EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação em Contexto |
Texto Completo: | https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132 |
Resumo: | The article aims to reflect on the importance of the school in the process of consolidating citizenship and democracy in our country. Based on this, it discusses the meaning of the terms citizenship and democracy and how these were consolidated in Brazil through legal frameworks. It discusses the social role of the school in citizenship and democratic formation, presenting some challenges to be faced for its development in the national society. We live in a capitalist society that aims at marketing education and to combat the result of this educational model, it is necessary to fight for the development of a liberating education committed to reducing social inequalities in our country. The school alone cannot change a social order. The school must guarantee scientific knowledge, making the individual aware of the intentions of the current society, making him critical, autonomous and transforming. |
id |
SEDUCGO-1_60900442506f5dff62edbe2a8b383e6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/132 |
network_acronym_str |
SEDUCGO-1 |
network_name_str |
Revista Educação em Contexto |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIACidadaniaSociedadeEducaçãoEscolaThe article aims to reflect on the importance of the school in the process of consolidating citizenship and democracy in our country. Based on this, it discusses the meaning of the terms citizenship and democracy and how these were consolidated in Brazil through legal frameworks. It discusses the social role of the school in citizenship and democratic formation, presenting some challenges to be faced for its development in the national society. We live in a capitalist society that aims at marketing education and to combat the result of this educational model, it is necessary to fight for the development of a liberating education committed to reducing social inequalities in our country. The school alone cannot change a social order. The school must guarantee scientific knowledge, making the individual aware of the intentions of the current society, making him critical, autonomous and transforming.O artigo tem como objetivo refletir sobre a importância e o papel da escola no processo de consolidação da cidadania e da democracia no Brasil. O texto é resultado de uma pesquisa com abordagem qualitativa, por meio de levantamento bibliográfico a partir das perspectivas teóricas de Carvalho (2017), Tomazi (2010) e Luckesi (1994). A partir destes autores, é problematizado o modo como as ideias de cidadania e de democracia foram se consolidando no Brasil através dos marcos legais. Também tem-se a discussão sobre o papel social da escola na formação cidadã e democrática, apresentando alguns desafios a serem enfrentados para o seu desenvolvimento na sociedade nacional. Secretaria de Estado da Educação de Goiás2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/13210.5281/zenodo.10201715Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 193-2012764-8982reponame:Revista Educação em Contextoinstname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)instacron:SEDUCGOporhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132/68Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJunior, Nelson Carneiro2023-11-29T18:25:28Zoai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/132Revistahttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/recPUBhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/oaieducacaoemcontexto@seduc.go.gov.br2764-89822764-8982opendoar:2023-11-29T18:25:28Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA |
title |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA Junior, Nelson Carneiro Cidadania Sociedade Educação Escola |
title_short |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA |
title_full |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA |
title_sort |
EDUCAÇÃO E SOCIEDADE: OS DESAFIOS DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DA CIDADANIA |
author |
Junior, Nelson Carneiro |
author_facet |
Junior, Nelson Carneiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Junior, Nelson Carneiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cidadania Sociedade Educação Escola |
topic |
Cidadania Sociedade Educação Escola |
description |
The article aims to reflect on the importance of the school in the process of consolidating citizenship and democracy in our country. Based on this, it discusses the meaning of the terms citizenship and democracy and how these were consolidated in Brazil through legal frameworks. It discusses the social role of the school in citizenship and democratic formation, presenting some challenges to be faced for its development in the national society. We live in a capitalist society that aims at marketing education and to combat the result of this educational model, it is necessary to fight for the development of a liberating education committed to reducing social inequalities in our country. The school alone cannot change a social order. The school must guarantee scientific knowledge, making the individual aware of the intentions of the current society, making him critical, autonomous and transforming. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132 10.5281/zenodo.10201715 |
url |
https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132 |
identifier_str_mv |
10.5281/zenodo.10201715 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/132/68 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Secretaria de Estado da Educação de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Secretaria de Estado da Educação de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 193-201 2764-8982 reponame:Revista Educação em Contexto instname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO) instacron:SEDUCGO |
instname_str |
Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO) |
instacron_str |
SEDUCGO |
institution |
SEDUCGO |
reponame_str |
Revista Educação em Contexto |
collection |
Revista Educação em Contexto |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoemcontexto@seduc.go.gov.br |
_version_ |
1796797557213495296 |