Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5955 |
Resumo: | Teaching Statistics as part of the axis Treatment Information is seen by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) as a tool for the interpretation of the world that surrounds the pupil, in view of the diversity of areas using the typical elements of Statistics (such as tables, graphs, etc.) in the dissemination of information. Hence, the need for teaching this subject should strive for contextualization of its contents and provide information for decision-making. The objective of this work was to present a didactic sequence that judges be more appropriate as the significance for the student with regard to the teaching of some of these elements of statistics, specifically the Standard Deviation, the application of an exercise in a class of 3rd. year of high school public school education in the city of Jahu. Together, adds that, after analysis of seven textbooks indicated by PNLEM programs (Programa Nacional do Livro Didático do Ensino Médio) and PNLD ((Programa Nacional do Livro Didático) as to approach the teaching of statistics, it was found that in one there is the option for this instructional sequence in which the settings of the approach is associated with the Normal Curve probabilities related to a frequency distribution. Expected to lead teachers and mentors to reflect on the teaching of this subject, both in performance in the classroom or guidance for professionals in education, as in the choice of books or other educational materials. |
id |
SCAR_a97326022bf121a06ed355ad94003854 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5955 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Francisco, Sérgio LuizMoura, Renato José dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760545A7http://lattes.cnpq.br/79623088987586080f0c376b-7780-4f9b-967e-74fe2b1970202016-06-02T20:29:25Z2013-11-112016-06-02T20:29:25Z2013-09-30FRANCISCO, Sérgio Luiz. Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5955Teaching Statistics as part of the axis Treatment Information is seen by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) as a tool for the interpretation of the world that surrounds the pupil, in view of the diversity of areas using the typical elements of Statistics (such as tables, graphs, etc.) in the dissemination of information. Hence, the need for teaching this subject should strive for contextualization of its contents and provide information for decision-making. The objective of this work was to present a didactic sequence that judges be more appropriate as the significance for the student with regard to the teaching of some of these elements of statistics, specifically the Standard Deviation, the application of an exercise in a class of 3rd. year of high school public school education in the city of Jahu. Together, adds that, after analysis of seven textbooks indicated by PNLEM programs (Programa Nacional do Livro Didático do Ensino Médio) and PNLD ((Programa Nacional do Livro Didático) as to approach the teaching of statistics, it was found that in one there is the option for this instructional sequence in which the settings of the approach is associated with the Normal Curve probabilities related to a frequency distribution. Expected to lead teachers and mentors to reflect on the teaching of this subject, both in performance in the classroom or guidance for professionals in education, as in the choice of books or other educational materials.O ensino de Estatística como parte do eixo de Tratamento de Informações é visto pelos PCNs (Parâmetros Curriculares Nacionais) como uma ferramenta para a interpretação do mundo que cerca o aluno, tendo em vista a diversidade de áreas que utilizam os elementos típicos da Estatística (como tabelas, gráficos, etc) na divulgação de informações. Daí, a necessidade de que o ensino deste tema deva primar pela contextualização de seus conteúdos e fornecer subsídios para as tomadas de decisões. Assim, o objetivo deste trabalho foi apresentar uma sequência didática que julga ser mais adequada quanto à significância para o aluno no que diz respeito ao ensino de alguns desses elementos da Estatística, especificamente o Desvio Padrão, com a aplicação de um exercício em uma classe da 3ª. série do Ensino Médio da rede pública estadual de educação, na cidade de Jahu. Juntamente, acrescenta-se que, após a análise de sete livros didáticos indicados pelos programas PNLEM (Programa Nacional do Livro Didático do Ensino Médio) e PNLD (Programa Nacional do Livro Didático), quanto à abordagem do ensino de Estatística, verificou-se que em apenas um há a opção por essa sequência didática, na qual a abordagem das definições da Curva Normal é associada às Probabilidades referentes a uma distribuição de frequências. Espera-se levar professores e orientadores pedagógicos à reflexão sobre o ensino desse tema, tanto na atuação em sala de aula ou em orientações para profissionais da área de educação, como, na escolha de livros ou quaisquer outros materiais didáticos.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBREstatísticaDesvios-padrãoLivros didáticosMatemáticaStatisticsStandard deviationTextbooksMathCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAbordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1010df237-e099-433b-8b5a-3e17e31a2311info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5559.pdfapplication/pdf4011578https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5955/1/5559.pdfda9d129d8556cec59dfe06e20b028d0bMD51TEXT5559.pdf.txt5559.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5955/2/5559.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5559.pdf.jpg5559.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6088https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5955/3/5559.pdf.jpgbf4e764650f6f0c38aa521f7d7fe6af7MD53ufscar/59552023-09-18 18:31:37.28oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5955Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos |
title |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos |
spellingShingle |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos Francisco, Sérgio Luiz Estatística Desvios-padrão Livros didáticos Matemática Statistics Standard deviation Textbooks Math CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos |
title_full |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos |
title_fullStr |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos |
title_full_unstemmed |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos |
title_sort |
Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos |
author |
Francisco, Sérgio Luiz |
author_facet |
Francisco, Sérgio Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7962308898758608 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francisco, Sérgio Luiz |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Moura, Renato José de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760545A7 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
0f0c376b-7780-4f9b-967e-74fe2b197020 |
contributor_str_mv |
Moura, Renato José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estatística Desvios-padrão Livros didáticos Matemática |
topic |
Estatística Desvios-padrão Livros didáticos Matemática Statistics Standard deviation Textbooks Math CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Statistics Standard deviation Textbooks Math |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Teaching Statistics as part of the axis Treatment Information is seen by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) as a tool for the interpretation of the world that surrounds the pupil, in view of the diversity of areas using the typical elements of Statistics (such as tables, graphs, etc.) in the dissemination of information. Hence, the need for teaching this subject should strive for contextualization of its contents and provide information for decision-making. The objective of this work was to present a didactic sequence that judges be more appropriate as the significance for the student with regard to the teaching of some of these elements of statistics, specifically the Standard Deviation, the application of an exercise in a class of 3rd. year of high school public school education in the city of Jahu. Together, adds that, after analysis of seven textbooks indicated by PNLEM programs (Programa Nacional do Livro Didático do Ensino Médio) and PNLD ((Programa Nacional do Livro Didático) as to approach the teaching of statistics, it was found that in one there is the option for this instructional sequence in which the settings of the approach is associated with the Normal Curve probabilities related to a frequency distribution. Expected to lead teachers and mentors to reflect on the teaching of this subject, both in performance in the classroom or guidance for professionals in education, as in the choice of books or other educational materials. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-11-11 2016-06-02T20:29:25Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-09-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:29:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FRANCISCO, Sérgio Luiz. Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5955 |
identifier_str_mv |
FRANCISCO, Sérgio Luiz. Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5955 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
010df237-e099-433b-8b5a-3e17e31a2311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5955/1/5559.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5955/2/5559.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5955/3/5559.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
da9d129d8556cec59dfe06e20b028d0b d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e bf4e764650f6f0c38aa521f7d7fe6af7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136290155560960 |