TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Leonardo Fernandes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira, Hasley Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação em Contexto
Texto Completo: https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141
Resumo: Given the need to understand the current approaches to Environmental Education (EE) in the world, we answer the following questions: (i) Have the studies directed to EE received attention from the scientific community? (ii) what are the trends in EE publications? In the past years, there has been an increase in the number of publications on EE. Brazil stood out in the number of publications, reflecting the concern of Brazilian researchers to promote sustainability and biodiversity maintenance. As for the approaches, the studies are broad, ranging from the influence of policies on environmental protection to the importance of reflection at a global level, proposing international agreements. However, regarding the EE application, given the multiple existing currents, it is worth emphasizing the importance of the teaching-learning process to take place critically so that there is no favoring of the contents promoted and supported by a hegemonic class.
id SEDUCGO-1_cf9f5e099e02807bf9c0f2622baf90d1
oai_identifier_str oai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/141
network_acronym_str SEDUCGO-1
network_name_str Revista Educação em Contexto
repository_id_str
spelling TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICACienciometriaConsciência ambientalMeio ambientePolíticas públicasGiven the need to understand the current approaches to Environmental Education (EE) in the world, we answer the following questions: (i) Have the studies directed to EE received attention from the scientific community? (ii) what are the trends in EE publications? In the past years, there has been an increase in the number of publications on EE. Brazil stood out in the number of publications, reflecting the concern of Brazilian researchers to promote sustainability and biodiversity maintenance. As for the approaches, the studies are broad, ranging from the influence of policies on environmental protection to the importance of reflection at a global level, proposing international agreements. However, regarding the EE application, given the multiple existing currents, it is worth emphasizing the importance of the teaching-learning process to take place critically so that there is no favoring of the contents promoted and supported by a hegemonic class.Diante das diferentes perspectivas sobre a Educação Ambiental (EA) que emergiram ao longo dos anos, é importante que haja a compreensão do conceito, das lacunas e abordagens sobre o tema. Portanto, buscamos avaliar como a EA foi abordada pela comunidade científica e quais os efeitos dessas abordagens sobre a sua aplicação no contexto educacional. Para isso, buscamos responder às seguintes questões: (i) Os estudos direcionados à EA têm recebido atenção da comunidade científica? (ii) quais são as tendências nas publicações de EA? (iii) Nos últimos anos, tem havido um aumento no número de publicações sobre EA? Para obtenção de um resultado global sobre a EA, realizamos uma busca cienciométrica na base de dados do Web of Science por meio de uma busca avançada compreendendo títulos e palavras-chave com a seguinte expressão: (“environment* educ*”). Restringimos os anos de busca de 1991 (quando os resumos das publicações começaram a ser indexados na plataforma) a 2019. Observamos que o Brasil se destacou no número de publicações, refletindo a preocupação dos pesquisadores brasileiros em promover a sustentabilidade e a manutenção da biodiversidade. Quanto às abordagens, os estudos são amplos, indo desde a influência das políticas de proteção ambiental até a importância da reflexão em nível global, propondo acordos internacionais. No que se refere à aplicação da EA, dadas as múltiplas correntes existentes, cabe ressaltar a importância de que o processo de ensino-aprendizagem ocorra de forma crítica para que não haja favorecimento dos conteúdos promovidos e apoiados por uma classe hegemônica.Secretaria de Estado da Educação de Goiás2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/14110.5281/zenodo.10201646Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 131-1432764-8982reponame:Revista Educação em Contextoinstname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)instacron:SEDUCGOporhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141/64Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Leonardo FernandesPereira, Hasley Rodrigo2023-11-29T18:25:28Zoai:ojs2.homologacaosite.seduce.go.gov.br:article/141Revistahttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/recPUBhttps://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/oaieducacaoemcontexto@seduc.go.gov.br2764-89822764-8982opendoar:2023-11-29T18:25:28Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)false
dc.title.none.fl_str_mv TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
title TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
spellingShingle TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
Gomes, Leonardo Fernandes
Cienciometria
Consciência ambiental
Meio ambiente
Políticas públicas
title_short TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
title_full TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
title_fullStr TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
title_full_unstemmed TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
title_sort TENDÊNCIAS DA PESQUISA CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UMA REVISÃO CIENCIOMÉTRICA
author Gomes, Leonardo Fernandes
author_facet Gomes, Leonardo Fernandes
Pereira, Hasley Rodrigo
author_role author
author2 Pereira, Hasley Rodrigo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Leonardo Fernandes
Pereira, Hasley Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Cienciometria
Consciência ambiental
Meio ambiente
Políticas públicas
topic Cienciometria
Consciência ambiental
Meio ambiente
Políticas públicas
description Given the need to understand the current approaches to Environmental Education (EE) in the world, we answer the following questions: (i) Have the studies directed to EE received attention from the scientific community? (ii) what are the trends in EE publications? In the past years, there has been an increase in the number of publications on EE. Brazil stood out in the number of publications, reflecting the concern of Brazilian researchers to promote sustainability and biodiversity maintenance. As for the approaches, the studies are broad, ranging from the influence of policies on environmental protection to the importance of reflection at a global level, proposing international agreements. However, regarding the EE application, given the multiple existing currents, it is worth emphasizing the importance of the teaching-learning process to take place critically so that there is no favoring of the contents promoted and supported by a hegemonic class.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141
10.5281/zenodo.10201646
url https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141
identifier_str_mv 10.5281/zenodo.10201646
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseduc.educacao.go.gov.br/index.php/rec/article/view/141/64
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 REVISTA EDUCAÇÃO EM CONTEXTO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Secretaria de Estado da Educação de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Secretaria de Estado da Educação de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação em Contexto; v. 2 n. 2 (2023); 131-143
2764-8982
reponame:Revista Educação em Contexto
instname:Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)
instacron:SEDUCGO
instname_str Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)
instacron_str SEDUCGO
institution SEDUCGO
reponame_str Revista Educação em Contexto
collection Revista Educação em Contexto
repository.name.fl_str_mv Revista Educação em Contexto - Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC GO)
repository.mail.fl_str_mv educacaoemcontexto@seduc.go.gov.br
_version_ 1796797557216641024