O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19224 http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.html |
Resumo: | The present work aims to analyze how listening students of the Libras/Portuguese Translation and Interpretation Course (TILSP) learn Libras as a second language in the classroom context, based on systematized teaching processes. More specifically, the emphasis is on learning aspects related to the use of the body and the signaling space to organize the scenarios and actions in a storytelling in Libras. The use of these resources, employed in a discursive strategy called 'demonstration' (Clark, 1996; SILVA, 2014), are elements that relate to visually perceptible aspects of the stories narrated in these languages. This work is based on other research that has already been discussing the elements that characterize the teaching of Libras in universities and on learning processes (MARTINS, NASCIMENTO, 2015). For our research, we analyzed two of my own productions in Libras, made in the course entitled “Deafness and visuality”, taught by a deaf teacher. The main activity analyzed is a video recorded on the first day of class, retold in the last class of the semester. With this, we analyzed the productions with the objective of identifying factors that show us advances in the teaching-learning process. With these analyses, we describe part of the Libras learning process in interaction and pedagogical mediation within the university. |
id |
SCAR_8a46e6c6164bcc84c3744b206270ceed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19224 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Ribeiro, Jéssica do AmaralSilva, João Paulo dahttp://lattes.cnpq.br/6111069189059770http://lattes.cnpq.br/8944378293430646https://orcid.org/0000-0003-0474-435X2024-02-07T18:57:08Z2024-02-07T18:57:08Z2023-09-01RIBEIRO, Jéssica do Amaral. O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19224.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19224http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.htmlThe present work aims to analyze how listening students of the Libras/Portuguese Translation and Interpretation Course (TILSP) learn Libras as a second language in the classroom context, based on systematized teaching processes. More specifically, the emphasis is on learning aspects related to the use of the body and the signaling space to organize the scenarios and actions in a storytelling in Libras. The use of these resources, employed in a discursive strategy called 'demonstration' (Clark, 1996; SILVA, 2014), are elements that relate to visually perceptible aspects of the stories narrated in these languages. This work is based on other research that has already been discussing the elements that characterize the teaching of Libras in universities and on learning processes (MARTINS, NASCIMENTO, 2015). For our research, we analyzed two of my own productions in Libras, made in the course entitled “Deafness and visuality”, taught by a deaf teacher. The main activity analyzed is a video recorded on the first day of class, retold in the last class of the semester. With this, we analyzed the productions with the objective of identifying factors that show us advances in the teaching-learning process. With these analyses, we describe part of the Libras learning process in interaction and pedagogical mediation within the university.O presente trabalho tem como objetivo analisar como alunos ouvintes do Curso de Tradução e Interpretação de libras / Português (TILSP) aprendem libras como segunda língua no contexto de sala de aula, a partir de processos sistematizados de ensino. Mais especificamente, a ênfase se volta para a aprendizagem dos aspectos relacionados ao uso do corpo e do espaço de sinalização para organizar os cenários e ações em uma contação de histórias em libras. O uso desses recursos, empregados em uma estratégia discursiva denominada aqui 'demonstração' (Clark, 1996; SILVA, 2014), são elementos que se relacionam com aspectos visualmente perceptíveis das histórias narradas nessas línguas. Este trabalho toma como base outras pesquisas que já vêm discutindo os elementos que caracterizam o ensino de libras nas universidades e sobre os processos de aprendizagem (MARTINS, NASCIMENTO, 2015). Para nossa pesquisa, analisamos duas de minhas próprias produções em libras, feitas na disciplina intitulada “Surdez e visualidade”, ministrada por um professor surdo. A atividade principal é um vídeo gravado no primeiro dia de aula e, posteriormente, a mesma narrativa foi recontada, na última aula do semestre. Com isso analisamos as produções com o objetivo de identificar fatores que nos mostram avanços do processo de ensino aprendizagem. Com essas análises, descrevemos parte do processo de aprendizagem da libras em interação e mediação pedagógica dentro da universidade.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosTradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa - TILSPUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessLibrasAprendizagemNarrativasBrazilian sign languageLearningNarrativesLINGUISTICA, LETRAS E ARTESO processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de históriasThe process of development and learning of Libras by hearing students in storytelling settingsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Jéssica do Amaral Ribeiro_Versão_Final.pdfTCC_Jéssica do Amaral Ribeiro_Versão_Final.pdfapplication/pdf2302675https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19224/1/TCC_J%c3%a9ssica%20do%20Amaral%20Ribeiro_Vers%c3%a3o_Final.pdf9399fa8e477833d2db4ecd6790eae6c8MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19224/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC_Jéssica do Amaral Ribeiro_Versão_Final.pdf.txtTCC_Jéssica do Amaral Ribeiro_Versão_Final.pdf.txtExtracted texttext/plain95385https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19224/3/TCC_J%c3%a9ssica%20do%20Amaral%20Ribeiro_Vers%c3%a3o_Final.pdf.txte539c6b4cc1ebdfa91e539807d04ff56MD53ufscar/192242024-05-14 17:30:12.628oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19224Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:30:12Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The process of development and learning of Libras by hearing students in storytelling settings |
title |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias |
spellingShingle |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias Ribeiro, Jéssica do Amaral Libras Aprendizagem Narrativas Brazilian sign language Learning Narratives LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias |
title_full |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias |
title_fullStr |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias |
title_full_unstemmed |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias |
title_sort |
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias |
author |
Ribeiro, Jéssica do Amaral |
author_facet |
Ribeiro, Jéssica do Amaral |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8944378293430646 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0003-0474-435X |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Jéssica do Amaral |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, João Paulo da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6111069189059770 |
contributor_str_mv |
Silva, João Paulo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Libras Aprendizagem Narrativas |
topic |
Libras Aprendizagem Narrativas Brazilian sign language Learning Narratives LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Brazilian sign language Learning Narratives |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
The present work aims to analyze how listening students of the Libras/Portuguese Translation and Interpretation Course (TILSP) learn Libras as a second language in the classroom context, based on systematized teaching processes. More specifically, the emphasis is on learning aspects related to the use of the body and the signaling space to organize the scenarios and actions in a storytelling in Libras. The use of these resources, employed in a discursive strategy called 'demonstration' (Clark, 1996; SILVA, 2014), are elements that relate to visually perceptible aspects of the stories narrated in these languages. This work is based on other research that has already been discussing the elements that characterize the teaching of Libras in universities and on learning processes (MARTINS, NASCIMENTO, 2015). For our research, we analyzed two of my own productions in Libras, made in the course entitled “Deafness and visuality”, taught by a deaf teacher. The main activity analyzed is a video recorded on the first day of class, retold in the last class of the semester. With this, we analyzed the productions with the objective of identifying factors that show us advances in the teaching-learning process. With these analyses, we describe part of the Libras learning process in interaction and pedagogical mediation within the university. |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-09-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-02-07T18:57:08Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-02-07T18:57:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RIBEIRO, Jéssica do Amaral. O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19224. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19224 |
dc.identifier.url.por.fl_str_mv |
http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.html |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Jéssica do Amaral. O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19224. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19224 http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.html |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa - TILSP |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa - TILSP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19224/1/TCC_J%c3%a9ssica%20do%20Amaral%20Ribeiro_Vers%c3%a3o_Final.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19224/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19224/3/TCC_J%c3%a9ssica%20do%20Amaral%20Ribeiro_Vers%c3%a3o_Final.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9399fa8e477833d2db4ecd6790eae6c8 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec e539c6b4cc1ebdfa91e539807d04ff56 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136431866413056 |