COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frangella, Rita de Cássia Prazeres
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: preprint
Idioma: por
Título da fonte: SciELO Preprints
Texto Completo: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/7857
Resumo: The article on screen focuses on the analysis of the National Literacy Policy/PNA as a network policy, in a capillarization of actions in defense of the perspective adopted by this policy – the foundation in scientific evidence. The notion of scientific evidence is argued as the foundation of actions for literacy, an idea that is mobilized in the quest to give an absolute meaning to literacy, literacy curriculum and teacher training for this stage. Thus, the problematization takes place, in the dialogue with post-structural and post-colonial contributions, in the discussion about a fixity that allows inferring the production of a discourse that colonizes literacy and childhood. A colonial authority that arises from the stereotype of literacy practices that are not consistent with what is established as the “last word” on/for literacy, literacy curriculum and teacher training. In opposition to the observed univocity, the production of policies in a discursive perspective is defended, which do not dispense with contingent articulations and negotiations between discourses, always multiple and marked by difference, as a struggle for meaning in an alteritarian relationship.
id SCI-1_f86b35146165fdaf1d4e7e9079d16e02
oai_identifier_str oai:ops.preprints.scielo.org:preprint/7857
network_acronym_str SCI-1
network_name_str SciELO Preprints
repository_id_str
spelling COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSISALFABETIZACIÓN COLONIZADA: UN CURRÍCULO, UNA POLÍTICA Y SUS MÚLTIPLES ROSTROS: POLÍTICA NACIONAL DE ALFABETIZACIÓN EN ANÁLISIS ALFABETIZAÇÃO COLONIZADA: UM CURRÍCULO, UMA POLÍTICA E SUAS MÚLTIPLAS FACES: POLÍTICA NACIONAL DE ALFABETIZAÇÃO EM ANÁLISE alfabetizaçãocurrículodiscurso colonialdiferençaLiteracycurriculumcolonial discoursedifferencealfabetizacióncurrículodiscurso colonialdiferenciaThe article on screen focuses on the analysis of the National Literacy Policy/PNA as a network policy, in a capillarization of actions in defense of the perspective adopted by this policy – the foundation in scientific evidence. The notion of scientific evidence is argued as the foundation of actions for literacy, an idea that is mobilized in the quest to give an absolute meaning to literacy, literacy curriculum and teacher training for this stage. Thus, the problematization takes place, in the dialogue with post-structural and post-colonial contributions, in the discussion about a fixity that allows inferring the production of a discourse that colonizes literacy and childhood. A colonial authority that arises from the stereotype of literacy practices that are not consistent with what is established as the “last word” on/for literacy, literacy curriculum and teacher training. In opposition to the observed univocity, the production of policies in a discursive perspective is defended, which do not dispense with contingent articulations and negotiations between discourses, always multiple and marked by difference, as a struggle for meaning in an alteritarian relationship.El artículo en pantalla se centra en el análisis de la Política Nacional de Alfabetización/PNA como política en red, en una capilarización de acciones en defensa de la perspectiva adoptada por esa política – el fundamento en la evidencia científica. Se argumenta la noción de evidencia científica como fundamento de las acciones para la alfabetización, idea que se moviliza en la búsqueda de dar un sentido absoluto a la alfabetización, al currículo alfabetizador y a la formación docente para esta etapa. Así, la problematización tiene lugar, en el diálogo con los aportes postestructurales y postcoloniales, en la discusión sobre una fijeza que permite inferir la producción de un discurso que coloniza la alfabetización y la infancia. Una autoridad colonial que surge del estereotipo de prácticas alfabetizadoras que no son congruentes con lo establecido como “última palabra” sobre/para la alfabetización, el currículo de alfabetización y la formación docente. Frente a la univocidad observada, se defiende la producción de políticas en perspectiva discursiva, que no prescinden de articulaciones y negociaciones contingentes entre discursos, siempre múltiples y marcados por la diferencia, como lucha por el sentido en una relación alteritaria.O artigo em tela volta-se para a análise da Política Nacional de Alfabetização (PNA) como uma política em rede, numa capilarização das ações em defesa da perspectiva adotada por essa política – a fundamentação em evidências científicas. Argui-se a noção de evidências científicas como fundamento das ações para a alfabetização, ideia que é mobilizada na busca por imprimir uma significação absoluta para alfabetização, currículo da alfabetização e formação de professores para essa etapa. Assim, a problematização se dá no diálogo com aportes pós-estruturais e pós-coloniais, na discussão acerca de uma fixidez que permite inferir a produção de um discurso que coloniza a alfabetização e a infância. Uma autoridade colonial que se erige baseada