Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2703 |
Resumo: | The project objectives are to investigate the knowledge of three teachers from kindergarten, while in training in the context of Curriculum Activity of Integration, Education and Research (ACIEPE), Ludic Science for Kids: assumptions, activities and experiences . This activity was one of three actions that formed part of the Disclosure Project scientific playful Science for Kids: Workshops and outreach activities for Science, Mathematics and Technology for children from 3 to 6 years . This is a qualitative research and a Case Study, in which video recordings compose the methods of analysis and data collecting from an extension kindergarten teachers education course. It was conducted by the following question: What is the knowledge manifested by teachers from kindergarten, in the context of ACIEPE, for mathematical experiences of children aged three to six years, based on the cultural-historical perspective? The categories of knowledge developed by Tardif (2008) are the foundations of the analysis. Results indicate that in the context of continuing education teachers oral narratives are permeated by individual and collective knowledge that intertwine all the time, among them personal, those from school education prior to training for teaching as well as those from programs and textbooks. All of these different kinds of knowledge integrate knowledge of experience. |
id |
SCAR_9dbea636fbca171c10a6e09c0a009eac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2703 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Rocha, Maria José da SilvaSousa, Maria do Carmo dehttp://lattes.cnpq.br/6637658562543505http://lattes.cnpq.br/26588205240271000c0f262c-c163-455d-be1f-7fdfd8dcc28b2016-06-02T19:39:41Z2014-07-072016-06-02T19:39:41Z2014-03-25ROCHA, Maria José da Silva. Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2703The project objectives are to investigate the knowledge of three teachers from kindergarten, while in training in the context of Curriculum Activity of Integration, Education and Research (ACIEPE), Ludic Science for Kids: assumptions, activities and experiences . This activity was one of three actions that formed part of the Disclosure Project scientific playful Science for Kids: Workshops and outreach activities for Science, Mathematics and Technology for children from 3 to 6 years . This is a qualitative research and a Case Study, in which video recordings compose the methods of analysis and data collecting from an extension kindergarten teachers education course. It was conducted by the following question: What is the knowledge manifested by teachers from kindergarten, in the context of ACIEPE, for mathematical experiences of children aged three to six years, based on the cultural-historical perspective? The categories of knowledge developed by Tardif (2008) are the foundations of the analysis. Results indicate that in the context of continuing education teachers oral narratives are permeated by individual and collective knowledge that intertwine all the time, among them personal, those from school education prior to training for teaching as well as those from programs and textbooks. All of these different kinds of knowledge integrate knowledge of experience.Esta pesquisa teve como objetivo principal investigar os saberes de três professores da Educação Infantil, enquanto estavam em formação no contexto da Atividade Curricular de Integração, Ensino, Pesquisa e Extensão (ACIEPE) Ciência Lúdica para Crianças: pressupostos, atividades e vivências. Tal atividade foi uma das três ações que fizeram parte do Projeto de Divulgação cientifica Ciência lúdica para crianças: Oficinas e atividades de divulgação da Ciência, Matemática e Tecnologia para crianças de 3 a 6 anos. A pesquisa é qualitativa, configura-se como Estudo de Caso, sendo que os instrumentos de coleta e análise dos dados são gravações de vídeos de um curso de formação continuada para professores da Educação Infantil. Foi conduzida pela seguinte questão: quais são os saberes manifestos por professores da Educação Infantil, no contexto da ACIEPE, em relação à vivência matemática de crianças de três a seis anos? A análise dos saberes foi feita a partir de categorias elaboradas por Tardif (2008). Os resultados da pesquisa indicam que, no contexto da formação continuada, as narrativas orais dos professores estão permeadas de saberes individuais e coletivos, que se entrelaçam a todo o momento, dentre eles, os pessoais, aqueles provenientes da formação escolar, anterior ao da formação profissional para o magistério, bem como aqueles provenientes de programas e livros didáticos. Todos esses saberes integram os saberes da experiência.Universidade Federal de Sao Carlosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBRSaberes docentesEducação infantilEducação matemáticaCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSaberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para criançasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1a29965a3-6f0b-4274-98f8-ad77d9f3fe91info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5845.pdfapplication/pdf2773752https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2703/1/5845.pdf3ab30b41bbe0bc4a7b07d4ea76b2104bMD51TEXT5845.pdf.txt5845.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2703/2/5845.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5845.pdf.jpg5845.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7081https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2703/3/5845.pdf.jpg24a601dffd9ac07c1eb176fa6b3335d1MD53ufscar/27032023-09-18 18:31:31.671oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2703Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças |
title |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças |
spellingShingle |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças Rocha, Maria José da Silva Saberes docentes Educação infantil Educação matemática CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças |
title_full |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças |
title_fullStr |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças |
title_full_unstemmed |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças |
title_sort |
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças |
author |
Rocha, Maria José da Silva |
author_facet |
Rocha, Maria José da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2658820524027100 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Maria José da Silva |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sousa, Maria do Carmo de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6637658562543505 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
0c0f262c-c163-455d-be1f-7fdfd8dcc28b |
contributor_str_mv |
Sousa, Maria do Carmo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes docentes Educação infantil Educação matemática |
topic |
Saberes docentes Educação infantil Educação matemática CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The project objectives are to investigate the knowledge of three teachers from kindergarten, while in training in the context of Curriculum Activity of Integration, Education and Research (ACIEPE), Ludic Science for Kids: assumptions, activities and experiences . This activity was one of three actions that formed part of the Disclosure Project scientific playful Science for Kids: Workshops and outreach activities for Science, Mathematics and Technology for children from 3 to 6 years . This is a qualitative research and a Case Study, in which video recordings compose the methods of analysis and data collecting from an extension kindergarten teachers education course. It was conducted by the following question: What is the knowledge manifested by teachers from kindergarten, in the context of ACIEPE, for mathematical experiences of children aged three to six years, based on the cultural-historical perspective? The categories of knowledge developed by Tardif (2008) are the foundations of the analysis. Results indicate that in the context of continuing education teachers oral narratives are permeated by individual and collective knowledge that intertwine all the time, among them personal, those from school education prior to training for teaching as well as those from programs and textbooks. All of these different kinds of knowledge integrate knowledge of experience. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-07-07 2016-06-02T19:39:41Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:39:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROCHA, Maria José da Silva. Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2703 |
identifier_str_mv |
ROCHA, Maria José da Silva. Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2703 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a29965a3-6f0b-4274-98f8-ad77d9f3fe91 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2703/1/5845.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2703/2/5845.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2703/3/5845.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3ab30b41bbe0bc4a7b07d4ea76b2104b d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 24a601dffd9ac07c1eb176fa6b3335d1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136261518950400 |