EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junior, Nelson Carneiro
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação em Contexto
Texto Completo: https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132
Resumo: The article aims to reflect on the importance of the school in the process of consolidating citizenship and democracy in our country. Based on this, it discusses the meaning of the terms citizenship and democracy and how these were consolidated in Brazil through legal frameworks. It discusses the social role of the school in citizenship and democratic formation, presenting some challenges to be faced for its development in the national society. We live in a capitalist society that aims at marketing education and to combat the result of this educational model, it is necessary to fight for the development of a liberating education committed to reducing social inequalities in our country. The school alone cannot change a social order. The school must guarantee scientific knowledge, making the individual aware of the intentions of the current society, making him critical, autonomous and transforming.
id SEDUCGO-1_60900442506f5dff62edbe2a8b383e6b
oai_identifier_str oai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/132
network_acronym_str SEDUCGO-1
network_name_str Revista Educação em Contexto
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIACidadaniaSociedadeEducaçãoEscolaThe article aims to reflect on the importance of the school in the process of consolidating citizenship and democracy in our country. Based on this, it discusses the meaning of the terms citizenship and democracy and how these were consolidated in Brazil through legal frameworks. It discusses the social role of the school in citizenship and democratic formation, presenting some challenges to be faced for its development in the national society. We live in a capitalist society that aims at marketing education and to combat the result of this educational model, it is necessary to fight for the development of a liberating education committed to reducing social inequalities in our country. The school alone cannot change a social order. The school must guarantee scientific knowledge, making the individual aware of the intentions of the current society, making him critical, autonomous and transforming.O artigo tem como objetivo refletir sobre a importância e o papel da escola no processo de consolidação da cidadania e da democracia no Brasil. O texto é resultado de uma pesquisa com abordagem qualitativa, por meio de levantamento bibliográfico a partir das perspectivas teóricas de Carvalho (2017), Tomazi (2010) e Luckesi (1994). A partir destes autores, é problematizado o modo como as ideias de cidadania e de democracia foram se consolidando no Brasil através dos marcos legais. Também tem-se a discussão sobre o papel social da escola na formação cidadã e democrática, apresentando alguns desafios a serem enfrentados para o seu desenvolvimento na sociedade nacional.  Secretaria de Estado da Educação de Goiás2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/13210.5281/zenodo.10201715Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 193-2012764-8982reponame:Revista Educação em Contextoinstname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)instacron:SEDUCGOporhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132/68Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJunior, Nelson Carneiro2023-11-29T18:25:28Zoai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/132Revistahttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/recPUBhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/oaieducacaoemcontexto@seduc.go.gov.br2764-89822764-8982opendoar:2023-11-29T18:25:28Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
title EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
spellingShingle EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
Junior, Nelson Carneiro
Cidadania
Sociedade
Educação
Escola
title_short EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
title_full EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
title_fullStr EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
title_sort EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
author Junior, Nelson Carneiro
author_facet Junior, Nelson Carneiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Junior, Nelson Carneiro
dc.subject.por.fl_str_mv Cidadania
Sociedade
Educação
Escola
topic Cidadania
Sociedade
Educação
Escola
description The article aims to reflect on the importance of the school in the process of consolidating citizenship and democracy in our country. Based on this, it discusses the meaning of the terms citizenship and democracy and how these were consolidated in Brazil through legal frameworks. It discusses the social role of the school in citizenship and democratic formation, presenting some challenges to be faced for its development in the national society. We live in a capitalist society that aims at marketing education and to combat the result of this educational model, it is necessary to fight for the development of a liberating education committed to reducing social inequalities in our country. The school alone cannot change a social order. The school must guarantee scientific knowledge, making the individual aware of the intentions of the current society, making him critical, autonomous and transforming.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132
10.5281/zenodo.10201715
url https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132
identifier_str_mv 10.5281/zenodo.10201715
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132/68
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Secretaria de Estado da Educação de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Secretaria de Estado da Educação de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 193-201
2764-8982
reponame:Revista Educação em Contexto
instname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)
instacron:SEDUCGO
instname_str Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)
instacron_str SEDUCGO
institution SEDUCGO
reponame_str Revista Educação em Contexto
collection Revista Educação em Contexto
repository.name.fl_str_mv Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)
repository.mail.fl_str_mv educacaoemcontexto@seduc.go.gov.br
_version_ 1796797557213495296