na estereotipia das práticas de alfabetização que não se coadunam com o que é estabelecido como “última palavra” sobre/para a alfabetização, currículo da alfabetização e formação de professores. Defende-se, em contraposição à univocidade observada, a produção de políticas numa perspectiva discursiva, que não prescinde de articulações contingenciais e negociações entre discursos, sempre múltiplos e marcados pela diferença, como luta pela significação numa relação alteritária.SciELO PreprintsSciELO PreprintsSciELO Preprints2024-02-23info:eu-repo/semantics/preprintinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/785710.1590/SciELOPreprints.7857porhttps://preprints.scielo.org/index.php/scielo/article/view/7857/14702Copyright (c) 2024 Rita de Cássia Prazeres Frangellahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrangella, Rita de Cássia Prazeresreponame:SciELO Preprintsinstname:Scientific Electronic Library Online (SCIELO)instacron:SCI2024-01-07T00:15:17Zoai:ops.preprints.scielo.org:preprint/7857Servidor de preprintshttps://preprints.scielo.org/index.php/scieloONGhttps://preprints.scielo.org/index.php/scielo/oaiscielo.submission@scielo.orgopendoar:2024-01-07T00:15:17SciELO Preprints - Scientific Electronic Library Online (SCIELO)false
dc.title.none.fl_str_mv COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
ALFABETIZACIÓN COLONIZADA: UN CURRÍCULO, UNA POLÍTICA Y SUS MÚLTIPLES ROSTROS: POLÍTICA NACIONAL DE ALFABETIZACIÓN EN ANÁLISIS
ALFABETIZAÇÃO COLONIZADA: UM CURRÍCULO, UMA POLÍTICA E SUAS MÚLTIPLAS FACES: POLÍTICA NACIONAL DE ALFABETIZAÇÃO EM ANÁLISE
title COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
spellingShingle COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
Frangella, Rita de Cássia Prazeres
alfabetização
currículo
discurso colonial
diferença
Literacy
curriculum
colonial discourse
difference
alfabetización
currículo
discurso colonial
diferencia
title_short COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
title_full COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
title_fullStr COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
title_full_unstemmed COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
title_sort COLONIZED LITERACY: A CURRICULUM, A POLICY AND ITS MULTIPLE FACES: NATIONAL LITERACY POLICY UNDER ANALYSIS
author Frangella, Rita de Cássia Prazeres
author_facet Frangella, Rita de Cássia Prazeres
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frangella, Rita de Cássia Prazeres
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
currículo
discurso colonial
diferença
Literacy
curriculum
colonial discourse
difference
alfabetización
currículo
discurso colonial
diferencia
topic alfabetização
currículo
discurso colonial
diferença
Literacy
curriculum
colonial discourse
difference
alfabetización
currículo
discurso colonial
diferencia
description The article on screen focuses on the analysis of the National Literacy Policy/PNA as a network policy, in a capillarization of actions in defense of the perspective adopted by this policy – the foundation in scientific evidence. The notion of scientific evidence is argued as the foundation of actions for literacy, an idea that is mobilized in the quest to give an absolute meaning to literacy, literacy curriculum and teacher training for this stage. Thus, the problematization takes place, in the dialogue with post-structural and post-colonial contributions, in the discussion about a fixity that allows inferring the production of a discourse that colonizes literacy and childhood. A colonial authority that arises from the stereotype of literacy practices that are not consistent with what is established as the “last word” on/for literacy, literacy curriculum and teacher training. In opposition to the observed univocity, the production of policies in a discursive perspective is defended, which do not dispense with contingent articulations and negotiations between discourses, always multiple and marked by difference, as a struggle for meaning in an alteritarian relationship.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/preprint
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format preprint
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/7857
10.1590/SciELOPreprints.7857
url https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/7857
identifier_str_mv 10.1590/SciELOPreprints.7857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/article/view/7857/14702
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Rita de Cássia Prazeres Frangella
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Rita de Cássia Prazeres Frangella
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv SciELO Preprints
SciELO Preprints
SciELO Preprints
publisher.none.fl_str_mv SciELO Preprints
SciELO Preprints
SciELO Preprints
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SciELO Preprints
instname:Scientific Electronic Library Online (SCIELO)
instacron:SCI
instname_str Scientific Electronic Library Online (SCIELO)
instacron_str SCI
institution SCI
reponame_str SciELO Preprints
collection SciELO Preprints
repository.name.fl_str_mv SciELO Preprints - Scientific Electronic Library Online (SCIELO)
repository.mail.fl_str_mv scielo.submission@scielo.org
_version_ 1797047814745751552