O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13271 |
Resumo: | This research analyzes the film sound of three works by Portuguese filmmaker Pedro Costa, namely Bones (1997), In Vanda’s Room (2000) and Colossal Youth (2006), which together compose what is commonly referred to as “Fontainhas’ Trilogy”. These films, which describe the filmmaker’s peculiar trajectory in relation to the neighborhood of Fontainhas, in the Metropolitan Region of Lisbon, are all studied based on an investigation of their sound design’s significations. In order to demonstrate the specific importance of the soundtrack in the cinema of Pedro Costa, soundtrack here understood as constituted by dialogues, noises and music and their relationships with the images, we analyze: a) the different impressions of silence that the films produce, since these impressions are perceived as products of certain sound and image dispositions; b) the different acousmatic sounds constituted within the films, especially their effects on the images and vice-versa; and c) the different voices that manifest themselves in the films, extending the analysis to dialogues, monologues and songs. The study of the three films and their soundtracks allows us to conclude that not only film sound is an essential element to Pedro Costa’s cinematographic style, but also that the conception and creative use of sounds are closely related to the production method which the filmmaker discovers and matures from film to film. |
id |
SCAR_79b5ecf1b20e97d7a41c118554b689f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13271 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Oliveira, Luiz Fernando Coutinho deMiranda, Suzana Reckhttp://lattes.cnpq.br/8566012598222563http://lattes.cnpq.br/11138324767636979b4b2424-28c1-4563-9652-c648cf065e4c2020-09-22T18:36:49Z2020-09-22T18:36:49Z2020-07-03OLIVEIRA, Luiz Fernando Coutinho de. O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa. 2020. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13271.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13271This research analyzes the film sound of three works by Portuguese filmmaker Pedro Costa, namely Bones (1997), In Vanda’s Room (2000) and Colossal Youth (2006), which together compose what is commonly referred to as “Fontainhas’ Trilogy”. These films, which describe the filmmaker’s peculiar trajectory in relation to the neighborhood of Fontainhas, in the Metropolitan Region of Lisbon, are all studied based on an investigation of their sound design’s significations. In order to demonstrate the specific importance of the soundtrack in the cinema of Pedro Costa, soundtrack here understood as constituted by dialogues, noises and music and their relationships with the images, we analyze: a) the different impressions of silence that the films produce, since these impressions are perceived as products of certain sound and image dispositions; b) the different acousmatic sounds constituted within the films, especially their effects on the images and vice-versa; and c) the different voices that manifest themselves in the films, extending the analysis to dialogues, monologues and songs. The study of the three films and their soundtracks allows us to conclude that not only film sound is an essential element to Pedro Costa’s cinematographic style, but also that the conception and creative use of sounds are closely related to the production method which the filmmaker discovers and matures from film to film.Esta pesquisa analisa o som fílmico de três obras do cineasta português Pedro Costa, nomeadamente Ossos (1997), No Quarto da Vanda (2000) e Juventude em Marcha (2006), os quais compõem o que se convencionou chamar de “trilogia das Fontainhas”. Estes filmes, que descrevem uma trajetória singular do diretor em sua relação com o bairro das Fontainhas, na Região Metropolitana de Lisboa, são estudados a partir de uma investigação sobre as significações de seus desenhos sonoros. Com o objetivo de demonstrar a importância específica da banda sonora no cinema de Pedro Costa, esta compreendida aqui como constituída pelos diálogos, ruídos e músicas e pelas relações destes com as imagens, analisamos: a) as diferentes impressões de silêncio que os filmes produzem, uma vez que estas impressões são percebidas como produtos de determinadas equações entre som e imagem; b) os diferentes sons acusmáticos que nos filmes são constituídos, especialmente seus efeitos nas imagens e vice-versa; e c) as diferentes vozes que nos filmes se manifestam, estendendo a análise aos diálogos, aos monólogos e às canções. O estudo da banda sonora dos três filmes nos permite constatar não apenas que o som fílmico é um elemento imprescindível para o estilo cinematográfico de Pedro Costa, mas também que a concepção e a utilização criativa dos sons estão intimamente relacionadas ao método de produção que o cineasta descobre e depura de filme a filme.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)FAPESP: 2018/02221-8porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGISUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessSom no cinemaPedro CostaFontainhasFilm soundLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::INTERPRETACAO CINEMATOGRAFICAO som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro CostaThe sound of Fontainhas: an analysis of the soundtrack of three films by Pedro Costainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis2e9e4446-8a76-4bcb-a15f-d643ebf46795reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALO_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdfO_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdfapplication/pdf5708233https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/10/O_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdfbc3927629bdd1ea3bacf3c7977b030bcMD510carta_comprovante_LUIZ.pdfcarta_comprovante_LUIZ.pdfapplication/pdf615465https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/4/carta_comprovante_LUIZ.pdfed25b22f5d20b9d0489033824e43927eMD54CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/5/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD55TEXTO_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.txtO_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.txtExtracted