Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221 |
Resumo: | This dissertation investigates the teaching and learning process and the pedagogical practices of Guarani Mbya child from Nova Jacundá, in the southeast of Pará. Its intent is to comprehend what is to becoming/become (Toren 2004) an indigenous student. The child will be taken as a social actor who is active and a culture producer (Cohn 2005), and we took the school as the place where child become students, like the practice of autopoietic (Toren 1999), therefore, a place which produces meaning to their world. So, my ethnography intents to comprehend how these child produce meaning in the school context and, as indigenous students, how they take the school as a frontier place (Tassinari 2001) where the knowledge is articulated, and the Guarani Mbya way of being and their teaching practices with the knowledge and the pedagogical methods. This ethnography of a Guarani Mbya school will contribute to the comprehension of meaning assigned by child going to school, place where are created new forms of knowledge construction indigenous and non-indigenous in new relations, beyond of those made in their own Guarani learning process. |
id |
SCAR_e8fe56d165d24ea952cb48d03d39c0e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/221 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Marqui, Amanda RodriguesCohn, Claricehttp://lattes.cnpq.br/1714080901123094http://lattes.cnpq.br/1696584969032916b618ab6b-d2bc-463b-8a9e-1f1e3ec18b6c2016-06-02T19:00:27Z2012-12-202016-06-02T19:00:27Z2012-03-06MARQUI, Amanda Rodrigues. Tornar-se aluno(a) indígena: A etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221This dissertation investigates the teaching and learning process and the pedagogical practices of Guarani Mbya child from Nova Jacundá, in the southeast of Pará. Its intent is to comprehend what is to becoming/become (Toren 2004) an indigenous student. The child will be taken as a social actor who is active and a culture producer (Cohn 2005), and we took the school as the place where child become students, like the practice of autopoietic (Toren 1999), therefore, a place which produces meaning to their world. So, my ethnography intents to comprehend how these child produce meaning in the school context and, as indigenous students, how they take the school as a frontier place (Tassinari 2001) where the knowledge is articulated, and the Guarani Mbya way of being and their teaching practices with the knowledge and the pedagogical methods. This ethnography of a Guarani Mbya school will contribute to the comprehension of meaning assigned by child going to school, place where are created new forms of knowledge construction indigenous and non-indigenous in new relations, beyond of those made in their own Guarani learning process.Esta dissertação investiga os processos de ensino e aprendizagem e as práticas pedagógicas escolares das crianças Guarani Mbya de Nova Jacundá, que vivem no sudeste do Pará, a fim de compreender o que é tornar-se ( becoming/become , Toren 2004) aluno(a) indígena. A criança será aqui tomada como ator social ativo e produtor de cultura (Cohn 2005) e a escola será abordada como um espaço em que as crianças tornam-se alunos, como uma das práticas de autopoieses ( autopoietic , Toren 1999), ou seja, de produção de significados sobre o seu mundo. Sendo assim, minha etnografia pretende compreender como estas crianças produzem significados no contexto escolar e na condição de alunos indígenas, tomando a escola como um espaço de fronteira (Tassinari 2001), em que se articulam os conhecimentos, o modo de ser guarani mbya e suas práticas de ensino e de aprendizagem com os conhecimentos e métodos pedagógicos escolares. Esta etnografia de uma escola guarani mbya irá contribuir para a compreensão dos significados atribuídos pelas crianças ao ir à escola, espaço onde se dão novas formas de construção de conhecimento - indígena e não-indígena em novas relações, além daquelas realizadas nos próprios processos de aprendizagem guarani.Universidade Federal de Minas Geraisapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGASUFSCarBRAntropologiaÍndios GuaraniAntropologia da criançaEducação escolarGuarani MbyaAnthropology of ChildrenSchoolar EducationCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIATornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundáinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1138a3f3d-7154-4436-904a-ee0c9d1b5e21info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL4761.pdfapplication/pdf3758700https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/1/4761.pdf451a84f3c0ad9adec8a61b90b1eb6bf5MD51TEXT4761.pdf.txt4761.pdf.txtExtracted texttext/plain280059https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/2/4761.pdf.txt58ab36b473e4ec15636d888e964d8f0cMD52THUMBNAIL4761.pdf.jpg4761.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5169https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/3/4761.pdf.jpg7df528c31cb83ea076dee17cd20c83c7MD53ufscar/2212023-09-18 18:31:49.218oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/221Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:49Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá |
title |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá |
spellingShingle |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá Marqui, Amanda Rodrigues Antropologia Índios Guarani Antropologia da criança Educação escolar Guarani Mbya Anthropology of Children Schoolar Education CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
title_short |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá |
title_full |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá |
title_fullStr |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá |
title_full_unstemmed |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá |
title_sort |
Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá |
author |
Marqui, Amanda Rodrigues |
author_facet |
Marqui, Amanda Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1696584969032916 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marqui, Amanda Rodrigues |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cohn, Clarice |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1714080901123094 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
b618ab6b-d2bc-463b-8a9e-1f1e3ec18b6c |
contributor_str_mv |
Cohn, Clarice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antropologia Índios Guarani Antropologia da criança Educação escolar |
topic |
Antropologia Índios Guarani Antropologia da criança Educação escolar Guarani Mbya Anthropology of Children Schoolar Education CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Guarani Mbya Anthropology of Children Schoolar Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
description |
This dissertation investigates the teaching and learning process and the pedagogical practices of Guarani Mbya child from Nova Jacundá, in the southeast of Pará. Its intent is to comprehend what is to becoming/become (Toren 2004) an indigenous student. The child will be taken as a social actor who is active and a culture producer (Cohn 2005), and we took the school as the place where child become students, like the practice of autopoietic (Toren 1999), therefore, a place which produces meaning to their world. So, my ethnography intents to comprehend how these child produce meaning in the school context and, as indigenous students, how they take the school as a frontier place (Tassinari 2001) where the knowledge is articulated, and the Guarani Mbya way of being and their teaching practices with the knowledge and the pedagogical methods. This ethnography of a Guarani Mbya school will contribute to the comprehension of meaning assigned by child going to school, place where are created new forms of knowledge construction indigenous and non-indigenous in new relations, beyond of those made in their own Guarani learning process. |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-12-20 2016-06-02T19:00:27Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-03-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:00:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MARQUI, Amanda Rodrigues. Tornar-se aluno(a) indígena: A etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221 |
identifier_str_mv |
MARQUI, Amanda Rodrigues. Tornar-se aluno(a) indígena: A etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
138a3f3d-7154-4436-904a-ee0c9d1b5e21 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/1/4761.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/2/4761.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/3/4761.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
451a84f3c0ad9adec8a61b90b1eb6bf5 58ab36b473e4ec15636d888e964d8f0c 7df528c31cb83ea076dee17cd20c83c7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136242807111680 |