Análise da dinâmica vertical de um protótipo baja SAE para dimensionamento da suspensão
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14015 |
Resumo: | The present work lists and explains the main considerations for the suspension design of a mini Baja off-road prototype, based on the modeling and multibody analysis of its vertical dynamics. The work includes both the front and rear suspension, in which parameters of stiffness and damping and their respective influences on the behavior of the suspension and the vehicle are analyzed. It is an iterative process of simulations with the objective of establishing ideal values of parameters in order to obtain a dynamic behavior close to the expected one within the limitations imposed on this type of vehicle, such as the competition regulations for example. An improvement in vehicle performance is expected, and, for this type of vehicle, this boils down to high capacity to overcome obstacles combined with minimizing of the efforts transmitted to other car subsystems, including the driver. Several conditions which are found in the competition environment and considered to be among the most critical ones are simulated. The terrain type the car is subjected to, the types of tests and obstacles in competitions, as well as the characteristics of tires, shock absorbers and springs are the parameters of the greatest importance. The UFSCar Baja Team does not have a properly documented suspension project that will serve as a basis for future performance studies and improvements. The objective of this work is the adequate development of the vertical dynamics project of the suspension of the UFSCar Baja, using design methodologies such as: analysis of dynamic systems, design documentation and computer simulations. As a result, it is expected to obtain a suspension proposal that satisfies the demands of the UFSCar Baja project. |
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It is an iterative process of simulations with the objective of establishing ideal values of parameters in order to obtain a dynamic behavior close to the expected one within the limitations imposed on this type of vehicle, such as the competition regulations for example. An improvement in vehicle performance is expected, and, for this type of vehicle, this boils down to high capacity to overcome obstacles combined with minimizing of the efforts transmitted to other car subsystems, including the driver. Several conditions which are found in the competition environment and considered to be among the most critical ones are simulated. The terrain type the car is subjected to, the types of tests and obstacles in competitions, as well as the characteristics of tires, shock absorbers and springs are the parameters of the greatest importance. The UFSCar Baja Team does not have a properly documented suspension project that will serve as a basis for future performance studies and improvements. The objective of this work is the adequate development of the vertical dynamics project of the suspension of the UFSCar Baja, using design methodologies such as: analysis of dynamic systems, design documentation and computer simulations. As a result, it is expected to obtain a suspension proposal that satisfies the demands of the UFSCar Baja project.O presente trabalho lista e explica as principais considerações para o projeto de suspensão de um protótipo de caráter off-road do tipo Mini Baja, com base na modelagem e análise multicorpos de sua dinâmica vertical. O projeto abrange tanto a suspensão dianteira como a traseira, no qual são analisados parâmetros de rigidez e amortecimento e suas respectivas influências no comportamento da suspensão e do veículo como um todo. Trata-se de um processo iterativo de simulações com o objetivo de estabelecer valores ideais de parâmetros de modo a obter um comportamento dinâmico próximo ao desejado dentro das limitações impostas a esse tipo de veículo, como pelos regulamentos das competições por exemplo. É desejado um aprimoramento na performance do veículo, e, tratando-se de um veículo deste tipo, isto se resume em alta capacidade de transposição de obstáculos aliado a minimização dos esforços transmitidos aos demais subsistemas do carro, incluindo o piloto. São simuladas diversas condições as quais são encontradas no ambiente de competição e julgadas estarem entre as mais críticas. O tipo de terreno ao qual o carro está sujeito, os tipos de testes e obstáculos encontrados nas competições, assim como características de pneu, amortecedores e molas são os parâmetros de maior destaque. A equipe Baja UFSCar, não tem um projeto de suspensão devidamente documentado e que sirva de base para estudos de desempenho e melhorias futuras. O objetivo deste trabalho é o desenvolvimento adequado do projeto de dinâmica vertical da suspensão do Baja UFSCar, utilizando metodologias de projeto como: análise de sistemas dinâmicos, registros de projeto e simulações computacionais. Esperase como resultado, a obtenção de uma proposta de suspensão que satisfaça as demandas do projeto Baja UFSCar.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEngenharia Mecânica - EMecUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessProjeto de suspensãoAnálise de dinâmica verticalDinâmica de corpos rígidosSuspension designVertical dynamics analysisDynamics of rigid bodiesENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA::PROJETOS DE MAQUINASAnálise da dinâmica vertical de um protótipo baja SAE para dimensionamento da suspensãoAnalysis of the vertical dynamics of a baja SAE prototype for dimensioning the suspensioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600f57263b7-2d6a-45bc-bc41-1bfbac715f2freponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Joao Zucolotto_V_Final.pdfTCC Joao Zucolotto_V_Final.pdfTCC - João Victor Zucolottoapplication/pdf1981085https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14015/1/TCC%20Joao%20Zucolotto_V_Final.pdf6f3a8a7b41c4866f6e053bb29f312379MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14015/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC Joao Zucolotto_V_Final.pdf.txtTCC Joao Zucolotto_V_Final.pdf.txtExtracted texttext/plain146976https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14015/3/TCC%20Joao%20Zucolotto_V_Final.pdf.txt7db27b4b45cec2054f0e65af5ebb7467MD53THUMBNAILTCC Joao Zucolotto_V_Final.pdf.jpgTCC Joao Zucolotto_V_Final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7965https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14015/4/TCC%20Joao%20Zucolotto_V_Final.pdf.jpg81273189696e8780b452d02279175ccfMD54ufscar/140152023-09-18 18:32:08.348oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14015Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:08Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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