texttext/plain595344https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/6/O_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.txt6558e73c357d52fb365cf63b8519cc4eMD56carta_comprovante_LUIZ.pdf.txtcarta_comprovante_LUIZ.pdf.txtExtracted texttext/plain1595https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/8/carta_comprovante_LUIZ.pdf.txt7e68c217259c4424cb8a383340bd0e90MD58THUMBNAILO_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.jpgO_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5237https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/7/O_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.jpg6f2a264c9adc72ea14df09a46c8b8f3bMD57carta_comprovante_LUIZ.pdf.jpgcarta_comprovante_LUIZ.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg14009https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/9/carta_comprovante_LUIZ.pdf.jpg7af6734e924288e94af424944b648340MD59ufscar/132712023-09-18 18:32:06.398oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13271Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:06Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The sound of Fontainhas: an analysis of the soundtrack of three films by Pedro Costa |
title |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa |
spellingShingle |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa Oliveira, Luiz Fernando Coutinho de Som no cinema Pedro Costa Fontainhas Film sound LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::INTERPRETACAO CINEMATOGRAFICA |
title_short |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa |
title_full |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa |
title_fullStr |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa |
title_full_unstemmed |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa |
title_sort |
O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa |
author |
Oliveira, Luiz Fernando Coutinho de |
author_facet |
Oliveira, Luiz Fernando Coutinho de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1113832476763697 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Luiz Fernando Coutinho de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Miranda, Suzana Reck |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8566012598222563 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
9b4b2424-28c1-4563-9652-c648cf065e4c |
contributor_str_mv |
Miranda, Suzana Reck |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Som no cinema Pedro Costa Fontainhas |
topic |
Som no cinema Pedro Costa Fontainhas Film sound LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::INTERPRETACAO CINEMATOGRAFICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Film sound |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::INTERPRETACAO CINEMATOGRAFICA |
description |
This research analyzes the film sound of three works by Portuguese filmmaker Pedro Costa, namely Bones (1997), In Vanda’s Room (2000) and Colossal Youth (2006), which together compose what is commonly referred to as “Fontainhas’ Trilogy”. These films, which describe the filmmaker’s peculiar trajectory in relation to the neighborhood of Fontainhas, in the Metropolitan Region of Lisbon, are all studied based on an investigation of their sound design’s significations. In order to demonstrate the specific importance of the soundtrack in the cinema of Pedro Costa, soundtrack here understood as constituted by dialogues, noises and music and their relationships with the images, we analyze: a) the different impressions of silence that the films produce, since these impressions are perceived as products of certain sound and image dispositions; b) the different acousmatic sounds constituted within the films, especially their effects on the images and vice-versa; and c) the different voices that manifest themselves in the films, extending the analysis to dialogues, monologues and songs. The study of the three films and their soundtracks allows us to conclude that not only film sound is an essential element to Pedro Costa’s cinematographic style, but also that the conception and creative use of sounds are closely related to the production method which the filmmaker discovers and matures from film to film. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-09-22T18:36:49Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-09-22T18:36:49Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-07-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Luiz Fernando Coutinho de. O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa. 2020. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13271. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13271 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Luiz Fernando Coutinho de. O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa. 2020. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13271. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2e9e4446-8a76-4bcb-a15f-d643ebf46795 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/10/O_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/4/carta_comprovante_LUIZ.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/5/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/6/O_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/8/carta_comprovante_LUIZ.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/7/O_Som_das_Fontainhas_LuizFernandoCoutinho.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13271/9/carta_comprovante_LUIZ.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bc3927629bdd1ea3bacf3c7977b030bc ed25b22f5d20b9d0489033824e43927e e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 6558e73c357d52fb365cf63b8519cc4e 7e68c217259c4424cb8a383340bd0e90 6f2a264c9adc72ea14df09a46c8b8f3b 7af6734e924288e94af424944b648340 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715621472370688 |