Autoestima e autoimagem de mulheres idosas. Sob o olhar de produtoras de conteúdos digitais em uma rede social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Custódio, Júlia
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17537
Resumo: Introduction: With the increase in life expectancy, the age distribution of the world population has changed to older ages. Along with these changes, the epidemiological transition and the increase in the feminization of old age were also born. Recent studies have shown that low self-esteem and the difficulty of accepting self-image among women aged 60 years or older, together with the constant search to meet stereotypes of society, have become common and capable of generating several biopsychosocial losses, including depression. Therefore, it is essential that professionals from different areas go beyond the limits of the clinical model of care, aiming to meet the needs of each person in their entirety, focusing on innovative actions. General objective: to understand and analyze behaviors, manifestations and positions of older women, content producers, on relational aspects of self-esteem and self-image in profiles of a social network (Instagram). Method: The current project is a pluviometric study, of a qualitative, descriptive, and documentary nature of netnographic, exploratory and transversal character, with an interdisciplinary theoretical focus in the field of Sciences, Technologies and Society and Gerontology, being determined by analysis, for a short period of time. Related to qualitative aspects, their central objective is the observation of content production and interactions, provided by networks, between older women and their followers in social networks (FONSECA, 2002).
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Recent studies have shown that low self-esteem and the difficulty of accepting self-image among women aged 60 years or older, together with the constant search to meet stereotypes of society, have become common and capable of generating several biopsychosocial losses, including depression. Therefore, it is essential that professionals from different areas go beyond the limits of the clinical model of care, aiming to meet the needs of each person in their entirety, focusing on innovative actions. General objective: to understand and analyze behaviors, manifestations and positions of older women, content producers, on relational aspects of self-esteem and self-image in profiles of a social network (Instagram). Method: The current project is a pluviometric study, of a qualitative, descriptive, and documentary nature of netnographic, exploratory and transversal character, with an interdisciplinary theoretical focus in the field of Sciences, Technologies and Society and Gerontology, being determined by analysis, for a short period of time. Related to qualitative aspects, their central objective is the observation of content production and interactions, provided by networks, between older women and their followers in social networks (FONSECA, 2002).Introdução: Com o aumento da expectativa de vida, a distribuição etária da população mundial tem se modificado para idades mais avançadas. Junto a essas mudanças, nasceu também a transição epidemiológica e o aumento da feminização da velhice. Estudos recentes têm mostrado que a baixa autoestima e a dificuldade de aceitação da autoimagem entre mulheres com 60 anos ou mais, junto a busca constante por atender estereótipos da sociedade, vêm se tornando comum e capaz de gerar diversos prejuízos biopsicossociais, dentre eles a depressão. Sendo assim, é fundamental que profissionais de diferentes áreas ultrapassem os limites do modelo clínico de atenção, objetivando atender as necessidades de cada pessoa em sua integralidade, com enfoque em ações inovadoras. Objetivo geral: compreender e analisar comportamentos, manifestações e posicionamentos de mulheres idosas, produtoras de conteúdos, sobre aspectos relacionais a autoestima e a autoimagem em perfis de uma rede social (Instagram). Método: O atual projeto, trata-se de um estudo pluviométrico, de natureza qualitativa, descritiva e documental de caráter netnográfico, exploratório e transversal, com enfoque teórico interdisciplinar no campo das Ciências, Tecnologias e Sociedade e, Gerontologia, sendo determinado pela análise, durante um curto período. Relacionado aos aspectos qualitativos, têm por objetivo central a observação da produção de conteúdo e as interações, proporcionadas pelas redes, entre mulheres idosas e seus seguidores nas redes sociais.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)CAPES: código de financiamento - 001porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTSUFSCarAttribution 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessFeminização da velhiceRedes sociaisPlataformas digitaisCIENCIAS HUMANASAutoestima e autoimagem de mulheres idosas. Sob o olhar de produtoras de conteúdos digitais em uma rede socialSelf-esteem and self-image of elderly women. From the point of view of digital content producers on a social networkinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis60060035756963-f162-4904-a3eb-44667fe9295dreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissertação Julia Custódio_PPGCTS.pdfDissertação Julia Custódio_PPGCTS.pdfapplication/pdf4064183https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17537/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Julia%20Cust%c3%b3dio_PPGCTS.pdfb8adb60e3343cb0281831fda50b7f59aMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8913https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17537/2/license_rdf3185b4de2190c2d366d1d324db01f8b8MD52TEXTDissertação Julia Custódio_PPGCTS.pdf.txtDissertação Julia Custódio_PPGCTS.pdf.txtExtracted texttext/plain167745https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17537/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Julia%20Cust%c3%b3dio_PPGCTS.pdf.txt0dd20d64a8fbdb0ba94417f580a90c80MD53THUMBNAILDissertação Julia Custódio_PPGCTS.pdf.jpgDissertação Julia Custódio_PPGCTS.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5669https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17537/4/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Julia%20Cust%c3%b3dio_PPGCTS.pdf.jpg73b94c3533aacfbbe826dabc2ff0610fMD54ufscar/175372023-09-18 18:32:34.837oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17537Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:34Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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