Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13275 |
Resumo: | In chemistry education, blogs have been used as a pedagogical strategy, enabling students to participate more actively in the teaching and learning process. This research aims to develop and stimulate argumentative practice in high school chemistry classes based on blogs and looking for answers to the following research question: to what extent did the strategy of using blogs help students develop arguments and what can be said about the structural quality of those arguments? In this perspective, four groups of students received instructions to create blogs on the socio-scientific topic of pesticide use. In all the blogs, arguments were verified that present data, justifications and conclusions, which are essential elements, according to the Toulmin Model. Furthermore, in all the analyzed arguments, there is more than one justification that, in most cases, is accompanied by a backing, indicating their good structural quality. Considering the nature of the arguments found in the blogs, the approach to questions about health, environment, economy and social aspects is highlighted. Therefore, setting up the blogs gave the students the opportunity to discuss socio-scientific issues, as well as argumentation based on posting comments. |
id |
SCAR_96be2e17d2af925b55f303d15f89f716 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13275 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Dias, Fabiane ElidiaQueiroz, Salete Linhareshttp://lattes.cnpq.br/7925870606416937http://lattes.cnpq.br/26941143682165646d88bfd5-64ff-4f18-a7d2-6f4295ae49292020-09-23T13:51:19Z2020-09-23T13:51:19Z2020-08-07DIAS, Fabiane Elidia. Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química. 2020. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13275.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13275In chemistry education, blogs have been used as a pedagogical strategy, enabling students to participate more actively in the teaching and learning process. This research aims to develop and stimulate argumentative practice in high school chemistry classes based on blogs and looking for answers to the following research question: to what extent did the strategy of using blogs help students develop arguments and what can be said about the structural quality of those arguments? In this perspective, four groups of students received instructions to create blogs on the socio-scientific topic of pesticide use. In all the blogs, arguments were verified that present data, justifications and conclusions, which are essential elements, according to the Toulmin Model. Furthermore, in all the analyzed arguments, there is more than one justification that, in most cases, is accompanied by a backing, indicating their good structural quality. Considering the nature of the arguments found in the blogs, the approach to questions about health, environment, economy and social aspects is highlighted. Therefore, setting up the blogs gave the students the opportunity to discuss socio-scientific issues, as well as argumentation based on posting comments.Na educação em química, blogs têm sido utilizados como estratégia pedagógica, possibilitando aos alunos participação mais ativa no processo de ensino e aprendizagem. Esta pesquisa tem como objetivo desenvolver e estimular a prática argumentativa em aulas de química no ensino médio, a partir do uso de blogs e busca respostas para a seguinte questão de pesquisa: em qual extensão a aplicação da estratégia de uso de blogs favoreceu a elaboração de argumentos por parte dos alunos e o que se pode afirmar com relação à qualidade estrutural dos referidos argumentos? Nessa perspectiva, quatro grupos de alunos receberam instruções para elaboração de blogs sobre o tema sociocientífico uso de agrotóxico. Em todos os blogs foram verificados argumentos que apresentam dado, justificativa e conclusão, elementos essenciais, segundo o Modelo de Toulmin. Ademais, em todos os argumentos analisados há mais de uma justificativa que, na maioria das vezes, está acompanhada de um backing, indicando a boa qualidade estrutural dos mesmos. Considerando a natureza dos argumentos presentes nos blogs, destaca-se a abordagem de questões sobre saúde, meio ambiente, economia e aspectos sociais. A elaboração dos blogs propiciou, portanto, a discussão de questões sociocientíficas por parte dos alunos bem como a argumentação, a partir da postagem de comentários.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessTecnologia na educaçãoArgumentaçãoQuestões sociocientíficasBlogsTechnology in educationArgumentationSocio-scientific issuesCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICACIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALUso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de QuímicaUsing blogs to develop argumentation in high school Chemistry classesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis6006006cc65e1b-dddd-41cf-949f-d6beb64b6403reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissertaçãofabiParaHomologarSet18.pdfDissertaçãofabiParaHomologarSet18.pdfDissertação de Mestradoapplication/pdf3974943https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/1/Disserta%c3%a7%c3%a3ofabiParaHomologarSet18.pdfe707be5f0fd4301cc40666c018ffdc8fMD51carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdfcarta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdfcarta comprovanteapplication/pdf140640https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/3/carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf98951d7dd17d269eb592876f7788a02bMD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/4/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD54TEXTDissertaçãofabiParaHomologarSet18.pdf.txtDissertaçãofabiParaHomologarSet18.pdf.txtExtracted texttext/plain198582https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/5/Disserta%c3%a7%c3%a3ofabiParaHomologarSet18.pdf.txtcf73504e990c2e8a935067501e36491fMD55carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.txtcarta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.txtExtracted texttext/plain1375https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/7/carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.txt89fd868f0013e55bb6bda94316ac135aMD57THUMBNAILDissertaçãofabiParaHomologarSet18.pdf.jpgDissertaçãofabiParaHomologarSet18.