Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marqui, Amanda Rodrigues
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221
Resumo: This dissertation investigates the teaching and learning process and the pedagogical practices of Guarani Mbya child from Nova Jacundá, in the southeast of Pará. Its intent is to comprehend what is to becoming/become (Toren 2004) an indigenous student. The child will be taken as a social actor who is active and a culture producer (Cohn 2005), and we took the school as the place where child become students, like the practice of autopoietic (Toren 1999), therefore, a place which produces meaning to their world. So, my ethnography intents to comprehend how these child produce meaning in the school context and, as indigenous students, how they take the school as a frontier place (Tassinari 2001) where the knowledge is articulated, and the Guarani Mbya way of being and their teaching practices with the knowledge and the pedagogical methods. This ethnography of a Guarani Mbya school will contribute to the comprehension of meaning assigned by child going to school, place where are created new forms of knowledge construction indigenous and non-indigenous in new relations, beyond of those made in their own Guarani learning process.
id SCAR_e8fe56d165d24ea952cb48d03d39c0e3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/221
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Marqui, Amanda RodriguesCohn, Claricehttp://lattes.cnpq.br/1714080901123094http://lattes.cnpq.br/1696584969032916b618ab6b-d2bc-463b-8a9e-1f1e3ec18b6c2016-06-02T19:00:27Z2012-12-202016-06-02T19:00:27Z2012-03-06MARQUI, Amanda Rodrigues. Tornar-se aluno(a) indígena: A etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221This dissertation investigates the teaching and learning process and the pedagogical practices of Guarani Mbya child from Nova Jacundá, in the southeast of Pará. Its intent is to comprehend what is to becoming/become (Toren 2004) an indigenous student. The child will be taken as a social actor who is active and a culture producer (Cohn 2005), and we took the school as the place where child become students, like the practice of autopoietic (Toren 1999), therefore, a place which produces meaning to their world. So, my ethnography intents to comprehend how these child produce meaning in the school context and, as indigenous students, how they take the school as a frontier place (Tassinari 2001) where the knowledge is articulated, and the Guarani Mbya way of being and their teaching practices with the knowledge and the pedagogical methods. This ethnography of a Guarani Mbya school will contribute to the comprehension of meaning assigned by child going to school, place where are created new forms of knowledge construction indigenous and non-indigenous in new relations, beyond of those made in their own Guarani learning process.Esta dissertação investiga os processos de ensino e aprendizagem e as práticas pedagógicas escolares das crianças Guarani Mbya de Nova Jacundá, que vivem no sudeste do Pará, a fim de compreender o que é tornar-se ( becoming/become , Toren 2004) aluno(a) indígena. A criança será aqui tomada como ator social ativo e produtor de cultura (Cohn 2005) e a escola será abordada como um espaço em que as crianças tornam-se alunos, como uma das práticas de autopoieses ( autopoietic , Toren 1999), ou seja, de produção de significados sobre o seu mundo. Sendo assim, minha etnografia pretende compreender como estas crianças produzem significados no contexto escolar e na condição de alunos indígenas, tomando a escola como um espaço de fronteira (Tassinari 2001), em que se articulam os conhecimentos, o modo de ser guarani mbya e suas práticas de ensino e de aprendizagem com os conhecimentos e métodos pedagógicos escolares. Esta etnografia de uma escola guarani mbya irá contribuir para a compreensão dos significados atribuídos pelas crianças ao ir à escola, espaço onde se dão novas formas de construção de conhecimento - indígena e não-indígena em novas relações, além daquelas realizadas nos próprios processos de aprendizagem guarani.Universidade Federal de Minas Geraisapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGASUFSCarBRAntropologiaÍndios GuaraniAntropologia da criançaEducação escolarGuarani MbyaAnthropology of ChildrenSchoolar EducationCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIATornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundáinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1138a3f3d-7154-4436-904a-ee0c9d1b5e21info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL4761.pdfapplication/pdf3758700https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/1/4761.pdf451a84f3c0ad9adec8a61b90b1eb6bf5MD51TEXT4761.pdf.txt4761.pdf.txtExtracted texttext/plain280059https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/2/4761.pdf.txt58ab36b473e4ec15636d888e964d8f0cMD52THUMBNAIL4761.pdf.jpg4761.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5169https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/3/4761.pdf.jpg7df528c31cb83ea076dee17cd20c83c7MD53ufscar/2212023-09-18 18:31:49.218oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/221Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:49Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
title Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
spellingShingle Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
Marqui, Amanda Rodrigues
Antropologia
Índios Guarani
Antropologia da criança
Educação escolar
Guarani Mbya
Anthropology of Children
Schoolar Education
CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
title_short Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
title_full Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
title_fullStr Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
title_full_unstemmed Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
title_sort Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá
author Marqui, Amanda Rodrigues
author_facet Marqui, Amanda Rodrigues
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1696584969032916
dc.contributor.author.fl_str_mv Marqui, Amanda Rodrigues
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cohn, Clarice
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1714080901123094
dc.contributor.authorID.fl_str_mv b618ab6b-d2bc-463b-8a9e-1f1e3ec18b6c
contributor_str_mv Cohn, Clarice
dc.subject.por.fl_str_mv Antropologia
Índios Guarani
Antropologia da criança
Educação escolar
topic Antropologia
Índios Guarani
Antropologia da criança
Educação escolar
Guarani Mbya
Anthropology of Children
Schoolar Education
CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Guarani Mbya
Anthropology of Children
Schoolar Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
description This dissertation investigates the teaching and learning process and the pedagogical practices of Guarani Mbya child from Nova Jacundá, in the southeast of Pará. Its intent is to comprehend what is to becoming/become (Toren 2004) an indigenous student. The child will be taken as a social actor who is active and a culture producer (Cohn 2005), and we took the school as the place where child become students, like the practice of autopoietic (Toren 1999), therefore, a place which produces meaning to their world. So, my ethnography intents to comprehend how these child produce meaning in the school context and, as indigenous students, how they take the school as a frontier place (Tassinari 2001) where the knowledge is articulated, and the Guarani Mbya way of being and their teaching practices with the knowledge and the pedagogical methods. This ethnography of a Guarani Mbya school will contribute to the comprehension of meaning assigned by child going to school, place where are created new forms of knowledge construction indigenous and non-indigenous in new relations, beyond of those made in their own Guarani learning process.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-12-20
2016-06-02T19:00:27Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-03-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T19:00:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MARQUI, Amanda Rodrigues. Tornar-se aluno(a) indígena: A etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221
identifier_str_mv MARQUI, Amanda Rodrigues. Tornar-se aluno(a) indígena: A etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv 138a3f3d-7154-4436-904a-ee0c9d1b5e21
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/1/4761.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/2/4761.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/221/3/4761.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 451a84f3c0ad9adec8a61b90b1eb6bf5
58ab36b473e4ec15636d888e964d8f0c
7df528c31cb83ea076dee17cd20c83c7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136242807111680