Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Patricia Aparecida
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5956
Resumo: This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence with the objective of introducing algebraic thinking more effectively. At first, there is a discussion of issues related to the introduction to the study of algebra, such as the difficulties and mistakes that students have upon the lights of the thoughts of various authors and researchers in Mathematics Education. It also provides general guidelines for teaching this subject according to official documents (Brazilian Curricular Parameters and Curricular Proposal of the State of São Paulo). Moreover, it contains a proposed instructional sequence that aims to introduce algebraic thinking effectively, bringing even discussions about the chosen methodologies. The second phase deals with the application of this sequence into two classes of eighth year of a public school from the state of São Paulo. Finally, we expose our impressions, the student outcomes and also suggestions in order to the sequence can be used and improved by other teachers.
id SCAR_efea556cd3b582cc3a127706bc0bf7a4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5956
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Pinheiro, Patricia AparecidaBarbosa, Grazielle Felicianihttp://lattes.cnpq.br/53682922064675657916cb03-4611-4a9f-b2ca-641201640b0d2016-06-02T20:29:25Z2014-02-072016-06-02T20:29:25Z2013-08-23PINHEIRO, Patricia Aparecida. Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental. 2013. 68 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5956This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence with the objective of introducing algebraic thinking more effectively. At first, there is a discussion of issues related to the introduction to the study of algebra, such as the difficulties and mistakes that students have upon the lights of the thoughts of various authors and researchers in Mathematics Education. It also provides general guidelines for teaching this subject according to official documents (Brazilian Curricular Parameters and Curricular Proposal of the State of São Paulo). Moreover, it contains a proposed instructional sequence that aims to introduce algebraic thinking effectively, bringing even discussions about the chosen methodologies. The second phase deals with the application of this sequence into two classes of eighth year of a public school from the state of São Paulo. Finally, we expose our impressions, the student outcomes and also suggestions in order to the sequence can be used and improved by other teachers.Este trabalho baseia-se em reflexões sobre o ensino e a aprendizagem da álgebra em sua fase introdutória com alunos do sétimo e oitavo anos do Ensino Fundamental, tendo como produto final uma sequência didática com o objetivo de introduzir o pensamento algébrico de forma mais eficaz. Em um primeiro momento, fazemos uma discussão acerca dos aspectos relacionados à introdução ao estudo da álgebra, abordando as dificuldades e os erros que os alunos apresentam à luz dos pensamentos de vários autores e pesquisadores em Educação Matemática. Também trazemos as diretrizes gerais para o ensino de tal assunto segundo documentos oficias (Parâmetros Curriculares Nacionais e Proposta Curricular do Estado de São Paulo). Além disso, apresentamos a proposta de sequência didática idealizada, e discorremos a respeito das metodologias escolhidas. Em um segundo momento, tratamos da aplicação da sequência em duas turmas do oitavo ano de uma escola da rede estadual de São Paulo. Por fim, expomos impressões, resultados e sugestões para que a sequência didática proposta possa ser usada e aprimorada por outros docentes.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRÁlgebraSequência didáticaÁlgebra - introduçõesEnsino fundamentalEducação matemáticaÁlgebra - históriaIntrodução ao estudo da álgebraMetodologias de ensinoIntroduction to the study of algebraTeaching methodologiesInstructional sequenceCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAIntrodução ao estudo da álgebra no ensino fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1f380e992-1637-45e0-90d0-2c659445c1b7info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5640.pdfapplication/pdf3457541https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5956/1/5640.pdfd9875497de8a0dbcc5e89ef631ffc748MD51TEXT5640.pdf.txt5640.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5956/2/5640.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5640.pdf.jpg5640.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6015https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5956/3/5640.pdf.jpgede1343efecd2642a7f5a2ff300ffe23MD53ufscar/59562023-09-18 18:31:37.344oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5956Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
title Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
spellingShingle Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
Pinheiro, Patricia Aparecida
Álgebra
Sequência didática
Álgebra - introduções
Ensino fundamental
Educação matemática
Álgebra - história
Introdução ao estudo da álgebra
Metodologias de ensino
Introduction to the study of algebra
Teaching methodologies
Instructional sequence
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
title_full Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
title_fullStr Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
title_full_unstemmed Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
title_sort Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
author Pinheiro, Patricia Aparecida
author_facet Pinheiro, Patricia Aparecida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Patricia Aparecida
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barbosa, Grazielle Feliciani
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5368292206467565
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 7916cb03-4611-4a9f-b2ca-641201640b0d
contributor_str_mv Barbosa, Grazielle Feliciani
dc.subject.por.fl_str_mv Álgebra
Sequência didática
Álgebra - introduções
Ensino fundamental
Educação matemática
Álgebra - história
Introdução ao estudo da álgebra
Metodologias de ensino
topic Álgebra
Sequência didática
Álgebra - introduções
Ensino fundamental
Educação matemática
Álgebra - história
Introdução ao estudo da álgebra
Metodologias de ensino
Introduction to the study of algebra
Teaching methodologies
Instructional sequence
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Introduction to the study of algebra
Teaching methodologies
Instructional sequence
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence with the objective of introducing algebraic thinking more effectively. At first, there is a discussion of issues related to the introduction to the study of algebra, such as the difficulties and mistakes that students have upon the lights of the thoughts of various authors and researchers in Mathematics Education. It also provides general guidelines for teaching this subject according to official documents (Brazilian Curricular Parameters and Curricular Proposal of the State of São Paulo). Moreover, it contains a proposed instructional sequence that aims to introduce algebraic thinking effectively, bringing even discussions about the chosen methodologies. The second phase deals with the application of this sequence into two classes of eighth year of a public school from the state of São Paulo. Finally, we expose our impressions, the student outcomes and also suggestions in order to the sequence can be used and improved by other teachers.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-08-23
dc.date.available.fl_str_mv 2014-02-07
2016-06-02T20:29:25Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:29:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PINHEIRO, Patricia Aparecida. Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental. 2013. 68 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5956
identifier_str_mv PINHEIRO, Patricia Aparecida. Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental. 2013. 68 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5956
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv f380e992-1637-45e0-90d0-2c659445c1b7
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5956/1/5640.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5956/2/5640.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5956/3/5640.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d9875497de8a0dbcc5e89ef631ffc748
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
ede1343efecd2642a7f5a2ff300ffe23
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136290158706688