Bibliotecas vivas resistem: ações promovidas pela Biblioteca Sinhá Junqueira no combate às desigualdades
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19499 |
Resumo: | The aim of this paper is to understand the impact of the "living library" model, which is geared towards combating the inequalities of minorities and vulnerable groups. We will defend the living library model as a library format that provokes resistance from people who have historically been excluded from their rightful democratic spaces. The model aims to respond to these demands through access to information, education, literature and participation in decision-making. Therefore, based on the partial case study of the Sinhá Junqueira Library, we will present the socio-cultural actions that serve and represent this section of society, and which are based on the Sustainable Development Goals and the IFLA- UNESCO 2022 Public Library Manifesto. The research is based on an exploratory and qualitative bibliographic review, with an extensive search for literature on "living libraries" and information mediation. It was possible to observe the importance of the practice of information mediation carried out in favor of social protagonism, aiming to increase the participation of different minority groups in the construction of the BSJ, which implies the improvement of the lives of the subjects of these groups. We conclude that the living library is a non-traditional, contemporary library model that expands the horizons for the debate on the future of libraries and contributes to reducing inequalities. |
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Santos, Gabriele da SilvaGracioso, Luciana de Souzahttp://lattes.cnpq.br/48982019163602942024-02-27T12:18:20Z2024-02-27T12:18:20Z2024-02-07SANTOS, Gabriele da Silva. Bibliotecas vivas resistem: ações promovidas pela Biblioteca Sinhá Junqueira no combate às desigualdades. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19499.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19499The aim of this paper is to understand the impact of the "living library" model, which is geared towards combating the inequalities of minorities and vulnerable groups. We will defend the living library model as a library format that provokes resistance from people who have historically been excluded from their rightful democratic spaces. The model aims to respond to these demands through access to information, education, literature and participation in decision-making. Therefore, based on the partial case study of the Sinhá Junqueira Library, we will present the socio-cultural actions that serve and represent this section of society, and which are based on the Sustainable Development Goals and the IFLA- UNESCO 2022 Public Library Manifesto. The research is based on an exploratory and qualitative bibliographic review, with an extensive search for literature on "living libraries" and information mediation. It was possible to observe the importance of the practice of information mediation carried out in favor of social protagonism, aiming to increase the participation of different minority groups in the construction of the BSJ, which implies the improvement of the lives of the subjects of these groups. We conclude that the living library is a non-traditional, contemporary library model that expands the horizons for the debate on the future of libraries and contributes to reducing inequalities.O presente trabalho tem como objetivo compreender o impacto do modelo de "biblioteca vivas" voltadas para a perspectivas de combate às desigualdades das minorias e grupos vulneráveis. Defenderemos o modelo de biblioteca viva enquanto um formato de biblioteca que provoca resistência dos sujeitos historicamente afastados do espaços democráticos seus por direito. O modelo visa responder a estas demandas através do acesso à informação, educação, literatura e participação na tomada de decisões. Portanto, a partir do estudo de caso parcial da Biblioteca Sinhá Junqueira, faremos uma exposição das ações socioculturais que atendem e representam este recorte da sociedade, e que se amparem nos Objetivos Para o Desenvolvimento Sustentável e o Manifesto de Biblioteca Pública da IFLA UNESCO 2022. A pesquisa se baseia no método de revisão bibliográfica de caráter exploratório e qualitativo, contando com uma busca extensiva por bibliografia a respeito de “bibliotecas vivas” e mediação da informação. Foi possível observar a importância da prática de mediação da informação realizada em favor do protagonismo social, objetivando o aumento da participação de diferentes grupos minoritários na construção da BSJ e que implicam na melhoria de vida dos sujeitos desses grupos. Concluímos que a biblioteca viva é um modelo de biblioteca não tradicional e contemporâneo, que expande os horizontes para o debate a respeito do futuro das bibliotecas e corrobora para a redução das desigualdadesNão recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosBiblioteconomia e Ciência da Informação - BCIUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessBibliotecas vivasLiving librariesCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA::PROCESSOS DE DISSEMINACAO DA INFORMACAOBibliotecas vivas resistem: ações promovidas pela Biblioteca Sinhá Junqueira no combate às desigualdadesLiving libraries resist: actions promoted by the Sinhá Junqueira Library to combat inequalitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19499/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52ORIGINALTCC Gabriele Santos - VERSÃO FINAL.docx (3).pdfTCC Gabriele Santos - VERSÃO FINAL.docx (3).pdfMONOGRAFIA TRABALHO DE CONCLUSÃO DE CURSOapplication/pdf10998105https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19499/1/TCC%20Gabriele%20Santos%20-%20VERS%c3%83O%20FINAL.docx%20%283%29.pdff8737cac7c2eba08e1db4ee595b839e0MD51TEXTTCC Gabriele Santos - VERSÃO FINAL.docx (3).pdf.txtTCC Gabriele Santos - VERSÃO FINAL.docx (3).pdf.txtExtracted texttext/plain171934https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19499/3/TCC%20Gabriele%20Santos%20-%20VERS%c3%83O%20FINAL.docx%20%283%29.pdf.txt255f36b369cc222b0dd7f828d2f5c228MD53ufscar/194992024-05-14 17:36:31.29oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19499Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:36:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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