TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação em Contexto |
Texto Completo: | https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141 |
Resumo: | Given the need to understand the current approaches to Environmental Education (EE) in the world, we answer the following questions: (i) Have the studies directed to EE received attention from the scientific community? (ii) what are the trends in EE publications? In the past years, there has been an increase in the number of publications on EE. Brazil stood out in the number of publications, reflecting the concern of Brazilian researchers to promote sustainability and biodiversity maintenance. As for the approaches, the studies are broad, ranging from the influence of policies on environmental protection to the importance of reflection at a global level, proposing international agreements. However, regarding the EE application, given the multiple existing currents, it is worth emphasizing the importance of the teaching-learning process to take place critically so that there is no favoring of the contents promoted and supported by a hegemonic class. |
id |
SEDUCGO-1_cf9f5e099e02807bf9c0f2622baf90d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/141 |
network_acronym_str |
SEDUCGO-1 |
network_name_str |
Revista Educação em Contexto |
repository_id_str |
|
spelling |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICACienciometriaConsciência ambientalMeio ambientePolíticas públicasGiven the need to understand the current approaches to Environmental Education (EE) in the world, we answer the following questions: (i) Have the studies directed to EE received attention from the scientific community? (ii) what are the trends in EE publications? In the past years, there has been an increase in the number of publications on EE. Brazil stood out in the number of publications, reflecting the concern of Brazilian researchers to promote sustainability and biodiversity maintenance. As for the approaches, the studies are broad, ranging from the influence of policies on environmental protection to the importance of reflection at a global level, proposing international agreements. However, regarding the EE application, given the multiple existing currents, it is worth emphasizing the importance of the teaching-learning process to take place critically so that there is no favoring of the contents promoted and supported by a hegemonic class.Diante das diferentes perspectivas sobre a Educação Ambiental (EA) que emergiram ao longo dos anos, é importante que haja a compreensão do conceito, das lacunas e abordagens sobre o tema. Portanto, buscamos avaliar como a EA foi abordada pela comunidade científica e quais os efeitos dessas abordagens sobre a sua aplicação no contexto educacional. Para isso, buscamos responder às seguintes questões: (i) Os estudos direcionados à EA têm recebido atenção da comunidade científica? (ii) quais são as tendências nas publicações de EA? (iii) Nos últimos anos, tem havido um aumento no número de publicações sobre EA? Para obtenção de um resultado global sobre a EA, realizamos uma busca cienciométrica na base de dados do Web of Science por meio de uma busca avançada compreendendo títulos e palavras-chave com a seguinte expressão: (“environment* educ*”). Restringimos os anos de busca de 1991 (quando os resumos das publicações começaram a ser indexados na plataforma) a 2019. Observamos que o Brasil se destacou no número de publicações, refletindo a preocupação dos pesquisadores brasileiros em promover a sustentabilidade e a manutenção da biodiversidade. Quanto às abordagens, os estudos são amplos, indo desde a influência das políticas de proteção ambiental até a importância da reflexão em nível global, propondo acordos internacionais. No que se refere à aplicação da EA, dadas as múltiplas correntes existentes, cabe ressaltar a importância de que o processo de ensino-aprendizagem ocorra de forma crítica para que não haja favorecimento dos conteúdos promovidos e apoiados por uma classe hegemônica.Secretaria de Estado da Educação de Goiás2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/14110.5281/zenodo.10201646Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 131-1432764-8982reponame:Revista Educação em Contextoinstname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)instacron:SEDUCGOporhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141/64Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Leonardo FernandesPereira, Hasley Rodrigo2023-11-29T18:25:28Zoai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/141Revistahttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/recPUBhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/oaieducacaoemcontexto@seduc.go.gov.br2764-89822764-8982opendoar:2023-11-29T18:25:28Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA |
title |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA |
spellingShingle |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA Gomes, Leonardo Fernandes Cienciometria Consciência ambiental Meio ambiente Políticas públicas |
title_short |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA |
title_full |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA |
title_fullStr |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA |
title_full_unstemmed |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA |
title_sort |
TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA |
author |
Gomes, Leonardo Fernandes |
author_facet |
Gomes, Leonardo Fernandes Pereira, Hasley Rodrigo |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Hasley Rodrigo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Leonardo Fernandes Pereira, Hasley Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cienciometria Consciência ambiental Meio ambiente Políticas públicas |
topic |
Cienciometria Consciência ambiental Meio ambiente Políticas públicas |
description |
Given the need to understand the current approaches to Environmental Education (EE) in the world, we answer the following questions: (i) Have the studies directed to EE received attention from the scientific community? (ii) what are the trends in EE publications? In the past years, there has been an increase in the number of publications on EE. Brazil stood out in the number of publications, reflecting the concern of Brazilian researchers to promote sustainability and biodiversity maintenance. As for the approaches, the studies are broad, ranging from the influence of policies on environmental protection to the importance of reflection at a global level, proposing international agreements. However, regarding the EE application, given the multiple existing currents, it is worth emphasizing the importance of the teaching-learning process to take place critically so that there is no favoring of the contents promoted and supported by a hegemonic class. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141 10.5281/zenodo.10201646 |
url |
https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141 |
identifier_str_mv |
10.5281/zenodo.10201646 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141/64 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Secretaria de Estado da Educação de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Secretaria de Estado da Educação de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 131-143 2764-8982 reponame:Revista Educação em Contexto instname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO) instacron:SEDUCGO |
instname_str |
Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO) |
instacron_str |
SEDUCGO |
institution |
SEDUCGO |
reponame_str |
Revista Educação em Contexto |
collection |
Revista Educação em Contexto |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoemcontexto@seduc.go.gov.br |
_version_ |
1796797557216641024 |