Atividade de linguagem: a criatividade em confluências de planos enunciativos temporais no ensino de produção e interpretação de textos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Onofre, Stéfano Grizzo
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5766
Resumo: In this research we discuss the concept of creativity in occurrences of confluences of enunciative temporal plans on textual production exams made for the admission on Brazilian university. To achieve the goal, we considered the following question: occurrences of time category enunciative shifts on the exams are responsible for undermining students texts? Generally, it is attributed to this kind of enunciative shifts only negative values. We try to make more profound this question, defending that only recognizing the enunciative shifts as a problem does not give all the means for Portuguese language teaching and learning context to operate with these occurrences. To sustain our aim we launched the hypothesis that the time category enunciative shifts occur in the space between the error and the creativity, because, on one side, they can present themselves as inadequacies front an established enunciative plan and, on the other side, they can be considered as linguistic movements that show the way the student try to assume his authorship, that means, his search for creativity. We sustain the hypothesis using the Theory of Predicative Operations chart. The theoretical reflection brought us to argue that linguistic temporal marks leave traces of students argumentative choice. This way, we could recognize that the time category enunciative shifts make visible some elements that can value students textual productions. These elements may be useful for the enhancement of the teaching and learning process, considering the linguistic and discursive matters.
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We try to make more profound this question, defending that only recognizing the enunciative shifts as a problem does not give all the means for Portuguese language teaching and learning context to operate with these occurrences. To sustain our aim we launched the hypothesis that the time category enunciative shifts occur in the space between the error and the creativity, because, on one side, they can present themselves as inadequacies front an established enunciative plan and, on the other side, they can be considered as linguistic movements that show the way the student try to assume his authorship, that means, his search for creativity. We sustain the hypothesis using the Theory of Predicative Operations chart. The theoretical reflection brought us to argue that linguistic temporal marks leave traces of students argumentative choice. This way, we could recognize that the time category enunciative shifts make visible some elements that can value students textual productions. These elements may be useful for the enhancement of the teaching and learning process, considering the linguistic and discursive matters.No presente trabalho de pesquisa discutimos a noção de criatividade em ocorrências de confluências de planos enunciativos temporais em produções textuais de vestibular. Para tanto partimos da seguinte questão: ocorrências de deslocamentos enunciativos da categoria de tempo em produções textuais de vestibular são responsáveis por comprometer os textos dos alunos? Geralmente, atribui-se a esse tipo de deslocamento enunciativo apenas valores negativos. Repensamos essa postura defendendo que apenas reconhecer os deslocamentos enunciativos como um problema não dá meios para o contexto de ensino e aprendizagem de língua portuguesa operar com essas ocorrências. Para sustentar esse objetivo partimos da hipótese de que os deslocamentos enunciativos de tempo instalam-se entre o erro e a criatividade, uma vez que, se, por um lado, podem apresentar-se como inadequações frente a um dado plano enunciativo instaurado, por outro lado, podem ser considerados movimentos linguísticos que traduzem o modo pelo qual o aluno procura assumir sua autoria, ou seja, procura ser criativo. Sustentamos a hipótese de trabalho a partir do quadro da Teoria das Operações Predicativas. A reflexão teórica conduziu-nos a argumentar que as marcas linguísticas temporais deixam traços das escolhas argumentativas dos alunos. Dessa forma, pudemos constatar que os deslocamentos enunciativos temporais deixam emergir elementos que podem valorizar as produções textuais dos alunos. Tais elementos podem ser úteis, portanto, para o refinamento do trabalho linguístico-discursivo no ensino e aprendizagem de língua materna.Universidade Federal de Minas Geraisapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Linguística - PPGLUFSCarBRLinguísticaEnsino aprendizagem de línguasEnunciaçãoCriatividadeTempoLinguagemLanguageEnunciationLanguage teachingLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAAtividade de linguagem: a criatividade em confluências de planos enunciativos temporais no ensino de produção e interpretação de textosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1ee56037a-60cb-4ae0-a730-ed103e0fce43info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5107.pdfapplication/pdf13583176https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5766/1/5107.pdf95065b4a702b8a92402ecab8a44ac761MD51TEXT5107.pdf.txt5107.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5766/2/5107.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5107.pdf.jpg5107.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10743https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5766/3/5107.pdf.jpg27ac5231d2bfb2a7a7526e0b1aa3b6b6MD53ufscar/57662023-09-18 18:31:36.517oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5766Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:36Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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