Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12939 |
Resumo: | The Brazilian population has aged and demanded changes in product designs and communication processes between companies and their mature consumers. To improve such processes, product development and marketing professionals seek to understand the biological and psychic changes related to aging. Vitamin Supplements related to human aging are currently a relevant category for the pharmaceutical sector and their advertisements are directed to a significant portion of the elderly. Considering the relationships between companies in the sector and the growing Brazilian senior public, and the small number of national studies that address marketing communication, this paper aims to investigate how communication is established between companies and mature consumers in the advertising of vitamin suplements. The method, documentary and qualitative, is based on the analysis of texts and images of digital advertising materials. The results indicate different communication strategies and a diversity of conceptions related to aging issues, such as intergenerationality and the attenuation of the relations between chronological age and aging. It is concluded that communication is established from the valuation of healthy old age, care, well being and the avoidance of complex issues related to stereotypes. |
id |
SCAR_ed35a224758c1162eaff31067c702041 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12939 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Bogni, Mariana Fernanda BragaZanon, Celeste Joséhttp://lattes.cnpq.br/9117512651101224http://lattes.cnpq.br/31007092726561123de815e8-ec5e-433a-b5f1-c11e588bee6d2020-06-19T19:54:07Z2020-06-19T19:54:07Z2020-03-31BOGNI, Mariana Fernanda Braga. Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro. 2020. Dissertação (Mestrado em Gerontologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12939.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12939The Brazilian population has aged and demanded changes in product designs and communication processes between companies and their mature consumers. To improve such processes, product development and marketing professionals seek to understand the biological and psychic changes related to aging. Vitamin Supplements related to human aging are currently a relevant category for the pharmaceutical sector and their advertisements are directed to a significant portion of the elderly. Considering the relationships between companies in the sector and the growing Brazilian senior public, and the small number of national studies that address marketing communication, this paper aims to investigate how communication is established between companies and mature consumers in the advertising of vitamin suplements. The method, documentary and qualitative, is based on the analysis of texts and images of digital advertising materials. The results indicate different communication strategies and a diversity of conceptions related to aging issues, such as intergenerationality and the attenuation of the relations between chronological age and aging. It is concluded that communication is established from the valuation of healthy old age, care, well being and the avoidance of complex issues related to stereotypes.A população brasileira tem envelhecido e demandado alterações nos projetos de produtos e nos processos de comunicação entre as empresas e seus consumidores maduros. Para melhorar tais processos, profissionais de desenvolvimento de produtos e de marketing procuram compreender as mudanças biológicas e psíquicas relativas ao envelhecer. Os suplementos vitamínicos relacionados ao envelhecimento humano são atualmente uma categoria relevante ao setor farmacêutico e suas promoções e propagandas são direcionadas a uma parcela significativa de idosos. Considerando as relações entre empresas do setor e o crescente público sênior brasileiro, e o pequeno número de estudos nacionais que abordam a comunicação mercadológica, este trabalho objetiva pesquisar como a comunicação entre empresas e os consumidores maduros nas propagandas de suplementos vitamínicos é estabelecida. O método, documental e qualitativo, fundamenta-se na análise de textos e imagens de materiais publicitários digitais. Os resultados indicam diferentes estratégias de comunicação e uma diversidade de concepções relativas às questões do envelhecimento, tais como a intergeracionalidade e a atenuação das relações entre idade cronológica e envelhecimento. Conclui-se que a comunicação se estabelece a partir da valorização da velhice saudável, do cuidado, do bem-estar e da esquiva de questões complexas relativas às estereotipias.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Gerontologia - PPGGeroUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessMarketing para IdososComunicaçãoGerontologiaPropagandaSuplementos vitamínicosSenior marketingCommunicationGerontologyAdvertisingVitamin supplementsCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAOOUTROSComunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduroCommunication and aging: a study on the advertisements for vitamin supplements to the mature consumerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis60044b143e2-5f09-4c9b-8302-9153c5822c81reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/4/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD54ORIGINALVersao_Final_PDF_Dissertação_Mariana_Braga_18_06_2020.pdfVersao_Final_PDF_Dissertação_Mariana_Braga_18_06_2020.pdfapplication/pdf1142052https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/1/Versao_Final_PDF_Dissertac%cc%a7a%cc%83o_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf1a2c640bb3ae2c957bef008c8d0003daMD51Carta comprovante atestado versao final dissertacao Mariana Braga Bogni.pdfCarta comprovante atestado versao final dissertacao Mariana Braga Bogni.pdfCarta comprovante com assinatura do orientadorapplication/pdf840386https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/3/Carta%20comprovante%20atestado%20versao%20final%20dissertacao%20Mariana%20Braga%20Bogni.pdf8fa45cdd7e8da3b4db3ff305e40a822fMD53TEXTVersao_Final_PDF_Dissertação_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.txtVersao_Final_PDF_Dissertação_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.txtExtracted texttext/plain79802https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/5/Versao_Final_PDF_Dissertac%cc%a7a%cc%83o_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.txtd36dcced7458d7cd8075724231549908MD55Carta comprovante atestado versao final dissertacao Mariana Braga Bogni.pdf.txtCarta comprovante atestado versao final dissertacao Mariana Braga Bogni.pdf.txtExtracted texttext/plain1https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/7/Carta%20comprovante%20atestado%20versao%20final%20dissertacao%20Mariana%20Braga%20Bogni.pdf.txt68b329da9893e34099c7d8ad5cb9c940MD57THUMBNAILVersao_Final_PDF_Dissertação_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.jpgVersao_Final_PDF_Dissertação_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6099https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/6/Versao_Final_PDF_Dissertac%cc%a7a%cc%83o_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.jpg058de404ac22b9f4c8c7d0eb033607b6MD56Carta comprovante atestado versao final dissertacao Mariana Braga Bogni.pdf.jpgCarta comprovante atestado versao final dissertacao Mariana Braga Bogni.