Análise do valor ideal para rigidez torcional de um protótipo BAJA SAE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203046 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-10-22/000918513.pdf |
Resumo: | This paper goal is to identify the real influence of the torsional stiffness of a Baja SAE prototype in its dynamic performance. Its main objective is to analyze several data from lateral load transfer of the vehicle considering different configurations for certain parameters. The chassi is the component that provides coupling for the suspension system, therefore it has direct influence in suspension performance. Since there is no fully stiff material, when the chassi is under some load, it tends to deform, like other components of the car. Thus, the torsional stiffness working with the roll stiffness results in some value of lateral load transfer that varies according to the definition of certain parameters. And, as this paper shows, the results for lateral load transfer are directly related with the distribution of the total mass of the car along the front and rear axles, and also with the roll stiffness of the suspension, which makes sense because the rigidities are being considered in series, and together they hold up the lateral load transfer caused by the position of the center of gravity. So, it is possible to set a range of values for the torsional stiffness considering different values of lateral load transfer in a way that the suspension system can be considered adjustable through different values of roll stiffness |
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Análise do valor ideal para rigidez torcional de um protótipo BAJA SAEAnalysis of the ideal value for torsional stiffness of a BAJA SAE prototypeDinâmica dos corpos rígidosAutomóveis - Projetos e construçãoTorçãoDynamics, RigidThis paper goal is to identify the real influence of the torsional stiffness of a Baja SAE prototype in its dynamic performance. Its main objective is to analyze several data from lateral load transfer of the vehicle considering different configurations for certain parameters. The chassi is the component that provides coupling for the suspension system, therefore it has direct influence in suspension performance. Since there is no fully stiff material, when the chassi is under some load, it tends to deform, like other components of the car. Thus, the torsional stiffness working with the roll stiffness results in some value of lateral load transfer that varies according to the definition of certain parameters. And, as this paper shows, the results for lateral load transfer are directly related with the distribution of the total mass of the car along the front and rear axles, and also with the roll stiffness of the suspension, which makes sense because the rigidities are being considered in series, and together they hold up the lateral load transfer caused by the position of the center of gravity. So, it is possible to set a range of values for the torsional stiffness considering different values of lateral load transfer in a way that the suspension system can be considered adjustable through different values of roll stiffnessNeste trabalho, procura-se identificar a influência da rigidez torcional do chassi de um protótipo Baja SAE em sua performance dinâmica. Tem como objetivo principal, analisar diversas curvas resultantes de transferência lateral de carga do veículo, onde foram considerados diferentes configurações de determinados parâmetros. O chassi é o componente que promove a sustentação do conjunto da suspensão, e por isso influi diretamente na performance do mesmo, uma vez que toda a carga absorvida pelo conjunto é transferida para a estrutura. E como não há registro de nenhum material que seja completamente rígido, ao ser submetida a tal carga, a estrutura veicular sofre uma certa deformação, assim como outros componentes do carro. Dessa forma, a rigidez torcional atuando juntamente com a rigidez de rolagem do sistema de suspensão determina o valor da transferência lateral de carga, que varia de acordo com a configuração de determinados parâmetros. E, como demonstra o trabalho, o comportamento da transferência lateral de carga está diretamente relacionado com a distribuição de massa ao longo dos eixos de referência do veículo, assim como com a rigidez de rolagem do sistema de suspensão, o que faz sentido pois como as rigidezes estão sendo consideradas em série e juntamente atuam na sustentação da transferência lateral de carga, resultante do posicionamento do centro de gravidade do carro. Sendo assim, é possível definir um intervalo de valores para a rigidez torcional, considerando a variação dos valores de transferência lateral de carga de maneira que o sistema de suspensão ainda possa ser considerado ajustável através dos valores de rigidez de rolagemUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Marcelo Sampaio [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Guilherme Alves [UNESP]2021-03-10T12:55:20Z2021-03-10T12:55:20Z2018-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis49 f.application/pdfFERNANDES, Guilherme Alves. Análise do valor ideal para rigidez torcional de um protótipo BAJA SAE. 2018. 49 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Engeharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203046990009185130206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-10-22/000918513.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203046Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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