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8588https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/6/Disserta%c3%a7%c3%a3ofabiParaHomologarSet18.pdf.jpgdabf59a088d2612093f685493a8c2e03MD56carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.jpgcarta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10517https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/8/carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.jpg6cfd1796d5e74e4ba34532cb5b7ab70cMD58ufscar/132752023-09-18 18:32:01.11oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13275Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:01Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Using blogs to develop argumentation in high school Chemistry classes |
title |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química |
spellingShingle |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química Dias, Fabiane Elidia Tecnologia na educação Argumentação Questões sociocientíficas Blogs Technology in education Argumentation Socio-scientific issues CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química |
title_full |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química |
title_fullStr |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química |
title_full_unstemmed |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química |
title_sort |
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química |
author |
Dias, Fabiane Elidia |
author_facet |
Dias, Fabiane Elidia |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2694114368216564 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Fabiane Elidia |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Queiroz, Salete Linhares |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7925870606416937 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
6d88bfd5-64ff-4f18-a7d2-6f4295ae4929 |
contributor_str_mv |
Queiroz, Salete Linhares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia na educação Argumentação Questões sociocientíficas Blogs |
topic |
Tecnologia na educação Argumentação Questões sociocientíficas Blogs Technology in education Argumentation Socio-scientific issues CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Technology in education Argumentation Socio-scientific issues |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
In chemistry education, blogs have been used as a pedagogical strategy, enabling students to participate more actively in the teaching and learning process. This research aims to develop and stimulate argumentative practice in high school chemistry classes based on blogs and looking for answers to the following research question: to what extent did the strategy of using blogs help students develop arguments and what can be said about the structural quality of those arguments? In this perspective, four groups of students received instructions to create blogs on the socio-scientific topic of pesticide use. In all the blogs, arguments were verified that present data, justifications and conclusions, which are essential elements, according to the Toulmin Model. Furthermore, in all the analyzed arguments, there is more than one justification that, in most cases, is accompanied by a backing, indicating their good structural quality. Considering the nature of the arguments found in the blogs, the approach to questions about health, environment, economy and social aspects is highlighted. Therefore, setting up the blogs gave the students the opportunity to discuss socio-scientific issues, as well as argumentation based on posting comments. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-09-23T13:51:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-09-23T13:51:19Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-08-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
DIAS, Fabiane Elidia. Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química. 2020. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13275. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13275 |
identifier_str_mv |
DIAS, Fabiane Elidia. Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química. 2020. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13275. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13275 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
6cc65e1b-dddd-41cf-949f-d6beb64b6403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/1/Disserta%c3%a7%c3%a3ofabiParaHomologarSet18.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/3/carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/4/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/5/Disserta%c3%a7%c3%a3ofabiParaHomologarSet18.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/7/carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/6/Disserta%c3%a7%c3%a3ofabiParaHomologarSet18.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13275/8/carta-comprovante_homologacaoFabiSet18.docx.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e707be5f0fd4301cc40666c018ffdc8f 98951d7dd17d269eb592876f7788a02b e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 cf73504e990c2e8a935067501e36491f 89fd868f0013e55bb6bda94316ac135a dabf59a088d2612093f685493a8c2e03 6cfd1796d5e74e4ba34532cb5b7ab70c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136380468363264 |