Fractais no ensino médio: uma sequência didática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5925 |
Resumo: | The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, aiding them in realizing the importance of mathematics to the development of the most diverse fields of human knowledge. Mathematics, so often emphasized in classrooms, privileges its procedural aspect, forcing the student not to perceive it as a dynamic science, linked to the comprehension of phenomena in the several fields of knowledge. Euclidean Geometry, thoroughly advertised, is, in general, more appropriate to the study of shapes found in houses, bridges and machine constructions among others, and the student might be taken to assume that mathematics is distant from the shapes observed beyond the windows of the classroom, such as in clouds, trees, rays that cut the skies and so on. |
id |
SCAR_ce0793e036b1d5073961f101f1b61b8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5925 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Adami, Paulo SérgioSampaio, João Carlos Vieirahttp://lattes.cnpq.br/8286887389013685http://lattes.cnpq.br/8314031392359250878f84d5-36db-47f0-b18e-4a469cf8d27f2016-06-02T20:29:20Z2013-04-242016-06-02T20:29:20Z2013-04-11ADAMI, Paulo Sérgio. Fractais no ensino médio : uma sequência didática. 2013. 55 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5925The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, aiding them in realizing the importance of mathematics to the development of the most diverse fields of human knowledge. Mathematics, so often emphasized in classrooms, privileges its procedural aspect, forcing the student not to perceive it as a dynamic science, linked to the comprehension of phenomena in the several fields of knowledge. Euclidean Geometry, thoroughly advertised, is, in general, more appropriate to the study of shapes found in houses, bridges and machine constructions among others, and the student might be taken to assume that mathematics is distant from the shapes observed beyond the windows of the classroom, such as in clouds, trees, rays that cut the skies and so on.Este trabalho pretende descrever uma sequência didática que visa dar condições para que os alunos construam noções sobre as aplicações da geometria fractal e dos sistemas dinâmicos, ajudando-os a perceber a importância da matemática para o desenvolvimento dos mais diversificados campos do conhecimento humano. A matemática, muitas vezes enfatizada nas salas de aula, privilegia seu aspecto procedimental, ceifando o aluno de percebê-la como uma ciência dinâmica e ligada à compreensão de fenômenos nas mais diversas áreas do conhecimento. A Geometria Euclidiana, amplamente divulgada é, em geral, mais apropriada para o estudo das formas verificadas nas construções de casas, pontes, máquinas e etc., e o aluno pode ser levado a imaginar que a matemática é distante das formas observadas além das janelas da sala de aula, como nas nuvens, flores, árvores, nos raios que cortam o céu, etc.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRFractaisCaosSistemas dinâmicosPrática docenteGeoGebra (Software de computador)FractalsChaosDynamical systemsTeaching practiceGeoGebraCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAFractais no ensino médio: uma sequência didáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5024.pdfapplication/pdf3530298https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5925/1/5024.pdf5955696c4eaa8dc8b6c5b53a0054a448MD51TEXT5024.pdf.txt5024.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5925/2/5024.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5024.pdf.jpg5024.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6108https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5925/3/5024.pdf.jpgc41ee772f99e0df7dc2dccfd3f0aebecMD53ufscar/59252023-09-18 18:31:37.924oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5925Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática |
title |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática |
spellingShingle |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática Adami, Paulo Sérgio Fractais Caos Sistemas dinâmicos Prática docente GeoGebra (Software de computador) Fractals Chaos Dynamical systems Teaching practice GeoGebra CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática |
title_full |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática |
title_fullStr |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática |
title_full_unstemmed |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática |
title_sort |
Fractais no ensino médio: uma sequência didática |
author |
Adami, Paulo Sérgio |
author_facet |
Adami, Paulo Sérgio |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8314031392359250 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adami, Paulo Sérgio |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8286887389013685 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
878f84d5-36db-47f0-b18e-4a469cf8d27f |
contributor_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fractais Caos Sistemas dinâmicos Prática docente GeoGebra (Software de computador) |
topic |
Fractais Caos Sistemas dinâmicos Prática docente GeoGebra (Software de computador) Fractals Chaos Dynamical systems Teaching practice GeoGebra CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Fractals Chaos Dynamical systems Teaching practice GeoGebra |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, aiding them in realizing the importance of mathematics to the development of the most diverse fields of human knowledge. Mathematics, so often emphasized in classrooms, privileges its procedural aspect, forcing the student not to perceive it as a dynamic science, linked to the comprehension of phenomena in the several fields of knowledge. Euclidean Geometry, thoroughly advertised, is, in general, more appropriate to the study of shapes found in houses, bridges and machine constructions among others, and the student might be taken to assume that mathematics is distant from the shapes observed beyond the windows of the classroom, such as in clouds, trees, rays that cut the skies and so on. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-24 2016-06-02T20:29:20Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:29:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ADAMI, Paulo Sérgio. Fractais no ensino médio : uma sequência didática. 2013. 55 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5925 |
identifier_str_mv |
ADAMI, Paulo Sérgio. Fractais no ensino médio : uma sequência didática. 2013. 55 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5925 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5925/1/5024.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5925/2/5024.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5925/3/5024.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5955696c4eaa8dc8b6c5b53a0054a448 d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e c41ee772f99e0df7dc2dccfd3f0aebec |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715547260452864 |