which objective is to analyze the proximity between what is described by bullying and what is considered, here, prejudice in both empirical data collected by individual interviews and also by a discussion group with students from 8º grade of a private fundamental school. It is considered that, although both refer to similar facts and share individual and cultural determinants, they are opposed concepts. The first one collaborates to the maintenance of the status quo, while the second one recognizes on the knowledge the objective of human emancipation.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-02-25
dc.date.available.fl_str_mv 2009-05-26
2016-06-02T19:38:53Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T19:38:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ANTUNES, Deborah Christina. Razão instrumental e preconceito : reflexões sobre o bullying. 2008. 231 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443
identifier_str_mv ANTUNES, Deborah Christina. Razão instrumental e preconceito : reflexões sobre o bullying. 2008. 231 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv 6b9dc996-8878-47f9-a0be-fc583775214f
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
eu_rights_str_mv embargoedAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/1/1789.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2443/2/1789.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c32437f4aa7a11ec1027427904fc3d52
e2f4f5da13a8dde15caf448ff09ba567
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136259453255680