Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eça, José Lucas Matias de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Paula, Marlúbia Corrêa, Peixoto, Jurema Lindote Botelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Pesquisa Qualitativa (Online)
Texto Completo: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570
Resumo: This article brings an excerpt from research carried out and presents the use of Discursive Textual Analysis to identify possible evidence of elements relevant to the Ethnomodeling concepts present in reflections and the teaching of mathematics in Basic Education. This identification took place through the transcription and submission analysis of three interviews of mathematics teachers and participants of training carried out in a municipality in inland Bahia in 2020. The four emerging results categories were: Training process, Teaching, Curriculum, and the Dialogical approach. The results showed that, before training, teachers used textbooks (not yet updated by the National Common Curricular Base) as the only reference for teaching mathematical content, and, in parallel, they did not know the term ethnomodeling but recognized necessary actions that signaled trends to emic assumptions.
id SE&PQ-1_050a3cbbbb03c68d63ce5468fb9521b4
oai_identifier_str oai:editora.sepq.org.br:article/570
network_acronym_str SE&PQ-1
network_name_str Revista Pesquisa Qualitativa (Online)
repository_id_str
spelling Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identificationAnálise textual discursiva na identificação de conceitos da Etnomodelagem Educação MatemáticaEtnomodelagemFormação de professoresAnálise Textual DiscursivaMathematics teachingEthnomodelingTeachers’ trainingDiscursive Textual AnalysisThis article brings an excerpt from research carried out and presents the use of Discursive Textual Analysis to identify possible evidence of elements relevant to the Ethnomodeling concepts present in reflections and the teaching of mathematics in Basic Education. This identification took place through the transcription and submission analysis of three interviews of mathematics teachers and participants of training carried out in a municipality in inland Bahia in 2020. The four emerging results categories were: Training process, Teaching, Curriculum, and the Dialogical approach. The results showed that, before training, teachers used textbooks (not yet updated by the National Common Curricular Base) as the only reference for teaching mathematical content, and, in parallel, they did not know the term ethnomodeling but recognized necessary actions that signaled trends to emic assumptions.Este artigo traz o recorte de uma pesquisa realizada e tem por objetivo apresentar o uso de Análise Textual Discursiva para identificar possíveis evidências das abordagens ética, êmica e dialógica, que fundamentam a Etnomodelagem, presentes nas contribuições de professores que ensinam matemática na Educação Básica. Essa identificação ocorreu por meio da transcrição e submissão à análise de três entrevistas de professores de matemática, participantes de formação realizada num município do interior da Bahia, no ano de 2020. As quatro categorias emergentes resultantes da análise foram: Processo formativo, Docência, Currículo e Abordagem dialógica. Os resultados evidenciaram que antes da formação os professores utilizavam livros didáticos ainda não atualizados pela Base Nacional Comum Curricular como única referência para o ensino dos conteúdos matemáticos e, paralelo a isso, não conheciam o termo etnomodelagem, mas reconheciam ações necessárias que sinalizavam tendências aos pressupostos êmicos.Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos - SE&PQ2023-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/57010.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570Qualitative Research Journal ; Vol. 11 No. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-687Revista Pesquisa Qualitativa; v. 11 n. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-6872525-82221809-025710.33361/RPQ.v.11.n.28reponame:Revista Pesquisa Qualitativa (Online)instname:Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ)instacron:SE&PQporhttps://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570/380Copyright (c) 2023 Revista Pesquisa Qualitativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEça, José Lucas Matias de de Paula, Marlúbia CorrêaPeixoto, Jurema Lindote Botelho 2023-10-16T18:21:29Zoai:editora.sepq.org.br:article/570Revistahttps://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/indexONGhttps://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/oai||revista.rpq@gmail.com2525-82221809-0257opendoar:2023-10-16T18:21:29Revista Pesquisa Qualitativa (Online) - Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
Análise textual discursiva na identificação de conceitos da Etnomodelagem
title Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
spellingShingle Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
Eça, José Lucas Matias de
Educação Matemática
Etnomodelagem
Formação de professores
Análise Textual Discursiva
Mathematics teaching
Ethnomodeling
Teachers’ training
Discursive Textual Analysis
title_short Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
title_full Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
title_fullStr Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
title_full_unstemmed Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
title_sort Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
author Eça, José Lucas Matias de
author_facet Eça, José Lucas Matias de
de Paula, Marlúbia Corrêa
Peixoto, Jurema Lindote Botelho
author_role author
author2 de Paula, Marlúbia Corrêa
Peixoto, Jurema Lindote Botelho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Eça, José Lucas Matias de
de Paula, Marlúbia Corrêa
Peixoto, Jurema Lindote Botelho
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Etnomodelagem
Formação de professores
Análise Textual Discursiva
Mathematics teaching
Ethnomodeling
Teachers’ training
Discursive Textual Analysis
topic Educação Matemática
Etnomodelagem
Formação de professores
Análise Textual Discursiva
Mathematics teaching
Ethnomodeling
Teachers’ training
Discursive Textual Analysis
description This article brings an excerpt from research carried out and presents the use of Discursive Textual Analysis to identify possible evidence of elements relevant to the Ethnomodeling concepts present in reflections and the teaching of mathematics in Basic Education. This identification took place through the transcription and submission analysis of three interviews of mathematics teachers and participants of training carried out in a municipality in inland Bahia in 2020. The four emerging results categories were: Training process, Teaching, Curriculum, and the Dialogical approach. The results showed that, before training, teachers used textbooks (not yet updated by the National Common Curricular Base) as the only reference for teaching mathematical content, and, in parallel, they did not know the term ethnomodeling but recognized necessary actions that signaled trends to emic assumptions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570
10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570
url https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570
identifier_str_mv 10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570/380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Pesquisa Qualitativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Pesquisa Qualitativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos - SE&PQ
publisher.none.fl_str_mv Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos - SE&PQ
dc.source.none.fl_str_mv Qualitative Research Journal ; Vol. 11 No. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-687
Revista Pesquisa Qualitativa; v. 11 n. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-687
2525-8222
1809-0257
10.33361/RPQ.v.11.n.28
reponame:Revista Pesquisa Qualitativa (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ)
instacron:SE&PQ
instname_str Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ)
instacron_str SE&PQ
institution SE&PQ
reponame_str Revista Pesquisa Qualitativa (Online)
collection Revista Pesquisa Qualitativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Pesquisa Qualitativa (Online) - Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ)
repository.mail.fl_str_mv ||revista.rpq@gmail.com
_version_ 1798329748794900480