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12214https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/8/Carta%20comprovante%20atestado%20versao%20final%20dissertacao%20Mariana%20Braga%20Bogni.pdf.jpg86d37d5034022211e8243d282a2710bfMD58ufscar/129392023-09-18 18:31:56.692oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12939Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:56Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Communication and aging: a study on the advertisements for vitamin supplements to the mature consumer |
title |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro |
spellingShingle |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro Bogni, Mariana Fernanda Braga Marketing para Idosos Comunicação Gerontologia Propaganda Suplementos vitamínicos Senior marketing Communication Gerontology Advertising Vitamin supplements CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAO OUTROS |
title_short |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro |
title_full |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro |
title_fullStr |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro |
title_full_unstemmed |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro |
title_sort |
Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro |
author |
Bogni, Mariana Fernanda Braga |
author_facet |
Bogni, Mariana Fernanda Braga |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3100709272656112 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bogni, Mariana Fernanda Braga |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Zanon, Celeste José |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9117512651101224 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
3de815e8-ec5e-433a-b5f1-c11e588bee6d |
contributor_str_mv |
Zanon, Celeste José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marketing para Idosos Comunicação Gerontologia Propaganda Suplementos vitamínicos |
topic |
Marketing para Idosos Comunicação Gerontologia Propaganda Suplementos vitamínicos Senior marketing Communication Gerontology Advertising Vitamin supplements CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAO OUTROS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Senior marketing Communication Gerontology Advertising Vitamin supplements |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAO OUTROS |
description |
The Brazilian population has aged and demanded changes in product designs and communication processes between companies and their mature consumers. To improve such processes, product development and marketing professionals seek to understand the biological and psychic changes related to aging. Vitamin Supplements related to human aging are currently a relevant category for the pharmaceutical sector and their advertisements are directed to a significant portion of the elderly. Considering the relationships between companies in the sector and the growing Brazilian senior public, and the small number of national studies that address marketing communication, this paper aims to investigate how communication is established between companies and mature consumers in the advertising of vitamin suplements. The method, documentary and qualitative, is based on the analysis of texts and images of digital advertising materials. The results indicate different communication strategies and a diversity of conceptions related to aging issues, such as intergenerationality and the attenuation of the relations between chronological age and aging. It is concluded that communication is established from the valuation of healthy old age, care, well being and the avoidance of complex issues related to stereotypes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-06-19T19:54:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-06-19T19:54:07Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-03-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BOGNI, Mariana Fernanda Braga. Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro. 2020. Dissertação (Mestrado em Gerontologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12939. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12939 |
identifier_str_mv |
BOGNI, Mariana Fernanda Braga. Comunicação e envelhecimento: um estudo sobre as propagandas de suplementos vitamínicos direcionadas ao consumidor maduro. 2020. Dissertação (Mestrado em Gerontologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12939. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12939 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
44b143e2-5f09-4c9b-8302-9153c5822c81 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Gerontologia - PPGGero |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/4/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/1/Versao_Final_PDF_Dissertac%cc%a7a%cc%83o_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/3/Carta%20comprovante%20atestado%20versao%20final%20dissertacao%20Mariana%20Braga%20Bogni.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/5/Versao_Final_PDF_Dissertac%cc%a7a%cc%83o_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/7/Carta%20comprovante%20atestado%20versao%20final%20dissertacao%20Mariana%20Braga%20Bogni.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/6/Versao_Final_PDF_Dissertac%cc%a7a%cc%83o_Mariana_Braga_18_06_2020.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12939/8/Carta%20comprovante%20atestado%20versao%20final%20dissertacao%20Mariana%20Braga%20Bogni.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 1a2c640bb3ae2c957bef008c8d0003da 8fa45cdd7e8da3b4db3ff305e40a822f d36dcced7458d7cd8075724231549908 68b329da9893e34099c7d8ad5cb9c940 058de404ac22b9f4c8c7d0eb033607b6 86d37d5034022211e8243d282a2710bf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136376637915136 |