A assembleia de classe como recurso didático para a construção da argumentação moral na educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cristiane Santiago de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15118
Resumo: This study arises from reflections on the educational phenomenon experienced in pedagogical practices about the difficulties that students have to debate, discuss and expose their opinions through arguments, since this competence is mandatory content of mother tongue classes, especially in the years end of Elementary School II (9th years) and High School. Therefore, this research studied, discussed and analyzed the effectiveness of the class assembly as a didactic resource in the teaching and learning processes, in the initial grades of Elementary School II (6th and 7th years). We are based on the Theory of Communicative Action from the perspective of Habermas' moral argument (2003, 2012) and on Paulo Freire's dialogic and emancipatory education (1967, 1996, 2013, 2019, 2020a,b,c). We used the qualitative approach in proposing four class assemblies with students between ten (10) and twelve (12) years old, having as mediator the researcher who also teaches classes in this class. The results showed that the assemblies are a powerful didactic resource for working with moral argumentation, as long as the mediation and the pedagogical intentionality proposed by the educator has as a specific objective the dialogical and argumentative resourcefulness in the community, in our case, the group of students. The contextualization and the collective decision to discuss a certain content, which has meaning and sense for the collectivity, is another strong assumption to reach the educational objectives with the emphasis on the argumentation that it becomes and to have a power of influence more connected with the reality and the educational process experienced and experienced in the assembly.
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Therefore, this research studied, discussed and analyzed the effectiveness of the class assembly as a didactic resource in the teaching and learning processes, in the initial grades of Elementary School II (6th and 7th years). We are based on the Theory of Communicative Action from the perspective of Habermas' moral argument (2003, 2012) and on Paulo Freire's dialogic and emancipatory education (1967, 1996, 2013, 2019, 2020a,b,c). We used the qualitative approach in proposing four class assemblies with students between ten (10) and twelve (12) years old, having as mediator the researcher who also teaches classes in this class. The results showed that the assemblies are a powerful didactic resource for working with moral argumentation, as long as the mediation and the pedagogical intentionality proposed by the educator has as a specific objective the dialogical and argumentative resourcefulness in the community, in our case, the group of students. The contextualization and the collective decision to discuss a certain content, which has meaning and sense for the collectivity, is another strong assumption to reach the educational objectives with the emphasis on the argumentation that it becomes and to have a power of influence more connected with the reality and the educational process experienced and experienced in the assembly.Este estudo nasce das reflexões diante do fenômeno educacional vivenciado nas práticas pedagógicas acerca das dificuldades que os alunos apresentam para debater, discutir e expor suas opiniões por meio de argumentos, uma vez que essa competência é conteúdo obrigatório das aulas de língua materna, especialmente nos anos finais do Ensino Fundamental II (9ºs anos) e Ensino Médio. Sendo assim, esta pesquisa discutiu, analisou e investigou a realização de assembleias de classe como um recurso didático significativo para o desenvolvimento da competência da argumentação numa perspectiva moral na Educação Básica. Nos baseamos na Teoria da Ação Comunicativa na perspectiva da argumentação moral de Habermas (2003, 2012) e na educação dialógica e emancipatória de Paulo Freire (1967, 1996, 2013, 2019, 2020a,b,c). Utilizamos a abordagem qualitativa na proposição de quatro assembleias de classe com alunos entre dez (10) e doze (12) anos tendo como mediadora a própria pesquisadora que também ministra aulas para esta turma. Os resultados mostraram que as assembleias são um recurso didático potente para o trabalho com a argumentação moral, desde que a mediação e a intencionalidade pedagógica proposta do/da educador/educadora tenha como objetivo específico a desenvoltura dialógica e argumentativa na coletividade, no nosso caso, o grupo de alunos. A contextualização e a decisão coletiva de discutir um determinado conteúdo, que tenha significado e sentido para a coletividade, é outro forte pressuposto para se alcançar os objetivos educacionais com a ênfase na argumentação que passa a ser e ter um poder de influência mais conectado com a realidade e com o processo educacional vivenciado e experienciado na assembleia.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessArgumentação moralAssembleia de classeDialogismoAutonomiaMediaçãoMoral argumentationClass assemblyDialogismAutonomyMediationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMA assembleia de classe como recurso didático para a construção da argumentação moral na educação básicaThe class assembly as a didactic resource for the construction of moral argumentation in basic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis6006009b19a10d-9ca0-467e-a997-52da6f293207reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDISSERTAÇÃO_CRISTIANE SANTIAGO DE OLIVEIRA.pdfDISSERTAÇÃO_CRISTIANE SANTIAGO DE OLIVEIRA.pdfDissertação de Cristiane Santiago de Oliveiraapplication/pdf1741066https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15118/1/DISSERTAC%cc%a7A%cc%83O_CRISTIANE%20SANTIAGO%20DE%20OLIVEIRA.pdfb793d73435c6b928f163f1c89ab5aa78MD51carta_autorização.pdfcarta_autorização.pdfCarta autorizaçãoapplication/pdf80749https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15118/4/carta_autoriza%c3%a7%c3%a3o.pdf0e45d44b0d787666e4f7ab03e98ab0d0MD54CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15118/5/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD55TEXTDISSERTAÇÃO_CRISTIANE SANTIAGO DE OLIVEIRA.pdf.txtDISSERTAÇÃO_CRISTIANE SANTIAGO DE OLIVEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain342711https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15118/6/DISSERTAC%cc%a7A%cc%83O_CRISTIANE%20SANTIAGO%20DE%20OLIVEIRA.pdf.txt0352c5eeaea93d7787d102eeb1146e46MD56carta_autorização.pdf.txtcarta_autorização.pdf.txtExtracted texttext/plain1https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15118/8/carta_autoriza%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt68b329da9893e34099c7d8ad5cb9c940MD58THUMBNAILDISSERTAÇÃO_CRISTIANE SANTIAGO DE OLIVEIRA.pdf.jpgDISSERTAÇÃO_CRISTIANE SANTIAGO DE OLIVEIRA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6673https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15118/7/DISSERTAC%cc%a7A%cc%83O_CRISTIANE%20SANTIAGO%20DE%20OLIVEIRA.pdf.jpg243021e54a6797cc521dcecdf255adf7MD57carta_autorização.pdf.jpgcarta_autorização.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8508https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15118/9/carta_autoriza%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpga724e1d1019513dc8ebff42549aefb3eMD59ufscar/151182023-09-18 18:32:20.37oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15118Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:20Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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