Alergias e intolerâncias alimentares: comportamento e perfil dos consumidores - uma revisão bibliográfica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lisboa Ferrari, Beatriz
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Meira, Kelly Cristina, Pádua Soares, Maysa
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16117
Resumo: In recent years, with industrialization, the food sector has been transforming and accompanying changes in society. Such changes are related to consumer health, which has been developing some types of food intolerances and allergies. Food allergy is the abnormal reaction of the human immune system, through the ingestion of allergenic foods. Unlike allergies, food intolerance isn’t an exaggerated reaction to organisms not related to the immune system, but due to deficiencies and or lack of digestive enzymes produced by the body. Consumers with food intolerance or allergy showed a loyalty profile due to the difficulty and trust in new foods, however, many of them showed dissatisfaction with the commercialized ones, and are willing to spend more on higher quality products, allowing the insertion of new brands in the market. In addition, the female consumer profile stood out in the surveys, being responsible for the greater commercialization of foods intended for lactose intolerant and gluten allergy, and the child consumer profile had greater evidence in foods intended for casein allergy. That said, the present study aimed to analyze the most common types of allergies and intolerances, namely lactose intolerance, cow's milk protein allergy (CMPA) and gluten allergy (celiac disease), highlighting the needs of the consumer according to their consumption profile and therefore we analyze technologies applied to meet the demand for hypoallergenic foods.
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Food allergy is the abnormal reaction of the human immune system, through the ingestion of allergenic foods. Unlike allergies, food intolerance isn’t an exaggerated reaction to organisms not related to the immune system, but due to deficiencies and or lack of digestive enzymes produced by the body. Consumers with food intolerance or allergy showed a loyalty profile due to the difficulty and trust in new foods, however, many of them showed dissatisfaction with the commercialized ones, and are willing to spend more on higher quality products, allowing the insertion of new brands in the market. In addition, the female consumer profile stood out in the surveys, being responsible for the greater commercialization of foods intended for lactose intolerant and gluten allergy, and the child consumer profile had greater evidence in foods intended for casein allergy. That said, the present study aimed to analyze the most common types of allergies and intolerances, namely lactose intolerance, cow's milk protein allergy (CMPA) and gluten allergy (celiac disease), highlighting the needs of the consumer according to their consumption profile and therefore we analyze technologies applied to meet the demand for hypoallergenic foods.Nos últimos anos, com a industrialização, o setor alimentício vem se transformando e acompanhando as mudanças na sociedade. Tais mudanças estão relacionadas à saúde do consumidor, que vem desenvolvendo alguns tipos de alergias alimentares e intolerância. A alergia alimentar consiste na reação anormal do sistema imunológico humano, através da ingestão de alimentos alergênicos. Ao contrário das alergias, a intolerância alimentar não é uma reação exagerada a organismos não relacionada ao sistema imunológico, mas sim, por deficiências e ou falta de enzimas digestivas produzidas pelo corpo. Consumidores com alergia alimentar ou intolerância, apresentaram um perfil de fidelidade devido à dificuldade de confiança em novos alimentos, porém, muitos demonstraram insatisfação com os comercializados, e estão dispostos a gastar mais com produtos de maior qualidade, possibilitando a inserção de novas marcas no mercado. Além disso, o perfil de consumidor feminino destacou-se nas pesquisas, sendo responsável pelo maior consumo de alimentos destinados a intolerantes à lactose e alergia ao glúten, e já o perfil de consumidores infantil teve maior evidência em alimentos destinados para alergia à caseína. Isto posto, o presente trabalho teve como objetivo e por consequência, analisar os tipos de alergias e intolerâncias mais comuns, sendo elas a intolerância à lactose, a alergia à proteína do leite de vaca (APLV) e alergia ao glúten (doença celíaca), ressaltando as necessidades do consumidor de acordo com o seu perfil de consumo e por consequência analisar as tecnologias aplicadas para atender a demanda de alimentos hipoalergênicos.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus Lagoa do SinoEngenharia de Alimentos - EAl-LSUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAlergia alimentarIntolerância alimentarLeiteCaseínaLactoseGlútenDoença celíacaPerfil do consumidorTecnologiaFood allergyFood intoleranceMilk CaseinLactoseGlutenCeliac diseaseConsumer profileTechnologyCIENCIAS AGRARIAS::CIENCIA E TECNOLOGIA DE ALIMENTOS::ENGENHARIA DE ALIMENTOSCIENCIAS AGRARIAS::CIENCIA E TECNOLOGIA DE ALIMENTOSAlergias e intolerâncias alimentares: comportamento e perfil dos consumidores - uma revisão bibliográficaFood allergies and intolerances: consumer profile - a bibliographic reviewinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006006006006361b1ca-4137-48ab-82c6-23b35c4ef1cfreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Beatriz Kelly Maysa final final.pdfTCC Beatriz Kelly Maysa final final.pdfTCCapplication/pdf1016564https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16117/1/TCC%20Beatriz%20Kelly%20Maysa%20final%20final.pdfad211235fe181ac44f35e17df399da16MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16117/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC Beatriz Kelly Maysa final final.pdf.txtTCC Beatriz Kelly Maysa final final.pdf.txtExtracted texttext/plain86283https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16117/3/TCC%20Beatriz%20Kelly%20Maysa%20final%20final.pdf.txt2e3a447e8080dc3406d31093f202bd64MD53THUMBNAILTCC Beatriz Kelly Maysa final final.pdf.jpgTCC Beatriz Kelly Maysa final final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5654https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16117/4/TCC%20Beatriz%20Kelly%20Maysa%20final%20final.pdf.jpg81a0286d8a4b3bfb5da6905272bd6959MD54ufscar/161172023-09-18 18:32:18.855oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16117Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:18Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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