Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Pesquisa Qualitativa (Online) |
Texto Completo: | https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570 |
Resumo: | This article brings an excerpt from research carried out and presents the use of Discursive Textual Analysis to identify possible evidence of elements relevant to the Ethnomodeling concepts present in reflections and the teaching of mathematics in Basic Education. This identification took place through the transcription and submission analysis of three interviews of mathematics teachers and participants of training carried out in a municipality in inland Bahia in 2020. The four emerging results categories were: Training process, Teaching, Curriculum, and the Dialogical approach. The results showed that, before training, teachers used textbooks (not yet updated by the National Common Curricular Base) as the only reference for teaching mathematical content, and, in parallel, they did not know the term ethnomodeling but recognized necessary actions that signaled trends to emic assumptions. |
id |
SE&PQ-1_050a3cbbbb03c68d63ce5468fb9521b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:editora.sepq.org.br:article/570 |
network_acronym_str |
SE&PQ-1 |
network_name_str |
Revista Pesquisa Qualitativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identificationAnálise textual discursiva na identificação de conceitos da Etnomodelagem Educação MatemáticaEtnomodelagemFormação de professoresAnálise Textual DiscursivaMathematics teachingEthnomodelingTeachers’ trainingDiscursive Textual AnalysisThis article brings an excerpt from research carried out and presents the use of Discursive Textual Analysis to identify possible evidence of elements relevant to the Ethnomodeling concepts present in reflections and the teaching of mathematics in Basic Education. This identification took place through the transcription and submission analysis of three interviews of mathematics teachers and participants of training carried out in a municipality in inland Bahia in 2020. The four emerging results categories were: Training process, Teaching, Curriculum, and the Dialogical approach. The results showed that, before training, teachers used textbooks (not yet updated by the National Common Curricular Base) as the only reference for teaching mathematical content, and, in parallel, they did not know the term ethnomodeling but recognized necessary actions that signaled trends to emic assumptions.Este artigo traz o recorte de uma pesquisa realizada e tem por objetivo apresentar o uso de Análise Textual Discursiva para identificar possíveis evidências das abordagens ética, êmica e dialógica, que fundamentam a Etnomodelagem, presentes nas contribuições de professores que ensinam matemática na Educação Básica. Essa identificação ocorreu por meio da transcrição e submissão à análise de três entrevistas de professores de matemática, participantes de formação realizada num município do interior da Bahia, no ano de 2020. As quatro categorias emergentes resultantes da análise foram: Processo formativo, Docência, Currículo e Abordagem dialógica. Os resultados evidenciaram que antes da formação os professores utilizavam livros didáticos ainda não atualizados pela Base Nacional Comum Curricular como única referência para o ensino dos conteúdos matemáticos e, paralelo a isso, não conheciam o termo etnomodelagem, mas reconheciam ações necessárias que sinalizavam tendências aos pressupostos êmicos.Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos - SE&PQ2023-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/57010.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570Qualitative Research Journal ; Vol. 11 No. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-687Revista Pesquisa Qualitativa; v. 11 n. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-6872525-82221809-025710.33361/RPQ.v.11.n.28reponame:Revista Pesquisa Qualitativa (Online)instname:Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ)instacron:SE&PQporhttps://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570/380Copyright (c) 2023 Revista Pesquisa Qualitativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEça, José Lucas Matias de de Paula, Marlúbia CorrêaPeixoto, Jurema Lindote Botelho 2023-10-16T18:21:29Zoai:editora.sepq.org.br:article/570Revistahttps://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/indexONGhttps://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/oai||revista.rpq@gmail.com2525-82221809-0257opendoar:2023-10-16T18:21:29Revista Pesquisa Qualitativa (Online) - Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification Análise textual discursiva na identificação de conceitos da Etnomodelagem |
title |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification |
spellingShingle |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification Eça, José Lucas Matias de Educação Matemática Etnomodelagem Formação de professores Análise Textual Discursiva Mathematics teaching Ethnomodeling Teachers’ training Discursive Textual Analysis |
title_short |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification |
title_full |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification |
title_fullStr |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification |
title_full_unstemmed |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification |
title_sort |
Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification |
author |
Eça, José Lucas Matias de |
author_facet |
Eça, José Lucas Matias de de Paula, Marlúbia Corrêa Peixoto, Jurema Lindote Botelho |
author_role |
author |
author2 |
de Paula, Marlúbia Corrêa Peixoto, Jurema Lindote Botelho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Eça, José Lucas Matias de de Paula, Marlúbia Corrêa Peixoto, Jurema Lindote Botelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Etnomodelagem Formação de professores Análise Textual Discursiva Mathematics teaching Ethnomodeling Teachers’ training Discursive Textual Analysis |
topic |
Educação Matemática Etnomodelagem Formação de professores Análise Textual Discursiva Mathematics teaching Ethnomodeling Teachers’ training Discursive Textual Analysis |
description |
This article brings an excerpt from research carried out and presents the use of Discursive Textual Analysis to identify possible evidence of elements relevant to the Ethnomodeling concepts present in reflections and the teaching of mathematics in Basic Education. This identification took place through the transcription and submission analysis of three interviews of mathematics teachers and participants of training carried out in a municipality in inland Bahia in 2020. The four emerging results categories were: Training process, Teaching, Curriculum, and the Dialogical approach. The results showed that, before training, teachers used textbooks (not yet updated by the National Common Curricular Base) as the only reference for teaching mathematical content, and, in parallel, they did not know the term ethnomodeling but recognized necessary actions that signaled trends to emic assumptions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570 10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570 |
url |
https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570 |
identifier_str_mv |
10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/570/380 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Pesquisa Qualitativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Pesquisa Qualitativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos - SE&PQ |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos - SE&PQ |
dc.source.none.fl_str_mv |
Qualitative Research Journal ; Vol. 11 No. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-687 Revista Pesquisa Qualitativa; v. 11 n. 28 (2023): Setembro/Dezembro: Publicação Contínua; 664-687 2525-8222 1809-0257 10.33361/RPQ.v.11.n.28 reponame:Revista Pesquisa Qualitativa (Online) instname:Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ) instacron:SE&PQ |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ) |
instacron_str |
SE&PQ |
institution |
SE&PQ |
reponame_str |
Revista Pesquisa Qualitativa (Online) |
collection |
Revista Pesquisa Qualitativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Pesquisa Qualitativa (Online) - Sociedade Brasileira de Estudos e Pesquisa Qualitativos (SE&PQ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista.rpq@gmail.com |
_version_ |
1798329748794900480 |